Startsida / Inlägg

Arbetsförmedlarna pressas i poängjakt

av Karin Östman
Skärmavbild 2013-05-07 kl. 21.42.26

Arbetsförmedlarna pressas i en intern pinnjakt.
Ett av kraven är att uppdatera handlingsplanerna för de arbetslösa var fjärde månad.
– Vissa förmedlare öppnar upp handlingsplanen, ändrar ett ord, sparar och stänger ner igen. Då blir planen uppdaterad men det har ju inte skett något av kvalitet, säger en källa på Arbetsförmedlingens huvudkontor.

De enskilda förmedlarnas arbetssituation blir allt mer pressad, uppger flera källor för Aftonbladet.
– Stressen är stor på att man hela tiden ska producera. Känns ofta som att jag jobbar i en fabrik, säger en arbetsförmedlare.
Förmedlarna har flera konkreta mål som de ska uppnå och de är också till viss del lönegrundande. Det övergripande målet är att få arbetslösa i sysselsättning. Alla beslut om åtgärder belönas i poängsystemet.
– Det är lönegrundande att sända folk till kurser som man vet är värdelösa, sända folk på instegsjobb, nystartartsjobb, lönebidrag till arbetsgivare som man vet eller inser inte är seriösa.

En källa på Arbetsförmedlingens huvudkontor förstår att enskilda förmedlare känner sig pressade.
– ”Vi måste klara leveransen” säger man om arbetslösa som ska ut i program eller aktiviteter. Det är mycket piska.
Handlingsplanen är ett centralt verktyg som förmedlarna använder sig av. Det är ett slags journal där arbetsförmedlaren planerar, ger stöd och följer upp den arbetssökande.
Hur ofta handlingsplanerna uppdateras är en indikator på hur väl förmedlingen uppfyller sina mål. Men vår källa uppger att vid stickprovskontroller har det framkommit att arbetsförmedlare bara gjort små ändringar i handlingsplanerna och på så sätt lyckas hålla dem aktuella.

– De har inte träffat den arbetssökande eller ens pratat med den. Här kan man bara lägga till någon mening eller ändra något och så ser det ut som man har underhållit handlingsplanen. Men det är ingen kvalitetssäkring.
Handlingplanerna kopieras också i stället för att anpassas särskilt åt den arbetslösa. Enligt stickprovskontroller är kvalitén ofta tveksam.
– De långsiktiga kvalitetsaspekterna kommer bort. Men man känner till det och överser det med att det är så viktigt att få ut folk.
En arbetsförmedlare beskriver hur det går till när man inte uppfyller målen som ledningen satt upp:
– Vi kallas in en och en och får förklara varför vi inte gjort bättre. Vi behandlas som små barn som bråkat. Det är lågt i tak och när cheferna varit på chefskonferens är de på extra dåligt humör eftersom de ”hjärntvättats” med allt som måste fixas. Här ska man tiga, bita ihop och jobba skiten ur sig.

Så här ska handlingsplanen vara uppbyggd, enligt interna dokument som vi tagit del av:

Skärmavbild 2013-05-07 kl. 21.06.12 Skärmavbild 2013-05-07 kl. 21.04.22

Har du fler uppgifter om Arbetsförmedlingens poängjakt? Mejla oss på oppengranskning@aftonbladet.se

Läs fackets reaktion här.

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB