Största krisen för Mercedes F1 sedan 2012
avMercedes F1 upplever sin största kris sedan 2012.
Teamet har tagit sju (!) poäng på två lopp.
– Detta är den tuffaste två veckor som jag någonsin har upplevt som teamchef, säger Toto Wolff.
Teamet har vunnit 14 VM-titlar i följd, sju förar-VM och lika många märkes-VM, men de senaste veckorna har Lewis Hamilton och Valtteri Bottas gjort den ena missen efter den andra. I Monaco gjorde Valtteri Bottas en miss i samband med ett depåstopp, samtidigt som Hamilton inte hade någon fart alls och i Baku var det tvärtom. Bottas hade ingen fart, medan Hamilton gjorde ett misstag efter omstarten och missade en inbromsning.
– I Monaco hade vi ingen fart och ett depåstopp från Valtteri som tar 36 timmar är inte riktigt vad vi ska göra, säger Wolff enligt motorsportmagazin.
Chefen om problemen för Mercedes F1
I Baku körde teamet två bilar i mål, utanför poängplats och det är tredje gången efter Spanien 2016 och Österrike 2018. Ett av de stora problemen är att stallet har svårt att få däcken i rätt temperatur.
– Det är helt oacceptabelt at vi inte klarar av att få bilen i ett läge där den kan prestera. Vi förlorar sekund på sekund innan däcken är i rätt temperatur, säger Wolff.
Han har varit teamchef hos Mercedes sedan 2013, då hade teamet bestämt sig för att göra en rejäl nysatsning inför den nya regeländringen 2014 och deras hårda arbete belönades direkt. Mercedes som hade varit ett mittenteam sedan comebacken 2010 tog över kommandot och regerade i sju år.
I år är det inte lika enkelt. Statistiskt sett är detta en av de jämnaste säsongsstarterna (efter sex lopp) som F1 har upplevt sedan det senaste poängsystemet infördes 2010. Det har bara varit jämnare vid två tillfällen.
Verstappen tror på Mercedes
I år skiljer det fyra poäng mellan ledande Verstappen och tvåan Hamilton i kampen om VM-titeln i F1. Till helgen väntar Frankrikes GP där Mercedes vunnit de båda loppen efter comebacken 2018, i fjol kördes ingen tävling på Paul Ricard på grund av pandemin.
– Jag hade velat ha ett större försprång innan vi kommer till andra banor, säger Red Bulls Max Verstappen enligt motorsporttotal.com.
– Mercedes är bättre på normala banor. De har problem på stadsbanor, men redan i Barcelona kunde man se att de kann vara extremt snabba. De har en riktigt bra bil, även om de inte alltid säger det.
I morgon tisdag kan du räkna med ett inlägg där du hittar alla tider inför helgen, däckval och en väderprognos. Sedan följer veckan med ett flertal inlägg, alla fokuserade på nyheterna inför Frankrikes GP, så gör en koll här på bloggen varje dag så att du inte missar någon av veckans stora snackisar.
Vill du läsa ikapp efter förra veckans race i Baku?
Den omdiskuterade situationen mellan Nikita Mazepin och Mick Schumacher, läser du här.
Och här läser du Fernando Alonsos tankar efter förra loppet, som också var hans bästa för i år.
Felix Rosenqvist på väg hem
Felix Rosenqvist har lämnat sjukhuset och även gjort ett uttalande efter lördagens otäcka olycka.
– Det här är den värsta kraschen jag varit med om i min karriär, och jag är otroligt tacksam att jag inte ådragit mig några allvarliga skador. Jag mår bra men har väldigt ont, så det hade inte varit realistiskt att köra idag. Vi hade ett riktigt, riktigt starkt race innan olyckan, vilket gör det ännu svårare att ta, men Oliver Askew gjorde ett bra jobb i bilen idag. Mitt fokus ligger nu på att vila och återhämta mig fullt ut, säger han.
– Sist, men absolut inte minst, vill jag verkligen tacka för det omhändertagande jag fått och den omtanke alla har visat. Till räddningsteamet på plats vid olyckan, till sjukhuset här i Detroit, till hela gänget i Arrow McLaren SP och till alla mina fans – tack.
Det är ännu ine klart om han tävlar kommande helg.
Här läser du om Marcus Ericssons första seger och Linus Lundqvists framgångar i IndyLights läser du här.