Startsida / Inlägg

Kraschen kan påverka höstens VM-kamp

av Anna Andersson

Max Verstappens krasch på Silverstone kan ha ödesdigra konsekvenser för kampen om VM-titeln i F1 2021.
Det finns en risk att motorn är så skadad att VM-ledaren behöver använda säsongens sista motor redan innan säsongen är halvvägs.

F1 2021
Max Verstappen leder fortfarande VM, men det är med åtta poäng inför sommarens sista lopp.

Efter en intensiv kamp med Lewis Hamilton kraschade Max Verstappen redan på det första varvet av Storbritannien GP.
Det var en våldsam kollision med barriären.
– När jag såg de första bilderna trodde jag att det skulle vara en rejäl skada på motorn, säger Hondas teknikchef Toyoharu Tanabe enligt motorsporttotal.
– I verkligheten är det något mindre än vad det såg ut att vara.
Men exakt hur stor skadan är vet varken motortillverkaren Honda eller Red Bull. Motorn flygs till Japan för analys. Först därefter kommer ett besked om den går att reparera eller om Max Verstappen måste använda säsongens tredje och sista motor redan i Ungern om två veckor – vilket är säsongens elfte av 23 planerade deltävlingar.
Under en säsong får en förare använda tre nya motorenheter, om de behöver använda fler straffas de genom att flyttas tillbaka i startuppställnigen, vilket kan påverka kampen om VM-titeln i F1 2021.

Hur påverkar kraschen kampen om VM i F1 2021?

Ytterligare en aspekt att fundera över är kostnaderna för en reparation av motorn. I år har Formel 1 infört ett budgettak på 145 miljoner amerikanska dollar (PR och förarlöner är exkluderade ur den summan). Det kan vara så att teamet måste fundera över om det är värt att reparera motorn eftersom de då måste använda pengar som var tänkta att gå till utveckling, eller andra saker. När Mercedes Valtteri Bottas kolliderade med Williams George Russell på Imola pratade Mercedes om skador för ungefär 1 miljon pund, vilket är något mindre än 1,4 miljoner dollar.

Nu har även F1:s sportchef Ross Brawn gett sin syn på incidenten i sin kolumn hos Formula1.com.
– Precis som alltid kommer det att finnas många olika åsikter om vad som är rätt och fel när det gäller den här typen av frågor. Vi blev rånade på en spännande fajt. Ingen vill att mästerskapet ska avgöras av krascher och bestraffningar, men i det här fallet fanns det en allvarlig risk för en av förarna, skriver han.
– Det är någonting som båda förarna kommer att reflektera över. Jag tror att vi har en fantastisk kamp framför oss och hoppas att vi kan undvika denhär typen av incidenter. De fajtades mot varandra i ett halvt varv, förstställ dig då hur dramatiskt det skulle ha varit om de hade haft samma kamp under hela loppet.

Verstappen har lämnat sjukhuset, men han var riktigt irriterad. Mer läser du här.

Söndagens olycka har också startat flera otäcka strömningar och Lewis Hamilton har utsatts för rasistiska påhopp. Det tar F1, vilket inklubderar både Mercedes och Red Bull starkt avstånd ifrån i sina sociala medier

Vettel och kampen för miljön

Sebastian Vettel hade ett tufft race och fick parkera sin bil, men arbetsdagen var inte över. Istället fortsatte hann jobbet på läktaren och hjälpte till att städa upp efter racet.

FIA (internationella bilsportförbundet) skjuter upp de nya direktiven som ska göra depåstoppet något långsammare. Nyheten ska införas i Belgien den sista helgen i augusti, inte i Ungern den sista helgen i juli som tidigare var planerat. Anledningen är att regelverket ska gås igenom en gång till och att teamen ska ha en chans att ställa in sig på de nya direktiven. Framöver kommer det att bli en minimitid på reaktionstiden så att mekanikerna inte släpper iväg bilarna för tidigt efter ett hjulbyte.

Du läser mer om de nya direktiven här.

F1 2021 – Kimi Räikkönens 20 år på gridden

Hans facit är helt otroligt imponerande och det krävs ett makalöst engagemang för att göra det som Kimi har gjort under 20 år. En intressant detalj är kommunikationen mellan Räikkönen och teamet när han körde över mållinjen:
– Det var synd. Det hade varit plats tio, sa raceingenjören.
– Vad?, svarar Kimi.
– Jag sa att det var synd att vi hade incidenten med Perez, annars kanske vi hade tagit en poäng, upprepade raceingenjören över radion.

Den kommentaren gör tävlingsmänniskan Räikkönen irriterad:

– Kanske, eller kanske måste vi helt enkelt se till att bilen blir snabbare. Det är omöjligt att fajtas mot dem. Snacka hit eller dit om att fajtas med andra. Kom igen nu. Det är dags att vakna. Vi måste göra någonting.

Du kan lyssna på den här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB