Startsida / Inlägg

Frankrike GP i Formel 1: Tuffare kontroller efter däckbråket

av Anna Andersson

Två otäcka krascher i Baku. Men vems är felet?
Inför Frankrike GP i Formel 1 är teamen och Pirelli djupt oense.
– Vissa team håller sig inom gränserna, andra inte, säger Pirellis chef Mario Isola.
– Men jag kan inte ge några exakta tal, då blir jag dödad när jag går ut genom dörren.

Strolls bil efter kraschen i Baku (TT)

Under F1-deltävlingen i Baku, kraschade Aston Martins Lance Stroll sedan det ena bakdäcket gått sönder. Samma öde drabbade Red Bulls Max Verstappen.
Resultatet av undersökningen presenterades i veckan och enligt däcktillverkaren Pirelli är det teamen som bär ansvaret eftersom de inte kan hitta något fel på däckens konstruktion. Istället menar Pirellis sportchef Mario Isola att teamen har använt däcken på ett felaktigt sätt,  att de har använt sig av ett kryphål i reglementet.
– Förmodligen, säger han när han möter media inför Frankrike GP i Formel 1.

– Hur de har lyckats måste ni fråga dem om.
Inför tävlingen i Baku höjde Pirelli gränsen för lufttrycket i däcken och teamen höll sig också inom de gränserna inför starten. Då mättes lufttrycket.
Det är just nu den enda möjligheten som däcktillverkaren har att mäta lufttrycket i däcken.
– Vi har inga andra verktyg, det är inte för att teamen inte vill utan för att det inte går, förklarar Isola.

Inget regelbrott, kanske fusk

Men faktum är att ett par team körde med ett lägre lufttryck under racet, men det betyder inte att de bryter mot reglerna. Reglementet säger bara att däcken ska ha ett visst lufttryck när loppet startar.
– I Baku var det förväntade lufttrycket ett annat än det lufttrycket som användes under racet och det orsakade skadorna, förklarar Isola.
Men han är tydlig med att det inte var något regelbrott som kan bestraffas.
– Jag kan inte säga att de har brutit mot reglerna när de vill ha en  bil som presterar bättre. Är lufttrycket är korrekt när loppet startar håller de sig inom reglerna, säger italienaren.
– De är inte här för att söndagsköra, utan vi vet att ett lägre lufttryck ger mer prestanda.
Samtidigt ökar det också påfrestningen på däcken och därmed också riskerna. Isola bekräftar också att de har hittat skador på så väl Sebastian Vettels som Lewis Hamiltons däck.

Mer kontroller inför Frankrike GP i Formel 1

Frankrike GP i Formel 1
Max Verstappen är missnöjd (TT)

Max Verstappen som råkade ut för en olycka i Baku är inte alls nöjd med Pirellis förklaring.
– De säger att de inte har några mätinstrument som fungerar under loppet, men vi skickade våra siffror till dem och de låg inom den tillåtna gränsen. Och om de siffrorna inte stämmer kan vi inte heller göra något, säger Verstappen till motorsporttotal.
– Det visar att vi inte har gjort något fel. Inte Aston Martin heller. Pirelli kan inte skylla på oss utan de borde titta på sig själva.
Till nästa år införs en standarsensor som kommer att mäta lufttrycket även under loppen.
– Händer detta nästa år är det ett regelbrott, säger Isola.

– Men det är det inte i år.

Under helgens tävling i Frankrike ska FIA (Internationella bilsportförbundet) genomföra fler kontroller och luftrycket har höjts och  är nu 0,14  bar högre än när F1 senast körde i Frankrike år 2019.

Snabba nyheter inför Frankrike GP i Formel 1

Esteban Ocon har förlängt sitt kontrakt med Alpine till och med 2024. Därmed har han också avslutat alla sina avtal med Mercedes.
Honda har utrustat Max Verstappen, Sergio Perez och Pierre Gasly med nya motorer till helgen. Under hela säsongen får teamen använda sig av tre motorer per förare, det finns även begränsningar för andra komponenter i motorn. Här finns en översikt över hur det ser ut just nu.

Mercedes förare har bytt chassi till den här  helgen, Lewis Hamilton är allt annat än nöjd.

– Det är någonting som  inte stämmer, säger britten som var trea på den andra träningen. Här är hela resultatet.

Toto Wolff förklarar bytet såhär:

– Vi byter delar hela tiden och det har vi planerat att göra med de chassin vi har med från förra året. Vi vill inte samla miljontals kilometrar på ett chassi.

Han betonar dock att de har extra chassin med  sig. Bottas kör denna helg med chassi nr 6 och Hamilton med nr 4.

Tips och guide

En guide till helgen hittar du här, men väderprognosen har ändrat sig något. Just nu är det 90 procents risk för regn under loppet på söndag. Även vinden väntas öka och det kan blåsa över 10 m/s i vindbyarna.
Här hittar du alla tider som gäller i helgen.

Sauber har skrivit ett avtal med Jose Mauel Correra. Han kraschade illa med Anthoine Hubert under F2-loppet på Spa 2019, men är nu tillbaka inom motorsporten och kör Formel 3.

Är du mer intresserad av Indycar än Formel 1?
Här hittar du ett inlägg med alla tider inför helgens lopp på Road America. Det gäller både Marcus Ericsson i IndyCar och Linus Lundqvist i Indy Lights. Lundqvist var förövrigt snabb på träningarna under gårdagen och bör återigen kunna vara med och slåss i toppen.

I morgon kan jag också utlova lite mer IndyCar, redan under förmiddagen, i god tid före F1-kvalet.

Svensk VM-premiär  i Formel E

I  helgen är det också dags för Joel Eriksson  att premiärköra i Formel E. Han blir Sveriges första VM-förare i mästerskapet som fått  VM-status efter det att Felix Rosenqvist lämnade. Han gör ett inhopp  i E-Prix i Mexiko för DRAGON/PENSKE.

–  Det här är en dröm som går i uppfyllelse, säger Joel Eriksson, 22.

Han var en av Sveirges mest  lovande formelbilsförare och imponerade bland annat i Formel 3, men valde  att  gå vidare mot DTM. Där hade han kontrakt med BMW men när  de  lämnade det  mästerskapet fick han söka andra vägar.

– Formel E har funnits på min önskelista i flera år och jag har jobbat för att komma precis hit där jag står just nu, på väg in i min första racehelg i det här mästerskapet. Att dessutom göra det under en säsong när serien fått officiell VM-status gör det bara ännu häftigare. Jag är otroligt glad att vara tillbaka i en tävlingssituation och jag ska göra mitt absolut bästa för att återgälda teamets förtroende.

Formel E – tider

Lördag 19 juni
Fri träning 1: 15.00-15.45
Fri träning 2: 17.15-17.45
Kval 1: 19.00-20.00
Race 1 (45 min + 1 varv): 23.00

Söndag 20 juni
Fri träning 3: 16.15-17.00
Kval 2: 19.00-20.00
Race 2 (45 min + 1 varv): 23.00

Eurosport och Eurosport Play sänder evenemanget.

Sedan vill jag återigen passa på att tacka er alla som läser, kommenterar och kommer in till bloggen. Jag hade aldrig kunnnat driva den utan er hjälp, varje klick in räknas – oavsett om du läst bloggen sedan starten för 12 år sedan eller nyligen har hittat hit.

Namnet F1-bloggen får den behålla, det är så inarbetat att det inte finns någon anledning att byta. Trots namnet gör jag ändå endel andra inspel, framförallt från Indycar och när det gäller svenska förare.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB