Startsida / Inlägg

All the women who are independent, throw your hands up at me.

av Simon Bank

Undersökningsdags!

De har ju inte bara Bild i Tyskland, de har de sköna prissarna på Sport+Markt också, med alla deras mätningar och grejer.

De senaste dagarna har de sprutat ur sig två undersökningar. En publik, som är trivial men lite småkul – en som borde skynda på en revolution i fotbollsvärlden.

 Den första då. Den handlar om den eviga tvistefrågan: Vilket lag är mest älskat?

Sport+Markt har, precis som i fjol, undersökt saken, med enkäter och intervjuer och statistiker som vet vad de sysslar med (de är från Tyskland, sa jag det?). Facit? Mjae, jag kan ju tänka mig att ni blir överraskade om jag säger att den här vinterns hetaste spelare i Europas sjätte mest populära klubb hette Andrej Arsjavin – och att klubben INTE heter Arsenal. 

Här har ni hela listan, förresten:

1. Barcelona 44.2 miljoner supportrar.
2. Real Madrid 41
3. Manchester United 37.6
4. Chelsea 25.6
5. Zenit 23.9
6. Liverpool 23
7. Arsenal 21.3
8. Milan 21
9. Bayern München 19.8
10. Juventus 17.5
11. CSKA Moskva 11.1
12. Inter 10.3
13. Olympique Lyon 9.4
14. Olympique Marseille 9.4
15. Galatasaray 9
16. Spartak Moskva 8.1
17. Fenerbahçe 7.3
18. Wisla Krakow 6.5
19. Ajax 6.5
20. Dynamo Moskva 5.7

 

Den andra undersökningen, då? Den som borde förändra fotbollsvärlden som vi känner den? 

Jo, serni, den handlar om er kvinnor. Efter intervjuer med 20 000 kvinnor runt om i världen har Sport+Markt kommit fram till att 38 procent av världens fotbollsfans inte har penis. Vilket är lite av en chock om man betänker hur toalettfördelningen ser ut på de flesta arenor som byggts före år 2000.

Fotbollen är mest tjej-poppis i Sydafrika (62 procent av kvinnorna intresserade), Brasilien (57), Thailand (51). I Europa är tjejerna mest intresserade i Tyskland (46 procent), England (45), Polen (44) och Spanien (42).

 Hur som helst – varför är det här värt att notera? Mer än som trivia?

Jo, för att 200 miljoner tjejer i världen – det gjordes intervjuer i 21 länder – gillar fotboll. Och för att det betyder att fotbollsvärlden kommer att anpassa sig till det. Det vet jag, eftersom det handlar om pengar. Outnyttjade resurser, oanvända inkomstmöjligheter.

Ett skäl till: Den kvinnliga snittsupportern är yngre än den manlige. Hon är, enligt Sport+Markt, 37 år – och har alltså en relativt stor köpkraft. Om vi nu ska dra den här ”fan-som-konsumment”-prylen hela vägen in i mål. 

Men man kan ju gott börja med damtoa på arenan.

/Simon Bank

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB