Startsida / Inlägg

Bottas med pole position i Österrike GP 2020 – varning för Verstappen

av Anna Andersson

F1 2020 startade på samma sätt som säsongen 2019 avslutades. Med en Mercedes i topp. Valtteri Bottas som tog pole position i Österrike GP 2020. Han var knappt före Lewis Hamilton – och Mercedes båda bilar var en halv sekund före Max Verstappen.

pole position i Österrike GP 2020
Bottas på pole position (TT)

Det är en hel värld på den korta banan i Österrike.

– Det känns otroligt bra. Jag har saknat den här känslan, det är något speciellt när man puschar bilen till gränsen. Det känns otroligt bra. Det verkar som om vi tävlar  i vår egen liga, säger Valtteri Bottas  när han intervjuas av Paul di Resta efter kvalet.

–  Vi har ett imponerande gap till våra konkurrenter.  Det är otroligt imponerande. Jag vill tacka hela teamet, för detta är en fantastisk bil. Nu gäller det bara att vi lyckas få till ett bra resultat i morgon, det är det som betyder något.

Bottas på pole position i Österrike GP 2020

Bottas startar före Hamilton.

pole position i Österrike GP 2020
Max startar med mediumdäck (TT)

Direkt bakom dem återfinns Max Verstappen, Red Bull, på startplats tre. Det som är intressant är att de två senaste årens segrare startar på mediumdäcken.

Det öppnar upp för en mer flexibel strategi och med tanke på att det är lågt däckslitage i Österrike och det var jämnt när teamen körde längre stinter under träningarna så finns det möjligheter till att vi får ett spännande lopp i morgon.

Ferraris debakel

Ferraris teacmhef Mattia Binotto förklarade inför helgens premiär att teamet har tänkt om, och kommer att förändra bilens koncept till Ungerns GP den 19 juli. Därför kör man med samma bil som man gjorde  under testerna och det räckte naturligtvis inte. Sebastian Vettel slogs ut i Q2 där han var elva.

– Jag är överraskad, säger Vettel till motorsporttotal.

– Men jag tror att vi får se en annan bild i morgon.

Charles Leclerc var tia och siste man till Q3 och i den sista kvalomgången fick han stryk av Mercedes,  Red Bull, en McLaren och en Racing Point. Det hade han kappast räknat med. Teamet var typ en sekund långsammare än vad de var på samma bana för ett år sedan!

–Om man börjar fundera över hur det har börjat. VM i fjol, det vart enormt  tufft för teamet, de interna bråken, sedan alla problem med motorn  och  nu startar de så när de får en andra chans, säger den förre F1-föraren Ralf Schumacher som är expert hos Sky.

Nu är de omkörda av team som McLaren och Racing Point.

Han minnns tillbaka på tiden då hans bror var så framgångsrik tillsammans med Ferrari.

– När Michael körde där var det tre personer som styrde hos Ferrari och jag skulle tro att det är fem som styr hos Merceses och om de fungerar tillsammans under ledning av Toto Wolff är det möjligt att nå framgång, sger Schumi II

– Hos Ferrari har man inte känslan av att det är så. En ”One man show ” som det är med Binotto kommer inte att fungera.

Starten i Österrike var ett debakel. Italiensk media kommer snart kräva att ett par huvuden börjar rulla….

Racing Point fick in två bilar bland de tio främsta i säsongens första kval och jag fick en pratstund med teamets teknikchef Andrew Green under testerna. Jag tyckte att det var oerhört intressant att höra vad han sa.  Du kan läsa artikeln här.

Startuppställningen  i premiären av F1 2020

1) V. Bottas, Mercedes
2) L. Hamilton, Mercedes
3) M. Verstappen, Red Bull
4) L. Norris, McLaren
5) A. Albon, Red Bull
6) S. Perez, Racing Point
7) C. Leclerc , Ferrari
8) C. Sainz, McLaren
9) L. Stroll, Racing Point
10) D. Ricciardo, Renault
11) S. Vettel, Ferrari
12) P. Gasly, AlphaTauri
13) D. Kvyatt, AlphaTauri
14) E. Ocon, Renault
15) R. Grosjean, Haas F1
16) K. Magnussen, Haas F1
17) G. Russell, Williams
18) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
19) K. Räikkönen, Alfa Romeo
20) N. Latifi, Williams

Snabba nyheter från Österrike

Red Bull valde till slut att inte alls protestera mot Mercedes DAS-system.

– Vi är fortfarande misstänksamma, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till ORF.

– Vi ville veta vad som gäller  och har därför protesterat redan på fredagen. Hade det blivit en positiv utgång hade Mercedes haft möjligheten att plocka bort DAS från bilen och vara med i loppet i alla fall.

•••

Williams, Sauber och Haas hänger inte riktigt med resten av fältet och debutanten Nicholas Lafiti hade en tuff lördag med en rödflagg redan under den tredje träningen och sedan var han sist i kvalet.

•••

Kimi Räikkönen fick stryk av kollegan Antonio Giovanazzi i säsongen första kval. Känns inte riktigt som det är där han vill vara.

•••

Fyra Ferrariförare bland de sex bilarna längst ner i Q1. Den förändringen som FIA krävde att Ferrari skulle göra på motorn efter förra säsongen verkar fortfarande ligga den italienska motortillverkaren till last.

•••

Fakta inför premiären? Det hittar du här.

Vettels flirt med Mercedes? Den läser du om här.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB