Startsida / Inlägg

De tuffaste duellerna i Formel 1

av Anna Andersson

Lewis Hamilton mot Max Verstappen  – det  är en av de tuffaste duellerna i Formel 1 och nu ska den avgöras.

Fem lopp återstår, de ska avgöras under sex veckor och det skiljer 12 poäng när F1 åker till Mexiko kommande helg

Inför avgörandet har jag letat i historien och plockat fram de fem tuffaste duellerna i Formel 1.

Håller du med? Lägg en kommentar med din egen lista!

De tuffaste duellerna i Formel 1 – fem fajter att minnas

Didier Pironi och Gilles Villeneuve (1982)

Gilles Villeneuve (Getty)

På Imola 1982 tvingades Ferrari plocka fram en skylt med texten ”SLOW” på för att hindra sina förare från att köra varandra av banan. Ordern var att de skulle hålla positionerna, med Villeneuve längst fram. Den struntade Pironi i. Han körde om Villeveuve, som svarade i tron om att de skulle ge fansen lite extra show. Pironi ansåg däremot att han hade rätten på sin sida, körde om Villeneuve i Tosa och snodde segern mitt framför framvingen på Villeneuve.

Kanadensaren svor på att han aldrig skulle tala med sin teamkollega igen.
Två veckor senare omkom Villeneuve i kvalet till Belgiens GP. Pironi skadade sig illa under F1-loppet i Tyskland senare samma år och avslutade sin karriär. Han bytte till båtracing, men omkom i en båtolycka 1987.
Gilles Villeneuves son, Jacques, vann VM i Formell 1 1997. Didier Pironis son, Gilles, jobbar för Mercedes F1-team och fick göra Lewis Hamilton sällskap på prispallen efter segern i Storbritannien GP år 2020.

Ayrton Senna och Alain Prost (1988-1990)

Tuffaste duellerna i Formel 1
Senna och Prost i Japan år 1988 (TT)

Ayrton Senna är en av tidernas snabbaste förare som aldrig backade, Alain Prost var å andra sidan, smart och beräknande. De två möttes hos McLaren 1988 och det är en av de största interna konflikterna inom F1:s historia.
Under den första säsongen var deras bil överlägsen och McLarens MP4/4 vann 15 av 16 lopp. Senna tog den första titeln, året därefter började problemen när Senna struntade i teamordern att inte utmana Prost om segern i San Marino.

När mästerskapet kom till Japan pratade förarna inte med varandra och Prost hade en ledning på 16 poäng. Då återstår två lopp av säsongen.

Prost tog ledningen, Senna följde honom och de var en minut före närmsta konkurrent. På varv 47 attackerade Senna prost, Prost stängde dörren och bilarna kolliderade.

De blev stående i avåkningszonen, Prost gick mot depån, övertygad om att han vunnit VM. Senna fick hjälp av funktionärer att komma av banan, körde genom en avspärrad zon och upp på banan innan han gick i depå. Han kunde fullfölja loppet och även vinna det. Senna diskvalificerades efter loppet, vilket gav Prost hans tredje VM-titel.

Senna gjorde allt för att vinna

Prost lämnade teamet för Ferrari och ett år senare, på samma bana, fick Senna sin revansch. Han visset att ha skulle säkra VM-titeln om Prost blev utan poäng. Senna hade pole position, men Prost tog starten från andra rutan. Senna gav sig inte utan rammade sin konkurrent. Båda bilarna bröt och Senna vann titeln.

– Senna hade en otrolig attityd när det gällde att vinna, det spelade ingen roll hur många kroppar han klättrade över. Han höll sig inte inom några gränser. När han kom till McLaren insåg han nog att det inte räcker med att köra fort för att besegra Prost, utan att det var den andra biten som var lika viktig, sa Stefan Johansson, som varit teamkollega med båda två, när jag intervjuvade honom i våras.

– Prost mot Senna var en bitter strid. Sennas problem var att ha alltid skulle vinna, vad det än gällde, men Prost var smartare och insåg att man inte behöver vinna varje slag för att gå segrande ut kriget. Han vann också fler mästerskap.

Deras relation var ansträngd fram till Sennas död 1994.

 

Damon Hill och Michael Schumacher (1994)

Tuffaste duellerna i Formel 1
Hill och Schumacher 1996 när Hill vann VM (TT)

Efter Ayrton Sennas tragiska död klev Damon Hill fram som Michael Schumachers tuffaste konkurrent. Schumacher inledde säsongen med att ta sex segrar på sju lopp men på Silverstone hände det som fick säsongen att vända. Hill hade pole positon, Schumacher körde förbi honom på formationsvarvet.
– Han körde så långsamt och jag ville inte bromsa hårt, citeras Schumacher på sin hemsida.
Schumacher fick ett straff på fem sekunder, men teamet informerade honom aldrig om straffet. Schumacher diskades, men körde ändå vidare och slutade tvåa.

En vecka innan Tysklands GP stängdes ha av. Fansen blev vansinniga när VM-ledaren inte skulle få köra på hemmaplan och Schumachers team Benetton överklagade beslutet. Tysken fick starta, men bröt med motorproblem. Han var sedan avstängd under deltävlingarna i Italien och Portugal vilket ledde till en väldigt spännande avslutning på säsongen. Schumacher kvalade in som tvåa till finalen i Adelaide, Australien, precis framför Damon Hill. På det 37 varvet gjorde Hill ett omkörningsförsök, men Schumacher gav sig inte. Bilarna kolliderade, Schumacher bröt direkt, Hill fortsatte till depån och tvingades bryta med en bruten hjulupphängning. Där vann Schumacher sin första av sju titlar.
– Jag visste inte att hans bil var skadad, säger Hill till Sky.
– Då trodde jag att jag behövde ge allt för att han inte skulle dra ifrån mig igen. Jag gjorde det jag tyckte var riktigt då, jag försökte på insidan och han stängde dörren.

Vill du ser mer om detta, se dokumentären om Schuamcher på Netflix.

Tuffaste duellerna i Formel 1
Webber och Vettel efter ”multi 21” i Malaysia 2013 (TT)

Mark Webber och Sebastian Vettel (2010-2013)

Under 2009 fungerade samarbetet mellan unge Vettel och veteranen Webber bra, men ett år senare slogs de två kollegorna om en VM-titel. Webber vann i Spanien och Monaco och hade ledningen när mästerskapet kom till Turkiet. Där fick Webber order om att spara bränsle, samtidigt som Vettel hade mer bränsle kvar och kunde attackera sin kollega i kurva tio. Den omkörningen blev inte speciellt lyckad. Vettel och Webber kolliderade, båda bilarna snurrade av och Vettel visade kollegan fingret. Webber slutade visserligen trea, men teamet stöttade Vettel i media och det sved.

Vettel vann VM 2010, 2011 och 2012 sedan inträffade ”Multi 21” i Malaysia år 2013. Webber ledde loppet före Vettel, ordern var att behålla sinar placeringar (bil 2 före bil 1, multi 21). Teamet i depån gick in  överradion för att lugna tysken, men Vettel körde om ändå. Webber blev vansinnigt arg och detta var starten på ett antal krismöten inom Red Bull. Du kan se situationen här.

Webber  lämnade F1 efter säsongen, Vettel vann sin fjärde VM-titel.
I dag har de två en bättre relation.

Lewis Hamilton och Nico Rosberg (2016)

Tuffaste duellerna i Formel 1
Kollisionen i Barcelona 2016 (TT)

Nico Rosberg och Lewis Hamilton var barndomsvänner när de sammanstrålade hos Mercedes 2013. Hamilton och Rosberg, båda födda 1985, hade varit teamkompisar i lägre formelbilsklasser och tävlat i allt från att äta flest pizzor till att cykla på enhjuling. Rosberg hade varit hos Mercedes i tre säsonger när Hamilton kom, men britten hade med sin en VM-titel och flera racevinster. är regeländringen kom 2014 bröt helvetet lös. Mercedes dominerade VM och de enda förarna som Lewis Hamilton och Nico Rosberg kunde tävla med var varandra. Vi minns ”Duel in the Desert” i Bahrain, när Nico Rosberg parkerade i Mirabeau under kvalet till Monaco GP och Lewis uttalande efter punkteringen på Spa-Francorchamps.

– Nico hit me.
Hamilton vann VM, men de två teamkollegorna tittade inte ens åt varandra. 2015 var något lugnare, men även om Hamilton vann titeln Rosberg avslutade på topp och tog med sig övertaget in i 2016. Det året tog tysken sin revansch, vi minns kollisionen i kurva fyra i spanska Barcelona, duellen på sista varvet i Österrike och hur Hamilton gjorde allt han kunde för att dra ner tempot för att Rosberg skulle bli omkörd i finalen Abu Dhabi. Det lyckades inte. Rosberg vann titeln, men kort efter att han kört över mållinjen bestämde han sig för att lägga av.
Hamilton och Rosberg har fortfarande inte lyckats reparera sin vänskap, men de är inte längre fiender och när tyska Sky bad Rosberg tippa årets VM svarade han:
– Jag tenderar till att tro på Lewis. Han har erfarenheten och på något sätt så vinner han alltid.

•••

Så ser jag på de fem tuffaste duellerna i Formel 1. Duellerna ligger i tidsordning, de är baserade på min egen uppfattning och under den tid som jag har varit intresserad av sporten.

Du kanske inte håller med? Lägg då din kommentar under inlägget.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB