Ericsson: Åker dit för att vinna finalen
avVi ska snacka Formel 1 och Ryssland GP 2021 – men först helgens svenskar i IndyCar.
Nu avslutar IndyCar säsongen.
Marcus Ericsson vet vad han vill.
– Jag åker dit för att vinna.
Svensken ligger femma i mästerskapet, men har häng på kollegan Scott Dixon som är fyra inför säsongsfinalen på Long Beach.
– Det känns spännande att komma dit, det är en stadsbana och det är på stadsbanor som jag har vunnit minna tv race i år, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.
– Jag åker dit för att vinna och jag tror att jag har goda chanser eftersom Ganassis bil har varit extremt bra på just stadsbanor i år. Jag är riktigt taggad.
Det är två år sedan mästerskapet körde på den klassiska banan och enligt Ericsson är det en av säsongens höjdpunkter.
– Det är häftigt att finalen går där och jag är väldigt laddad. Jag är bara 15 poäng efter Dixon så även om jag inte kan vinna mästerskapet längre så kan jag klättra en placering till. Det är min målsättning, vid sidan av att gå för en seger.
Spännande titelfajt i IndyCar
För Felix Rosenqvist handlar det om att få en bra avslutning på en mycket seg säsong. Hans första år hos McLaren har varit tungt.
– Det ska bli kul att komma tillbaka till Long Beach, en stadsbana som jag verkligen tycker om, säger Felix Rosenqvist.
– Vi kunde tyvärr inte tävla där i fjol på grund av pandemin, men det är ett ställe som verkligen har en historisk plats i INDYCAR. Banan bjuder in till hård attack med relativt breda ingångar i många av svängarna, vilket jag lärde mig den hårda vägen 2019, och det gäller att vara väldigt proaktiv eftersom asfalten hela tiden utvecklas för varje varv i takt med att mer gummi läggs ner.
I toppen av mästerskapet slåss Ericssons kollega Alex Palou mot Felix Rosenqvists teamkompis Pat O´Ward och det skiljer 35 poäng. Därmed räcker det med en elfteplats för att Alex Palou ska säkra titeln, men det är jämnt. Om O´Ward vinner och Palou är tia vinner Palou titeln med en poäng. Om de slutar på samma poäng avgör antalet andraplatser till Palous fördel.
– Pato och jag har en väldigt bra relation, och det är klart att jag kommer hjälpa honom i helgen om jag får möjlighet, avslutar Felix Rosenqvist.
– Vi hade en snabb bil i Detroit, en bana som liknar Long Beach, och jag hoppas att vi kan bära med oss det hit. Jag har egentligen två mål den här helgen. För det första vill jag göra vad jag kan för teamet och Pato, och sedan vill jag verkligen avsluta med en positiv känsla kring min egen körning.
Spännande med andra ord.
Vill du ha ännu mer uppsnack? Lyssna på Indypodden där oraklet Jacob Fredriksson ger oss allt värt att veta om Indycar och lite till.
Tiderna som gäller:
Fredag 24 september
Fri träning 1: 00.00-00.45
Lördag 25 september
Fri träning 2: 18.00-18.45
Kval: 21.05-22.20
Söndag 26 september
Warm-up: 18.00-18.30
Race (85 varv): 21.45
Det sänds på Viaplay
Senaste snacket inför Ryssland GP 2021
Räkna inte bort Ferrari framöver. Charles Leclerc får uppdaterad motor till Ryssland GP 2021. Det är en motor som ska leverera en betydligt bättre prestanda och ungefär tio hästkrafter mer än tidigare.
Anledningen till att Ferrari kan uppdatera motorn, trots att det inte är tillåtet att uppdatera motorn under säsong, är att teamet kört med många komponenter från fjolåret.
Reglementet säger att det får göras en uppdatering per säsong. Ferrari gör sin nu.
– Det är för att vi ska skaffa oss erfarenheter till nästa år, meddelar Ferrari.
Stalelt meddelar att Leclerc får den första motorn för att han har akut behov samt för att man inte vill byta motor på båda förarna samma helg och därmed se till att båda två startar längst bak. Kollegan Carlos Sainz kommer att få sin nya motor under hösten, när är dock inte klart än.
Ferrari har en tuff fajt med McLaren om plats tre i mästerskapet. Det skiljer 13,5 poäng till McLarens fördel och motorn är tänkt att ge det italienska teamet en extra skjuts under avslutningen av säsongen.
Nyheter i kalendern
Monaco GP kommer 2022 att genomföras över tre dagar. Inte fyra som brukligt.
– Det blir fredag, lördag och söndag, istället för torsdag, ledigt, lördag och söndag. Den ändringen introduceras nästa år, säger F1:s VD Stefano Domenicali till CNN.
En preliminär kalender presenterades i veckan och den slutgiltiga ska presenteras den 15 oktober när FIA:s världsråd möts.
Nu väntar Ryssland GP 2021. Banan är rätt platt och det är svårt att köra om vilket leder till att starten är avgörande.
Samtidigt är det inte givet att pole position ger bäst möjligheter. Det är rätt långt till den första riktiga inbromsningen eftersom den första kurvan är inte någon riktig kurva. Det är först i kurva två som förarna bromsar ner vilket ger föraren som startar från ruta tre bra möjligheter att ta ledningen. Han kan ligga bakom i vinddraget och ta chansen på segern, för är man väl förbi är det svårt att köra om.
– Man måste vara 1,4 eller 1,5 sekunder snabbare än killen framför för att köra om, sa Lewis Hamilton för något år sedan.
Mercedes har vunnit samtliga lopp i Sotji, men teamet har å andra sidan aldrig varit lika hotat som det är i år. Mer info om helgen i Ryssland hittar du i tidigare inlägg. Här finns alla tider, däck och en väderprognos.
Här hittar du guiden med statistik och fakta. Du kan också läsa om att Verstappen kan drabbas av ytterligare en bestraffning.
Tack för att du tar dig tid.
I morgon är det fokus F1 igen.