Då släpps ”Starcraft II: Legacy of the void”

av Alfred Holmgren

”Starcraft II” utannonserades redan 2007, och den första delen släpptes 2010. Men det är först nu som trilogin blir komplett. Närmare bestämt är det den 10 november som ”Starcraft II: Legacy of the void” når butikerna, har Blizzard alldeles nyss utannonserat.

– ”Legacy of the void” är den episka avslutningen på en story som byggts upp under mer än 17 år. Det bidrar också med enorma förbättringar i ”Starcraft II:s” gameplay, med nya enheter, automatiserade turneringar och samarbetslägen, säger Blizzards vd Mike Morhaime i ett pressmeddelande.

Om kalaset faktiskt kommer vara värt alla dessa år av väntan? Det försöker vi förutspå här.

Kategorier mac, pc

”Street fighter V” introducerar helt ny karaktär från Mellanöstern

av Jonas Högberg

Om du någonsin har spelat arkadversionen av ”Street fighter II” vet du kanske att spelet hade undertiteln ”The world warrior”. Det var för att understryka det faktum att karaktärerna faktiskt kom från alla möjliga länder världen över. Och så har det fortsatt att vara. Sant är dock att vissa regioner inte fått samma kärlek av Capcom som Asien och Amerika fått.

Mellanöstern har till exempel inte haft mycket att skryta med i ”Street fighter”-sammanhang. I ”Street fighter EX” representerades regionen av Pullum Purna, men utöver henne har det varit tunt med karaktärer från området.

Men det är på väg att ändras. Capcom har nämligen avslöjat en helt ny spelkaraktär till ”Street fighter V” bördig från Mellanöstern. Mannen ifråga heter Rashid, gillar parkour och kan nyttja vinden till sin fördel när han känner för att nita någon.

”Street fighter V” släpps till Playstation 4 och pc någon gång i vår.

Kategorier pc, ps4

”The last guardian” intar Tokyo

av Alfred Holmgren

Vi ser inte ut att behöva vänta fyra år till på nästa glimt av ”The last guardian”. Enligt en tweet från Fumito Uedas studio Gendesign verkar vi nämligen kunna förvänta oss att se det evigt försenade spelet ”på ett nytt och annorlunda sätt” redan om några dagar – på Tokyo Game Show i jättekomplexet Makuhari Messe.

Av bilden att döma verkar vi kunna förvänta oss något slags storskalig projektion – men förhoppningsvis även något mer matnyttigt än så. I vilket fall som helst kommer Spela vara på plats i Makuhari Messe för att hålla dig underrättad om vad du missar.

”The last guardian” släpps 2016 till Playstation 4. Hoppas vi.

Kategorier ps4

”Sea of thieves” blir ett mästerverk (enligt Microsoft)

av Alfred Holmgren

”Sea of thieves” kommer bli Rares bästa spel någonsin. Det är inte vi som påstår (eller tror) på det, utan Xbox-chefen Kudo Tsunoda, som bankar stora trumman sönder och samman i en intervju med Official Xbox Magazine.

– Vad vi kommer se i ”Sea of thieves” är hur Rare möjliggör spelarskapade berättelser som drivs framåt av känslor och minnen. Och jag tycker att det är det som Rare är bra på. Det är det vi kommer låta dem fortsätta med i framtiden. Och ”Sea of thieves” kommer bli det bästa spel Rare någonsin gjort.

Här har du en liten sammanfattning av några spel ”Sea of thieves” behöver överträffa för att den profetian ska kunna slå in.

”Sea of thieves” släpps vid en okänd tidpunkt till Xbox One och pc.

”Super meat boy” är tillbaka

av Alfred Holmgren

Fem år efter releasen av hyllade hardcore-plattformaren ”Super meat boy” väntar vi fortfarande på uppföljaren – som inte ens är en uppföljare. Spelet med den fantastiska titeln ”Super meat boy forever” blir nämligen en så kallad endless runner snarare än en renodlad tvåa.

Men det här är att gå händelserna i förväg – åtminstone för Playstation 4- och Vita-ägare, som inte ens fått chansen att stifta bekantskap med det sällsynt sadistiska originalet än. Något som dock kommer förändras inom kort.

Här ovan ser ni en glimt av vad ni missat.

”Super meat boy” släpps den 6 oktober till Playstation 4 och Playstation Vita.

Kategorier ps vita, ps4

Får det lov att vara en ”Fallout 4”-trailer minus gameplay?

av Alfred Holmgren

Ledsen: Bethesda har inget nytt gameplay att visa upp från ”Fallout 4”. Istället får vi hålla till godo med denna behändiga, charmiga och extremt våldsamma guide till hur man överlever ute i ödemarken. Du har ganska exakt två månader på dig att memorera den innan det smäller.

”Fallout 4” släpps den 10 november till pc, Playstation 4 och Xbox One.

Kategorier pc, ps4, Xbox One
Taggar Fallout 4

”Grand theft auto V” får lyxigt lockande spelläge

av Jonas Högberg

Den 15 september släpps nästa uppdatering till ”Grand theft auto V” och då kan de som spelar Xbox One-, Playstation 4- eller pc-versionen av spelet ta del av nytillskottet Free Mode Events. Det är ett onlineläge där menyer, lobbys och laddningstider kastats ut med soporna och spellägen som King of the Castle och Hunt the Beast introduceras slumpmässigt under spelandets gång.

Det låter onekligen lockande att slippa avbrott och bara kunna ösa på medan spellägena avlöser varandra. Lyxigt!

Uppdateringen kommer även tillhandahålla Playstation 4- och Xbox One-ägarna den efterlängtade, hittills pc-exklusiva editorn.

Kategorier pc, ps4, Xbox One

Så tänker ”Soma” skrämma skiten ur dig

av Alfred Holmgren

Svenska Frictional Games ”Soma” är, baserat på studions tidigare framgångar, ett av höstens mest lovande spel. Om jag tänker spela det? Inte en chans i helvete.

Frictional själva säger att de designat ”Soma” som ett försök att stimulera spelarens fantasi. Det kan nämligen ge långt läskigare resultat än att bara ösa fiender över en urskillningslöst.

På den officiella Playstation-bloggen förklarar kreative regissören Thomas Grip hur de går tillväga för att uppnå detta:

1. Monstren är olika farliga. Det här kanske inte låter direkt banbrytande – i stort sett alla spel har trots allt olika svåra fiender. Vad Frictional menar är dock att alla monster inte kastar sig på spelaren direkt. Möter man en fiende som låter en vara får man själv försöka räkna ut vad det kan bero på – och huruvida det kan komma att förändras.

2. Olika monster kräver olika taktiker. Det här kan också låta uppenbart, men sättet Thomas Grip beskriver det på får nackhåren att resa sig: ”En sorts varelse tvingar dig att undvika ögonkontakt, vissa reagerar på hur snabbt du rör dig, andra bara på ljud, och så vidare.”

3. Monstren används sparsamt. Varje typ av fiende kommer bara dyka upp ett fåtal gånger i hela spelet. Målet är att du aldrig ska lära känna dem ordentligt.

4. Svårtolkat hälsosystem. Glöm gröna örter och medkits. I ”Soma” utlovas ett mer obehagligt system för att läka sina sår – förhoppningsvis i linje med ökänt skräckinjagande ”Call of Cthulhu: Dark corners of the earth”, där man ibland tvingades lägga om sina bandage mitt under biljakter och eldstrider. Dessutom ska man i ”Soma” aldrig kunna räkna ut i förväg hur mycket hälsa man förlorar av att ge sig i kast med en fiende: ”Ibland kommer en attack knappt lämna en skråma, ibland kommer den slå omkull dig och tvinga dig att krypa till säkerhet, och andra gånger kommer du dö av första träffen.”

5. Monstren är kopplade till spelets teman. I klartext betyder det här att fienderna används som några av berättelsens viktigaste byggstenar, snarare än random odjur som spridits ut här och var. Vilka ”Somas” teman är? Grip nämner ”medvetandet, identitet, och frågor om vår själva existens”.

”Soma” släpps den 22 september till pc, Mac, Linux och Playstation 4.

Kategorier linux, mac, pc, ps4

Shigeru Miyamoto leker mythbuster

av Alfred Holmgren

Var hela ”Super Mario bros 3” bara ett skådespel? Krossar Mario stenblock med händerna eller huvudet? Vem är Bowser Jr:s mamma?

Svaren får du i klippet ovan.

(Vanligtvis försöker vi undvika att posta rena reklamfilmer här – om man inte räknar trailers som reklamfilmer – men om det är någon som får dispens så är det Shigeru Miyamoto.)

”Super Mario maker” släpps den 11 september till Wii U. Läs vår recension här!

”Pokemon” vs verkligheten

av Alfred Holmgren

Spelvärlden väntar spänt på Nintendos första egna mobilspel, som ska komma någon gång innan årets slut. Redan nu kan vi dock fascineras av det märkliga ”Pokemon go”, som inte har något med app-succéerna ”Hitman go” eller ”Lara Croft go” att göra – utan är ett spel där man fångar pokemon i verkligheten. Typ.

Upplägget kretsar nämligen kring var du fysiskt befinner dig, och låter dig hitta och fånga monster genom att utforska dina egna omgivningar. Till din hjälp kan du köpa en – fysisk, inte virtuell – pryl vid namn Pokemon go plus (bilden nedan), som låter dig interagera med spelet utan att blanda in din telefon. Om en pokemon dyker upp i närheten börjar sensorn lysa och vibrera, varpå du kan trycka på knappen för att fånga vederbörande.

”Pokemon go” släpps 2016 till IOS och Android.

pokemongo
Kategorier android, ipad, iphone
Sida 8 av 212
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB