William är lagom
avBäste William,
Jag har med skräckblandad förtjusning läst ditt svar till mig i din blogg. Det är många frågor som uppkommer och jag finner ärligt talat väldigt lite sammanhang i det du försöker förmedla. Jag ska dock försöka bemöta genom några nyckelord du nämner, men samtidigt känner jag att jag måste klargöra vissa saker först.
Jag börjar med att citera min mormor: ”När Gud delade ut tålamodet så stod Jens sist i kön”. Och det stämmer. Metaforen alltså, inte att jag skulle stått i någon kö hos ett skägg i himlen. Mitt tålamod tryter och jag kan redan på förhand säga att det troligen kommer att föranleda att jag undslipper mig en och annan gliring. Ett dåligt karaktärsdrag jag alltså är medveten om och därför gör allt som står i min makt för att förbättra. Ja du vet ju hur det är att jobba med sig själv skriver du.
Nu till den förvånansvärt lilla mängd saklighet du lyckats uppbåda i din spaltmeter. Du använder väldigt ofta ordet ”lagom” – ett ord som enligt myten endast finns i Skandinavien. Enligt samma myt kommer ordet från vikingarna som när de delade dryckeshorn skulle dricka precis så mycket att det räckte ”laget om”. Problemet med ordet, och möjligen också anledningen till att det inte finns i andra språk, är att det egentligen är väldigt subjektivt. Sven Tveskägg kan dricka en liter och lämna en matsked kvar åt Röde Orm och fortfarande hävda att drycken i hornet räckt till alla.
Eftersom du tycker att det är viktigt att ”spela lagom” så undrar jag hur du definierar ”lagom” i spelsammanhang? Tycker du att du själv ”spelar lagom”? Rätta mig gärna om jag har fel men en snabb överslagsräkning (visserligen väldigt löst beräknad från mestadels ditt eget bloggande) gör gällande att du personligen spenderar miljontals kronor i pokerinköp och spel på trav varje år. Är det lagom tycker du? Vad tror du att människorna i stugorna i Landet Lagom tycker?
Som du förstår och som jag redan påpekat är måttet ”lagom” således ganska godtyckligt. Det du verkar tycka är lagom är inte alls vad jag tycker är lagom.
Hur som helst, det är aldrig fel att iaktta måttlighet när det kommer till spel om pengar, den saken är vi nog alla väldigt överens om.
I din utläggning kritiserar du också andra aktörers marknadsföring. Jag håller med om att man inte alltid kan eller vare sig bör eller ska stå för allting som en arbetsgivare gör. Som enskild individ kan man endast försöka påverka saker och ting till det bättre utifrån den position man har, men det kräver också att man har problemet klart för sig. Det verkar inte riktigt som att du har det. Givetvis skall jag förklara för dig.
Monopolisterna i den här frågan brukar ofta påpeka att Svenska Spel bara följer det uppdrag de fått från regeringen. Ingenting kunde vara längre från verkligheten. Något förenklat; För att överhuvudtaget få ha ett spelmonopol måste man kunna motivera det med folkhälsoskäl och det är precis det regeringen gör. Hyckleriet ligger i att det svenska spelmonoplet inte alls värnar folkhälsan. ”Men hur kan det inte värna folkhälsan?” frågar du, ”Vi kör ju med ’spela lagom’?”. Och då är vi tillbaka i din kritik av andra bolags marknadsföring samt det subjektiva i begreppet ”lagom”.
Faktum är att Svenska Spel lägger mer pengar på marknadsföring än de övriga aktörerna tillsammans gör i Sverige. Faktum är att Svenska Spel är den största reklamköparen i Sverige alla kategorier. Detta döljer man genom att kalla reklamköp hos idrottsföreningar för ”föreningsstöd”. Med detta som bakgrund kallar du alltså andra bolags marknadsföring för aggressiv? Du måste förstå att det är direkt löjeväckande.
Ovanpå allt det här kan vi konstatera att det lämnas otroligt mycket övrigt att önska om folkhälsan skall värnas. Utplaceringen av Jack Vegas-automater, verkningslösa spelgränser, sponsring av dig och dina kollegor, instruktioner till spelbutiker för att så optimalt som möjligt locka fler till spel, m.m m.m. Allt detta och lite till är givetvis avhandlat i detalj i denna blogg så backtracka gärna om du vill förkovra dig.
Nu måste min tålamodsbristande sida få näring så jag tar mig friheten att citera dig:
”Jag tycker ärligt att många pokerbolag marknadsför sig själva och poker på fel sätt. Det marknadsförs med alldeles för starka medel, och på fel sätt.”
Kan du på rak arm nämna något bolag som i Sverige som marknadsför sig starkare och tydligare än Svenska Spel William? Nej, jag tänkte väl inte det.
Drick nu lagom ur hornet.
jens.jadback@nordicbet.com