Oskar, får jag köpa dig?
avAllting går att sälja med mördande reklam. En del pokerbloggare tror verkligen på det talesättet. Jag vet inte om de älskar att göra reklam för sitt pokerbolag eller om de enbart bloggar för att göra reklam?
En text kan vara underhållande och intressant även om det finns ett reklamsyfte med den. Men jag personligen har svårt att ta den på allvar. Reklamtexter kommer sällan från hjärtat, utan plånboken.
Är det du som tycker det här, eller är det ditt bolag? Ingen vet.
Här kommer listan på pokersveriges största reklamare.
1. Oskar Silow.
Oskar lyckas i sin blogg på Expressen få med sin sponsor i 90 procent av alla inlägg. Ibland länkar han två, tre gånger i samma text till pokerbolagets hemsida, trots att hans alster är relativt korta. Får han betalt varje gång han publicerar namnet? Det börjar nästan bli skrattretande faktiskt. Och det är synd för Oskar verkar vara en sympatisk människa som har en hel del att komma med. Nu försvinner det relevanta bakom en pokerlogga.
2. Ola Brandborn.
Ja, jag vore ytterst oetisk om jag lämnade ute min bloggkollega. Ola är en mästare på att marknadsföra sitt eget bolag. Han lyckas allt som ofta påpeka sin arbetsgivares förträfflighet. Han kanske har rätt, jag har ingen aning.
3. Jens Jadbäck.
Det är faktiskt så att även Jens är en reklampelare av stora mått. Han tar alla chanser han kan få till lite smygreklam. Jens är dock mer inne på att all reklam är bra reklam och grottar inte ner sig så mycket med att försöka få sitt bolag att framstå som moder Teresa. Jag vet inte om det gör honom mer eller mindre trovärdig?
Bubblare. William Thorson.
Jag tycker faktiskt att William är värd ett litet plus i kanten. Inte minst vad det gäller hans texter angående SM, där han på de flesta punkter vill ändra sin nya arbetsgivares arbetssätt. Jag tror personligen att det kommer bli svårt, och i vissa fall omöjligt, att driva igenom det han vill. Men intentionen är god.
Intressant i sammanhanget är att tänka på vilken sorts reklam som faktiskt bär frukt. Och vilka personer tycker ni gör bäst reklam för just sitt bolag? Personligen håller jag Dan Glimne högt. Han lyckas alltid skriva intressant och tänkvärt och nämner i stort sett aldrig sin arbetsgivare i texterna, förutom de som publiceras på egna hemsidan så klart. På något sätt litar man på Dan.
Själv har jag precis kört i gång en egen pokersida, Fagbet, tillsammans med några vänner. Den ska jag marknadsföra stenhårt här nu. På Mattias ”Pokerstar” Anderssons blogg kan ni läsa mer om vårt arbete. Det går mest ut på att vi gillar olika, fast även lika. Eller som Lapproffe uttryckte det: ”Vi ollar olika.” Vårt kännetecken blir rosa sjalar med vår logga som bärs under turneringar av våra Team-spelare. Den som slår ut oss får sjalen som bounty.
Den här sajten är mycket bättre än alla andra. Jag lovar. Alltså, jag lovar. Undrar vad Oskar, Ola och Jens ska ha för att hålla med?