Startsida / Inlägg

Chefens löfte inför för F1:s framtid

av Anna Andersson

Formel 1 laddar för USA Grand Prix 2021 – och samtidigt släpper chefen ett spännande löfte:
– När det gäller framtiden efter 2022, har vi snart goda nyheter, lovar sportens VD Stefano Domenicali.

Löftet publiceras på Formula 1:s hemsida, men vad det innebär berättar inte Ferraris tidigare teamchef. Han säger bara så mycket som att:
– Vi går åt rätt håll och har kommit till den punkten då vi kan ta ett beslut kring var Formel 1 går i framtiden.

Många experter utgår i från att det handlar om fler F1-lopp. Redan till nästa år återfinns 23 lopp i kalendern vilket är fler än någonsin tidigare och Liberty Media som äger rättigheterna till sporten har uttryckt en önskan om 25 lopp.
Det pratas om ett F1-lopp i Las Vegas, USA och även om ett i Sydafrika. Där tävlade F1 fram till för ungefär 30 år sedan. 1993 avgjordes det sista loppet på Kyalami utanför Johannesburg och sedan dess har F1 inte tävlat i Afrika.

Nyheterna kan också röra det nya motorreglementet som ska gälla efter 2026. Det pratas om att Porsche och Audi kan vara på väg in som motortillverkare. Dessutom pratas det just nu väldigt mycket om att det är ytterligare ett amerikanskt team på väg till F1. Michael Andretti och Andretti Autosport förhandlar med ägarna till Alfa Romeo F1 och de förhandlingarna sägs fortsätta i Austin den kommande helgen.
Eller handlar allt om att Renaults förre teamchef Flavio Briatore, som stängdes av efter den stora skandalen kring crashgate 2009, är på väg tillbaka?

Kolla detta inlägget. Där han och Domenicali skickar ett gemensamt meddelande,

Strejkhot inför 2022

Inför USA Grand Prix 2021 handlar mycket av snacket om asfalten. MotoGP var på besök på Circuit of the Americas för ett par veckor sedan och förarna var så pass irriterade och oroade att de hotar med att strejka om asfalten inte läggs om till 2022.
– Banan är inte säker och det är inte acceptabelt att köra på den typen. Den åsikten står 95 procent av förarna bakom, sa Alex Espargo till motorsporttotal.com.

Ägarna har lovat motoGP en ny asfaltering av området från kurva 2 till kurva tio under nästa år.
– Vi kräver det, men ägarna frågade vad som är minimum för att vi ska komma nästa år, säger Espargo.
Vissa delar av banan har asfalterats om till årets säsong och Pirelli är asfalten ett stort frågetecken. Mer om det läser du här.
Det blir spännande att se vad F1-förarna säger efter fredagens träningar. 2019 var det flera förare som klagade över smärtor i rygg och nacke.

För övrigt handlade gårdagens stora snackis inte om USA, utan om den klädkod som alla F1:s medrbetare måste hålla sig till under deltävlignen i Saudiarabien.

Guide till USA Grand Prix 2021

Circuit of the Americas, Austin Texas

Längd: 5516 m (56 varv). Banan körs motsols.
Total distans: 308,405 km
Avstånd till första kurvan: 280 m
Antal kurvor: 11 vänster, 9 höger
Alla tider som gäller: Här hittar du det.
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T2, T3, T4, T10)
Kurvor under 100 km/tim: 5 (T1, T11, T12, T13, T15)
Däckval till USA Grand Prix 2021
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 10 ( 4 hårda)
Maxhastighet utan DRS: 320 km/tim
Lägsta hastighet: 80 km/tim

Kimi Räikkönen vann med Ferrari 2018.  (TT)

Genomsnittshastighet: 200 km/tim
Toppfart utan DRS: 320 km/timmen
Vinnande strategi 2019: 2 depåstopp.
Vanligaste strategi: 1 depåstopp
Säkerhetsbil på banan: En gång sedan 2012.

Förste pole pole position: Sebastian Vettel, Red Bull 2012.
Första segrare: Lewis Hamilton, McLaren, 2012.
Segrar från pole position: 4
Vinst från sämsta startposition:
Lewis Hamilton har vunnit från startplats 2 vid tre tillfällen, 2012, 2014 och 2015. Kimi Räikkönen gjorde det 2018 .
Omkörningar:
2019: 53
2018: 27
2017: 34
2016: 40
2015: 39

USA Grand Prix 2021
Lewis Hamililton har fem segrar i USA (TT)

Fakta och statistik – USA Grand Prix

Topp 8 kvalet 2019:
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Alexander Albon, Red Bull
7. Carlos Sainz, McLaren
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:32.029 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2019)
2019: 1:32.029 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:32.237 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:33.108 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:34.999 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:56.824 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förarna med flest pole positions:
Lewis Hamilton (3)
Sebastian Vettel (2)
Nico Rosberg (2)
Valtteri Bottas (1)

Team med flest pole positions:
Mercedes (6)
Red Bull (2)

USA Grand Prix 2019

1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Alexander Albon, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Renault
7. Lando Norris, McLaren
8. Carlos Sainz, McLaren

Snabbaste varvet:
Absolut: 1:36.169 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)
2019: 1:36.169 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:37.392 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:37.766 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:39.877 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:40.666 (Nico Rosberg, Mercedes)

Senaste vinnarna:
2019: Valtteri Bottas, Mercedes
2018: Kimi Räikkönen, Ferrari
2017: Lewis Hamilton, Mercedes
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes

Förarna med flest segrar:
Lewis Hamilton (5)
Sebastian Vettel (1)
Kimi Räikkönen (1)
Valtteri Bottas (1)

Team med flest vinster:
Mercedes (5)
McLaren (1)
Red Bull (1)
Ferrari (1)

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB