Startsida / Inlägg

Gästkrönikan 2: Spår om framtiden

av Dan Glimne

Ännu en gång tänker jag upplåta utrymme här i Superbloggen åt en veteran inom ”den andra sidan” av spelbranschen, som i många år arbetat med spelregleringar och juridik inom Lotteriinspektionen, och därför har unika, välgrundade och värdefulla insikter. Hans förra inlägg – om du nu till äventyrs missade det – hittar du här:

https://bloggar.aftonbladet.se/superbloggen/2014/01/gastbloggen-i-huvet-pa-en-transformer/

Mina damer och herrar: varsågoda, Peter Alling fortsätter att avhandla framtiden för den svenska spelmarknaden! /Dan G

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

PETER-ALLING-bild-2

Jag pendlar till jobbet med tåg. När jag klivit på tåget och ska hitta en sittplats ställs jag inför valet – ska jag åka framlänges eller baklänges? Det har naturligtvis ingen betydelse. I en nära framtid kommer jag att ha förflyttats till slutmålet.  Ändå är frågan – framlänges eller baklänges – en fråga som engagerar inte bara mig utan också många medresenärer. Jag antar att detta beror på att, när väl de stora besluten är fattade och strukturerna ligger fast, man då behöver få tro att det fortfarande finns någon viktig fråga kvar att påverka. Är det kanske ett mänskligt drag att engagera sig i det påverkbara, trots att ett sådant engagemang i ett större perspektiv är meningslöst?

Jag arbetar för spelbolaget Unibet. Mina arbetsuppgifter rör bl.a. hur den framtida regleringen av spelmarknaden i Sverige kan eller bör utformas. Efter den inledande tågresan till jobbet känns det naturligt att slå mig ner vid skrivbordet och likt Kristian Luuk i TV-programmet ”På spåret” ställa frågan ”Vart är vi på väg?”

Och sedan kommer ledtrådarna.

Enligt Post- och Telestyrelsens statistik har vi i Sverige fler mobilabonnemang än invånare. I juni 2013 var antalet abonnemang 14 miljoner.  Den totala mängden överförd data i mobilnäten ökade med 68 %, från 74 000 000 Gigabyte under första halvåret 2012 till 124 700 000 Gigabyte under första halvåret 2013. För hela 2012 var mängden överförd data 176 000 000 Gigabyte. Det finns inga siffror hos PTS för helår 2013, men det borde ju vara närmare 350 000 000 Gigabyte. Fasta internetabonnemang i fiber ökar kraftigt och andra typer av abonnemang för fast internetuppkoppling minskar. Mobila bredbandsabonnemang ökar.

PostNord (ett logistik- och kommunikationsföretag med 40 000 anställda som bildades 2009 genom att svenska och danska postverksamheterna slogs ihop) presenterade nyligen en undersökning av E-handeln i Norden 2012. Undersökningen beskriver informationsteknikens betydelse för hur konsumenter agerar när det är dags att handla varor över Internet. Varje månad handlar 22 % av den svenska befolkningen varor via Internet, 34 % gör det varje kvartal. Bland dem som gör så är skälen att det är enklare (51%), billigare (22%) och att utbudet är bättre (21%). Inte bara köpet sker via Internet: för att söka information om varan använder man sökmotor (66 %), tittar på jämförelsesajter (63 %), läser andra konsumenters omdömen (48 %) eller använder sociala medier (11%). Av procenttalen förstår man att de flesta konsumenter utnyttjar flera alternativ i sin informationssökning. Under 2012 köpte svenska konsumenter varor från utlandet hela 1,9 miljoner gånger.

Sverige var 2007 först i världen med att öronmärka 800 Mhz-bandet,  det utrymme i etern som fram tills dess använts till analoga tv-sändningar, för att bygga ut mobiltelefonin. Enligt beslut av regeringen den 27 februari 2014 frigörs nu frekvensutrymmet på 700 MHz-bandet, som hittills använts för digital-tv, från 2017 till mobilt bredband och mobiltelefoni. Beslutet bidrar till att fortsätta sätta Sverige på kartan som en ledande telekomnation. Att bygga ut tillräckligt bra mobiltelefoni i hela landet är en viktig grund för jobb och tillväxt, skriver IT-minister Anna-Karin Hatt (C) i Dagens Nyheter samma dag.

Svenska konsumenter har alltså anammat den möjlighet som Internet ger att fritt söka information på en mängd olika sätt inför beslut om köp. En stor andel ser det som helt naturligt att handla på Internet. Sveriges regering vidtar åtgärder för att säkerställa att dessa möjligheter växer. Den digitale konsumenten driver marknaden framför sig och från politiskt håll bejakas detta. Vad vi nu ser är inget nytt, men bekräftar vad IT-kommissionen kom fram till redan 2003 i sitt slutbetänkande ”Digitala tjänster – hur då?”.

Jag tycker mig förstå vart vi är på väg. Ett enormt flöde av information, tillgängligt för alla och envar, gör att enskilda människor börjar fatta beslut baserade på förtroendet för produkten och leverantören. Besluten verkställs i mobilen med hänsyn till enkelhet, pris och utbud. Regeringen driver dessutom en näringspolitik som främjar denna samhällsutveckling.

Jag tycker självklart att det är stimulerande att arbeta i ett teknikdrivande företag, på den digitala marknad som stöds av åtgärder från politiskt håll. Det är för mig ingen tvekan om att det fria flödet av information gett konsumenten all makt och att det är den räls som styr tåget för lagstiftning om spel till nästa station. Nu inställer sig frågan – vilken betydelse har det att regeringen lovat EU-kommissionen att förstärka det nuvarande spelmonopolet, beslutat om en statlig utredning i syfte att minska informationen från onlinespelbolag till de svenska spelarna, och utfäst sig att se över och kanske förbättra de ekonomiska förutsättningarna för ett av de statsstyrda spelbolagen? Kan detta leda till annat än tillfälliga förseningar??

Känner de spelpolitiskt ansvariga till att IT-ministern håller på att digitalisera hela Sverige? Nog måste väl rälsen i så fall rivas upp om tåget ska stoppas? Men den digitala rälsen ligger där den ligger, och tåget fortsätter obönhörligt in i framtiden. Och vart vi är på väg – det framgår av linjekarta och tidtabell för samhällsutvecklingen i stort.

Plötsligt inser jag att en fråga som egentligen saknar betydelse nog är den politiskt mest relevanta – ska vi åka framlänges eller baklänges in i den digitala framtiden?

Peter Alling

Public Affairs Manager Nordics, Unibet

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Fortsättning följer!

AABYLINE DAN
  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB