Lewis Hamilton och Max Verstappen – inför Ungern GP
avEfterspelet av kollisionen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen fortsätter.
Red Bull funderar fortfarande över en protest.
– Med tanke på hur svår olyckan var och hur milt straffet var analyserar vi all data och har också rätt att kräva att beslutet omprövas, säger Red Bulls stallchef.
– Därför ser vi över alla bevis igen och överväga vilka alternativ som finns.
Stämningen mellan Red Bull med teamchef Christian Horner och motorsportkonsult Helmut Marko på ena sidan, samt Mercedes med stallchef Toto Wolff på den andra är fortsatt väldigt ansträngd efter kollissionen på Silverstone. Nu tar Christian Horner tar till orda i en lång kolumn på Red Bulls hemsida:
– Jag måste svara på de citat jag har sett från Toto, där han har kommenterat det vi har sagt kring att Hamilton orsakade olyckan och påstått att de är ”väldigt personliga”, skriver Horner.
– Jag vill vara tydlig. Detta är en kollison mellan två av världens bästa förare. När din förare befinner sig på sjukhuset, det ännu inte är fastställt om han är skadad och i sådant fall hur svåra hans skador är, bilen är kvaddad och domarna har bestraffat en förare för att incidenten är det naturligt att känslorna kommer in, oavsett om du känner dig förfördelad eller som en vinnare. Jag anser att det är orättvist att kalla Max för ”överdrivet aggressiv”.
Max Verstappen och Lewis Hamilton i kamp om VM
Han hänvisar till att Max Verstappen, vid sidan av Mick Schumacher och Fernando Alonso, är den enda föraren utan någon straffpoäng på licensen. Jämförelsevis har Lewis Hamilton fyra straffpoäng medan Landå Norris och Sergio Perez har åtta var. Vid 12 straffpoäng stängs föraren av i ett lopp. Straffpängen försvinner ett år efter att de tillförts till licensen.
– Den 17-åriga Max Verstappen som Hamilton hänvisar till är inte den Max Verstappen vi ser i dag. Lewis Hamilton inte är den samma som han var när han debuterade, skriver Horner.
– Ingen av förarna kompromissar med sin körstil. De är båda två väldigt kompetenta förare och har mycket erfarenheter båda två.
Stor besvikelse på Mercedes
Han påtalar också att han fortfarande är besviken över Mercedes firande efter loppet.
– Mercedes team var medvetet om allvaret i incidenten. De visste att Max befann sig på sjukhuset och behövde undersökas ytterligare, säger Horner.
– Jag kan inte förstå att man inte informerar sin förare om situationen. Även för att skydda sin förare om det är så att de inte visar den återhållsamhet som krävs i samband med firandet. Framförallt när det är resultatet av en incident som han straffats för. Hamilton har mött sin jämlike i en bil som kan konkurrera och jag håller med om att båda förarna måste respektera varandra, men Hamilton var för aggressiv i söndags.
Lewis Hamilton med fem tunga helger
Mercedes Toto Wolff är av en annan åsikt och anser att Hamilton fick besked om att Verstappen var okej redan under racet.
– När Lewis körde förbi olycksstället frågade han direkt om Max var ute ur bilen eller inte. Då fick han svaret att Max hade lämnat bilen själv, förklarar Wolff för Motorsporttotal.com.
– Den enda informationen som vi hade var att Max var okej och därför fanns det ingen anledning att prata med Lewis om det igen.
Han påpekar att teamet inte hade firat segern om Max hade varit skadad.
– Det är klart att när man är känslosam när man vinner ett lopp på hemmaplan efter fem tunga helger.
Max Verstappen leder VM
Även inför Ungern GP kommer att snacket att handla mycket om kollisionen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen. På vad som sagts och gjorts efter det.
– Ungern kommer att bli en annorlunda utmaning för vår bil och för teamet. Vi är motiverade och vill behålla ledningen i mästerskapet. Max funderar inte längre på Silverstone och pratar bara om vad som händer på banan. Han är fast besluten att lägga det som hänt bakom sig och använda det som motivation för resten av säsongen. Så känner även vi som team, skriver Horner.
I gårdagens blogg kunde du se Hamiltons tankar inför Ungerns GP och Toto Wolff varnar för fler incidenter mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen.
– Det var säkerligen inte den sista gången som de kämpar om en placering, säger Wolff till motorsporttotal.
– Förhoppningsvis kan de köra på ett sportsligt sätt. Klarar de inte av det kommer vi att få se ytterligare kollisioner.
Efter tio av de 23 planerade loppen leder Max Verstappen med åtta poäng över Lewis Hamilton. Ungerns GP är den sista deltävlingen innan sommaruppehållet.
Snabba nyheter
Det ryktas om att säsongen 2022 kan starta med två deltävlingar i mellanösten. Australiens GP som tidigare arrangerat premiären har lämnat återbud vid två tillfällen, 2020 och 2021. Därför F1 tänker om.
Enligt Auto, motor und sport planerar man nu för tester i Barcelona (23-25 februari) därefter lika många testdagar i Bahrain (11-13 mars) innan det blir en premiär den 20 mars 2020. Då finns det möjlighet att testa de nya 18-tumsdäcken i de något kallare förhållandena i Europa och sedan i betydlgit varmare förhållanden i Bahrain. Tidningen skriver också andra deltävling kan köras i Saudiarabien (27 mars), i Jeddah där F1 kör för första gången i december 2021.
McLaren har ett försprång på Ferrari i kampen om tredjeplatsen i konstruktörsmästerskapet. Inför tävlingen i Ungern handlar det om 15 poäng och till helgens tävling kommer det brittiska stallet med flera uppdateringar för att säkra placeringen i det ekonomiskt så viktiga mästerskapet.
Det är en tuff kamp och enligt Carlos Sainz, Ferrari, är McLaren, den svåraste bilen att passera.
– Tyvärr har det hänt vid ett par tillfällen i år att jag har suttit fast bakom en McLaren De är snabba på rakorna och enormt starka i utgången av kurvorna. Det gör att de troligen är en av de svåraste bilarna att köra om. säger spanjoren.
I morgon väntar en blogg med däckval och tider inför helgen.
Tack för att du tar dig tid och läser.