Startsida / Inlägg

Linus Lundqvist imponerade på Andretti Autosport

av Anna Andersson

Nu har Linus Lundqvist testat IndyCar. Han körde 46 varv på Indianapolis Motor Speedway för Andretti Autosport.

– Det var helt fantastiskt. Alla berättar om hur häftigt det är, men detta överträffade mina förväntningar, säger han.

Linus Lundqvist har testat IndyCar
Linus Lundqvist testar IndyCar (IndyCar)

Svensken slutade trea i IndyLights och fick möjligheten att testa IndyCar med ett av de mest klassiska amerikanska teamen, Andretti Autosport.

– Det har varit en helt otrolig dag, kanske den bästa i mitt liv, säger han.

– Jag har drömt om det här tillfället i flera år och det var allt jag någonsin hoppats på. Bilen är den överlägset mest brutala jag har kört – bromsarna, farten, greppet, allt är i en klass för sig. Det är ett fysiskt monster och jag det känns i axlarna när man kör utann servostyrning.

Linus Lundqvist i sitt första test för IndyCar

Testet genomfördes på torr bana, i fina väderförhållanden och arrangerades utan officiell tidtagning. Lundqvist kom snabbt upp i fart och delade banan med sina två huvudkonkurrenter från årets Indy Lights-säsong, David Malukas och Kyle Kirkwood (båda USA). Båda två har testat IndyCar tidigare.

–  Jag var inte mer än någon tiondel efter och teamet var imponerat med tanke på att det var första gången jag körde en IndyCar. Det känns skönt, säger Lundqvist.

Kan du beskriva känslan när du rullade ut?

– Det kändes som en blixt, när man väl sitter i bilen glömmer man allt man har hört och fokuserar på varje moment. Det var så fantatsiskt roligt. Det gick snabbare än jag hade förväntat mig och ändå kunde jag bromsa senare. Dessutom var tiden bra och teamet nöjt.

Vad testet betyder för framtiden är dock oklart.

– Målsättningen är fortfarande att köra IndyCar nästa år, men det finns inte många platser kvar och jag går upp mot världseliten här

Linus Lundqvist testar IndyCar
Linus Lundqvist (IndyCar)

Vad händer nu?

– Jag stannar kvar i USA i två, tre veckor för att följa upp arbetet och sedan åker jag till Sverige för att jobba med mina partners för att säkra en deal för framtiden.

Kan det bli fler tester?

– Det kan jag inte svara på  nu, utan vi ska jobba på det de kommande dagarna och veckorna.

Har du någon deadline?

– Jag vill ha det klart i morgon,  men teamen har en annan agenda så vi får se.

Om det inte blir IndyCar 2022 är IndyLights ett alternativ.

– Jag har aldrig kört två säsonger  i en serie, men det är många som har gjort det och är det där jag tävlar nästa år så ska jag ta titeln, säger Linus Lundqvist.

– Men målet är fortfarande IndyCar 2022.

Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist är båda klara för IndyCar 2022. Listan på förare och de lediga platser som finns till 2022 hittar du här.

I  gårdagens inlägg kunnde du läsa om de fem tuffaste duellerna i F1-historien och Danica Patricks förklaring till varför så få tjejer når Formel 1.

– England och Europa har alltid legat efter när sett till sina sociala strukturer, hierarkier och könsdynamik, säger hon.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB