Startsida / Inlägg

”Toto behöver inte ringa fler gånger”

av Anna Andersson

Mercedes behöver inte ens fundera över att försöka signa Max Verstappen.
Efter incidenten på Silverstone är den möjligheten borta. Pappa Jos Verstappen bryter kontakten med Mercedes teamchef Toto Wolff.
– Han behöver inte ringa fler gånger.

 

Toto Wolff
Max Verstappen (TT)

Mercedes stallchef Toto Wolff och den tidigare racerföraren Jos Verstappen, far till Max Verstappen har haft ett bra förhållande. De har umgåtts som vänner, fikat och pratat om allt från barn till go-kart, men egentligen aldrig över kontrakt.
– Jag har känt Jos länge och skulle kalla honom vän, sa Wolff till motorsport.com år 2019.
– Vi pratar om saker som om våra barn skulle kunna köra go-kart tillsammans och hur vi skulle sätta i hop ett sådant team. Vi pratar varken om Max eller hans kontrakt.

Men efter helgens incident lär det inte bli något gemensamt go-kartteam, eller någon framtida deal mellan en Wolff och en Verstappen.
I varje fall inte om Jos Verstappen håller sitt ord.
– Vi har haft ett bra förhållande i många år, han ringde med jämna mellanrum för att smöra och jag tror att alla vet varför. Men i går ringde han inte, säger Jos Verstappen enligt motorsporttotal.com.

Toto Wolff behöve rinte ringa

Även Red Bull behåller hornet i sidan till Mercedes. Enligt motorsportkonsult Helmut Marko är kostnaden för skadorna ungefär 750 000 Euro.
– Situationen med motorn är inte heller helt klar än, om den är okej eller inte. Det är naturligtvis en rejäl kostnad och med tanke på budgettaket är det en summa som kommer att göra ont, säger Marko till tyska RTL.
Han påpekar också att Verstappen inte har hört någonting från Mercedes och är tuff i sin kritik tillbaka.
– Max har inte fått något samtal från dem än, men det är deras stil och vi har noterat det, säger Marko.
– Vi trodde att han skulle vara väldigt stel efter den där smällen som mättes upp till 51 g. Men bortsett från att han har lite ont i nacken så mår han som tur var okej. En normal dödlig människa överlever inte något sådant.

För övrigt kan ni jämföra förarnas situation i bilen här:

Du kan läsa ännu mer om  hur kraschen kan påverka VM här och om Red Bulls ilska och hårda ord här.

McLaren med uppdatering i Ungern

Lando Norris, McLaren, slutade fyra på Silverstone och brittens fina VM-form fortsätter. Han har tagit en poäng plats i alla säsongens lopp hans teamchef Andreas Seidl tror att på en fin placering i mästerskapet.
– Efter tio lopp ligger han trea i VM och de är inte orealistiskt att tro att vi ska kunna behålla den placeringen, citeras Seidl av motorsporttotal.
– Men vi måste också vara ärliga och konstatera att en och annan gång måste någonting gå snett för Red Bull och Mercedes. Ser vi till ren prestanda kan vi ännu inte slå dem.
Norris gör nu sin tredje säsong i Formel 1 och har slagit sina egna resultat med råge, 2019 (49 poäng) och 2020 (97 poäng), men även McLaren har utvecklats.

McLarens poäng  efter tio lopp sedan 2015

2015: 17 poäng
2016: 32 poäng
2017: 2 poäng
2018: 48 poäng
2019: 60 poäng
2020: 106 poäng
2021: 163 poäng

Nu kommer också en uppdatering av bilen till Ungerns GP som är det sista innan F1 tar sommaruppehåll och stänger fabrikerna i två veckor. Det är också troligt att det är årets sista uppdatering eftersom teamen nu fokuserar mot 2022 och den stora regeländringen.
– För att fortsätta vara med i den här kampen tar vi med ett par uppdateringar med oss till Ungern. Det är fantastiskt för oss att vi ligger trea och har tagit 163 poäng. Det är återigen ett stort steg framåt i jämförelse med fjolåret, säger Seidl.
Faktum är att McLarens båda förar har haft möjlighet att köra 1254 varv i år, bilarna har kört 1250 vilket är 99,68 procent. Det är 448 racevarv mindre än vad teamet gjorde under hela säsongen 2015 (då var det 19 lopp).

Mick kör pappa Michaels Jordan 911

Ett par F1-team testade däck till Pirelli på Silverstone i går, men Mick Schumacher testade något annat. Han fick köra den Jordan 911 som hans pappa debuterade i för 30 år sedan.

Det är inte första gången som Mick kör en av pappa Michaels bilar, 2017 körde han den Benetton B194 som vann VM 1994, på Spa och i samband med att Ferrari firade 1000 GP i Tuscan Grand Prix på Mugello förra året körde han F2004. Samma bil körde ha även på Hockenheim året innan.

Tack för att du läste ända hit!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB