Startsida / Inlägg

NTT IndyCar Series i Toronto och F1 på Silverstone

av Anna Andersson
NTT IndyCar Series i Toronto
Toronto – enda banan utanför USA (Felix Racing)

I helgen väntar inte bara F1 utan det är också dags att dra igång nästa intensiva del av IndyCar, NTT IndyCar Series i Toronto.
För Felix Rosenqvist är det ett kärt återseende, här tog han dubbla segrar i Indy Lights och han trivs på den studsiga stadsbanan banan som bara är 2,8 km lång.
– Toronto är en bra chans för oss att ta mycket poäng och få till ett nytt bra resultat, säger Felix Rosenqvist.
– Jag har fina minnen därifrån – det var min bästa Indy Lights-helg 2016 – och dessutom är Toronto en av mina favoritstäder rent generellt. Det är alltid lite lättare att komma tillbaka till en bana man känner till; på det sättet är Toronto ganska likt St. Petersburg för mig.
Rosenqvist har kört riktigt bra på stadsbanor under sin debutsäsong, han var fyra på den senaste stadsbanan i Detroit i början av juni och det är också han som leder rookiemästerskapet.
– Baserat på vad vi sett under den första halvan av säsongen har stadsbanorna så här långt varit vårt kanske allra starkaste kort rent fartmässigt, så jag åker till Toronto med en bra känsla.

NTT IndyCar Series i Toronto

(alla angivelser avser svensk tid)

Fredag 12 juli
Fri träning 1: 17.05-17.50
Fri träning 2: 21.15-22.00

Lördag 13 juli
Fri träning 3: 16.20-17.05
Kvalificering: 20.00-21.15
LIVE @ Viasat Motor

Söndag 14 juli
Warm-up: 18.15-18.45
Race (85 varv): 21.30-23.45
LIVE @ Viasat Motor

Tillbaka till F1

Här är tillfället som lockade mest skratt i går. Se det så förstår du varför Lando Norris skrattade så att han grät.

Dessutom snackas det om att Ferrari letar efter en ersättare till Sebastian Vettel, trots att tysken har kontrakt till 2020.  Enligt AutoAction är teamet intresserade av att lösa Daniel Ricciardo från Renault redan till nästa år. Ricciardo har ett kontrakt över tre år med Renault, men en klausul som ger honom en möjlighet att bryta det om det blir en plats ledig hos Mercedes eller Ferrari.
Vad säger då Sebastian Vettel?
–  De senaste åren har jag insett att min framtid i F1 är kortare än den tid som passerat sedan min debut. Jag har inget tal, mitt mål är att vinna för att bevisa för mig och för oss att jag klarar av det, säger tysken till tyska Motorsport magazin.

Guiden till helgens F1-lopp hittar du här.

Tider och däckval finns här.

Haas och Rich Energi – vad händer?

En annan intressant diskussion är vad som händer med Haas och Rich Energy egentligen? Nu har flera andra investerare förklarat att Willias Storey agerade på eget bevåg när han tvittrade att samarbetet har upphört eftersom Haas inte presterat.
Dessutom distanserar sig de andra investerarna från VD:n William Storey.
– Vi tror fullt och fast på Haas F1, deras prestation och organisation och står bakom vår överenskommelse, meddelar Rich Energys investerare och det citeras av motorsporttotal.
– Vi ser över vilka rättsliga åtgärder vi kan använda för att den här enskilda personen ska kunna lämna sina uppgifter i företaget.
Oavsett vad verkar William Storey vara i full kontroll över företagets twitterkonto.

Gårdagens blogg med ännu mer snack om Haas hittar du här.

 

Träningar med Mercedes i topp

Mercedes Toto Wolff var positiv inför helgen och efter den första dagens träningar hittar vi Mercedes på plats ett och två.

– Det var en bra dag, både sett till min prestation och till  bilen, det är alltid härligt när man kan starta helgen så, säger Valtteri Bottas, som var snabbast på det andra passet och tvåa på det första.

– Banan var inte lika ojämn som förra året och den nya asfalten fungerar fint. Det var ett nöje att köra.

Ferraris förare var inte alls lika nöjda.

– Vi fick kämpa med racefarten, det måste vi arbeta med. Dessutom är det för stort slitage på vänster framdäck, säger Charles Leclerc som var två tiondelar efter Bottas.

Ferraris problem

Hans kollega Sebastian Vettel var en halv sekund långsammare än den snabbe finländaren.

– Tiderna betyder ingenting på fredagen, känslan är viktigare och än så länge är vi inte riktigt vär vi vill varam säger Vettel.

Pierre Gasly var snabbast av Red Bulls förare, efter honom följde Lando Norris, McLaren, före kollegan Max Verstappen.

– Detta var en av de sämsta fredagarna som vi har haft i år, säger holländaren som vann i i Österrike senast.

Vi får se om de hinner lösa problemen till kvalet i morgon lördag.

Här hittar du veckans racingpanel, Janne och jag tycker till. Vad tycker du?

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB