Startsida / Inlägg

Datorn 1, människan 0 i poker

av Dan Glimne

Mitt i allt det tragiska nyhetsflödet vi fått uppleva i går och i dag, smög sig en smärre pokerrevolution in… nästan under radarn: att människan inte längre är bäst på att spela poker heads-up.

CEPHEUS

Tronen har just i detta ögonblick intagits av datorprogrammet Cepheus, en vidareutveckling av projektet Polaris som redan tidigare var den ledande ”pokerroboten” och som jag skrivit om i både Aftonbladets pappersupplaga och i mina Unibetkrönikor.

Även det bredare ämnet datorprogram och spel har jag avhandlat åtskilliga gånger i mina krönikor. Enklare ”perfect information games” som fyra-i-rad och kalaha knäcktes för årtionden sedan, med hjälp av större och bättre datorer som kunde analysera samtliga möjliga existerande situationer i samtliga möjliga partier och så konsekvent välja det bästa draget; och 1994 blev det kanadensiska programmet Chinook det första att erövra VM-titeln i ett stort och erkänt spel, dam, i den s.k. Man-Machine World Championship Match mot den dåvarande världsmästaren Marion Tinsley:

CHINOOK

Efter det sattes Chinook på att ”lösa” damspelet, dvs. att analysera samtliga cirka 500 miljarder möjliga positioner i spelet; och i juli 2007 kunde forskningsteamet bakom programmet tillkännage att de hade lyckats. Resultatet: ett perfekt, misstagsfritt parti dam med optimala drag från bägge spelarna slutar i remi. Vill du själv prova att spela mot Chinook, kan du göra det här:

http://webdocs.cs.ualberta.ca/~chinook/play/

Hur har då utvecklingen när det gäller spelandet maskin mot människa sett ut? Här är några av milstolparna:

DAEDALOS ROBOT

3000 f.Kr. (?): Den grekiske uppfinnaren Daidalos skapar enligt legenden världens första robot, en ”jättelik man av brons” som tre gånger varje dygn gick runt ön Kreta för att vakta dess stränder.

1890: Spanjoren Leonardo Torres y Quevedo bygger världens första schackmaskin, en elektromekanisk anordning som kan genomföra slutspelet vit kung plus torn mot svart kung.

1952: Världens första schackparti mellan en människa och en ”maskin” spelas – den senare utgörs av ett halvdussin pappersark på vilka britten och matematikgeniet Alan Turing skrivit ned sina beräkningsformler. Människan, representerad av forskaren Alick Glennie vid Manchester University, vinner efter 29 drag.

1974: Världens första VM för schackdatorer hålls i Stockholm. Tretton program från åtta länder deltar, och turneringen vinns av sovjetiska KAISSA.

1977: CHESS 4.5 tar hem Minnesota Open med 6-1, och blir därmed det första program som vinner en schackturnering mot människor.

1984: Under WSOP demonstrerar Mike Caro sitt egenhändigt skrivna Orac, världens första datorprogram (”pokerbot”) kapabelt att spela seriös poker med bluffar och checkhöjningar.

1988: Dansken Bent Larsen blir den förste stormästaren i schack att förlora ett parti mot ett datorprogram, Deep Thought.

1992: Världens första pokerturnering över nätet (via e-mejl!), WRGPT, spelas; trettio personer deltar under de fem veckorna (!!) och turneringen vinns av amerikanen Steve Jacobs.

1997: Ryssen Garri Kasparov blir den förste schackvärldsmästaren att förlora en match mot en schackdator, när Deep Blue besegrar honom med 3,5-2,5.

2007: Amerikanska proffsen Phil Laak och Ali Eslami vinner, med knapp marginal men dock, med 2-1 mot Polaris i den första ”Heads-Up Man versus Machine Poker Championship” i Vancouver. Bakom Polaris ligger delvis samma forskarteam som utvecklade Chinook, vid University of Alberta i Kanada.

År 2008 inträffade ännu en milstolpe: mot ett gäng professionella pokerspelare från eliten vann Polaris tre heads-upmatcher, förlorade två, och fick oavgjort i en. (En match räknades som oavgjord om skillnaden mellan Polaris och proffsen var så liten, i enheter räknat, att den saknade betydelse.)

Teamet bakom Polaris och Chinook har sedan 2008 utvecklat datorprogrammet Cepheus; och just i dag lät man tillkännage att Cepheus är ”oslagbart” i poker heads-up fixed-limit, efter att ha finslipat dess strategier via mer än en triljon (1.000.000.000.000.000.000) simulerade givar; flera, säger forskarteamet, än vad som hittills spelats under hela pokerns och mänsklighetens historia.

Forskarteamet tvekar som sagt inte för att kalla Cepheus för oslagbart. ”Vi påstår inte att det garanterat vinner varenda giv”, säger teammedlemmen Michael Bowling. ”Vad vi påstår är att, i det långa loppet, om man tittar på alla de givar som kan inträffa och tar genomsnittliga resultatet av dem, kan programmet inte förlora […] det kommer antingen att gå jämnt upp eller att vinna.”

Hur fungerar då Cepheus? Enkelt uttryckt lär det sig från en algoritm som ”minimerar ångerfaktorn”: programmet utvärderar varje beslut, och lär sig vilka moves som lönar sig och vilka som inte gör det – och det kommer ihåg allt. ”För varje möjlig enskild situation som kan inträffa, har den en handledning för hur den ska spelas” säger en annan teammedlem, Neil Burch. Han lägger dessutom till denna kommentar, som gör sig bäst oöversatt: ”Cepheus loses to no one over a long enough time. You just have to play enough hands so that luck goes away.”

Den som vill läsa mera om Cepheus kan göra det här:

http://poker-blog.srv.ualberta.ca/

http://www.theverge.com/2015/1/8/7516219/Texas-Hold-Em-poker-solved-computer-program-cepheus

http://www.theguardian.com/science/2015/jan/08/poker-program-cepheus-unbeatable

Följer du den översta länken, kan du till och med testa vad programmet skulle göra i en specifik situation!

På vägen har Cepheus för övrigt praktiskt demonstrerat att spelaren som sitter på knappen i HU verkligen har en svag fördel – och programmet har till och med kommit fram till ett siffervärde på den fördelen: ”88 milliblinds per giv”, alltså 0,088 av den stora mörken.

CEPHEUS FORSKNING 2

Några av forskarna i teamet bakom Cepheus

Intressant nog kan de rön man gjort genom att bygga ihop Cepheus komma till användning på andra områden än poker, enligt forskningsteamet på University of Alberta; till exempel genom att hjälpa regeringar och företag optimera sina säkerhetsrutiner för att eliminera ”utnyttjbara svagheter”.

På frågan om vad pokerpurister och professionella spelare kan tänkas ha för åsikter om detta tekniska genombrott, svarar för övrigt Bowling: ”Jag har ingen aning. Jag får se hur många hatmejl som trillar in i eftermiddag.”

Jaha, ännu en gång har då tydligen människan förpassats till andra plats i spelsammanhang. Martin Jacobson, det kliar inte möjligen i fingrarna när det gäller tanken på till exempel en rejält hajpad HU-match mellan Cepheus och dig, förslagsvis till förmån för något välgörande ändamål?

byline
  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB