Experten: Det var Lewis fel
avEn världsmästare som rasar mot sitt eget team. Ett Mercedes som betedde sig som ängsliga harar och ett helt meningslöst depåstopp.
Brittisk media attackerade Lewis Hamilton – som slår tillbaka med ett långt försvarstal i sociala medier.
– Förvänta er aldrig att jag är artig eller lugn över radion när jag tävlar, försvarar sig Hamilton.
Den omdiskuterade incidenten inträffade under Turkiets GP. Det var regn i luften och Lewis Hamilton som kört upp sig från plats elva till plats tre ville inte gå i depå och byta sina däck. Detta trots att hans konkurrenter gjorde det.
Han ville stanna kvar på banan, men till slut kallade teamet in honom i depå . Då förlorade han ett par positioner.
Det är placeringar som kostade honom ledningen i VM och poäng som kan kosta honom en VM-titel.
– Fan, varför gav vi bort det?, svor Hamilton över radion.
Efter racet sa han till teamet att lämna honom i fred. Mer om det läser du här.
Hamiltons starka reaktion på kritiken
Det tolkade bland annat Daily Mail som om Hamilton var rasande på sitt team. Tidningen skriver också att ”Lewis Hamilton tappade VM-ledningen sedan Mercedes betett sig som rädda harar och kallat in honom till ett meningslöst depåstopp. Det beslutet togs när åtta varv återstod i duggregnet av Turkiets GP och kan få ödesdigra konsekvenser när det handlar om vem som till slut vinner VM-titeln.”
Även andra brittiska tidningar var kritiska till Hamiltons agerande. The Sun skriver att: ”Hamilton skällde på sitt team sedan de förstört hans möjligheter till en pallplats” och ansåg även att britten ”inte kunde gömma sin frustration”.
Det fick Hamilton att reagera starkt.
Han la ut ett långt inlägg på sin Instagram Story:
– Jag läste vissa artiklar som läste in lite för mycket i gårdagens incident, då det handlade om i fall det var rätt att gå i depå eller inte. Det stämmer inte att jag var rasande på teamet, skriver Hamilton.
Han fortsätter:
– Vi jobbar hårt för att arbeta fram den bästa strategin och under racets gång måste du ta snabba beslut samtidigt som förutsättningarna ständigt förändras. I går tog vi en risk, vi stannade på banan och hoppades att det skulle torka upp. Det gjorde det inte.
Han påpekar också att det handlar om passion och att ”i stundens hetta kan den passionen slå igenom, så är det för alla förare”.
”Det var Lewis fel”
Oavsett vad Hamilton tycker har diskussionen kring hans och Mercedes agerande i Turkiet har det varit den stora snackisen. Bland annat F1-experten Martin Brundle hävdar att Hamilton måste ta misstaget på sig. Att det var Hamiltons beslut att stanna ute så länge som han gjorde, vilket ledde till att han också tappade placeringar.
– Det var Lewis fel, säger han till Sky.
– Tidigare har han hållit med sitt team och det har gått bra….I går borde Mercedes ha kopierat Red Bulls strategi.
Även Marcus Ericsson kritiserade Mercedes strategi på twitter.
Sooooo why did Mercedes just give away that podium ? ??? Felt like HAM had it under control… #F1 #TurkishGP
— Marcus Ericsson (@Ericsson_Marcus) October 10, 2021
Nu återstår sex lopp av årets säsong och det skiljer sex poäng till Max Verstappens fördel. Ett schema och ett tips hittar du här.
Kampen om tredjeplatsen i VM är precis lika spännande som titelkampen och där är nu Ferrari bara sju och en halv poäng efter McLaren.
– Det vore kul att sluta trea, säger Ferraris teamchef Mattia Binotto, som tidigare har klargjort att teamets stora målsättning är 2022.
– Det är i alla fall ett mål för oss.
Nu har F1 uppehåll den kommande helgen, men räkna med att F1-bloggen håller dig uppdaterad kring det senaste snacket hela veckan.
Vad sägs om snacket kring att det kan bli ytterligare ett team med amerikanska ägare i F1 – och en amerikansk förare?
Eller Sebastian Vettels uttalande som får Tysklands transportminister att önska att Vettel lämnar F1 för Formel E. Här läser du mer.