Startsida / Inlägg

”Hamilton och Verstappen överdriver”

av Anna Andersson

Duellen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton har lett till två otäcka olyckor.
Nu väntar Mexiko GP i Formel 1 och Jackie Stewart är orolig.
– Jag vill inte att det ska hända någonting illa, säger den trefaldige mästaren.
– På min tid hade Verstappen dött i den olyckan som inträffade på Silverstone.

Mexiko GP i Formel 1
Hamilton och Verstappen i Storbritannienn (TT)

Årets VM-duell är tuffare än på länge. Tajta fajter på banan och utanför. 12 poäng skiljer mellan VM-ledaren Verstappen och den jagande mästaren Hamilton när fem lopp återstår.
Det gör Jackie Stewart orolig.
– De måste vara försiktiga så att de inte blir för ivriga i jakten på att vinna ett lopp, säger Stewart till motorsport-magazine.com.
Han syftar på kollisionerna på Silverstone, där Verstappen kraschade in i muren i hög hastighet och på Monza, där Verstappens bil körde upp på Hamiltons och däcket vidrörde Hamiltons hjälm.
– Jag tycker att de båda överdriver, vi har sett två exempel på det, säger 82-åringen.
– Förhoppningsvis kommer vi att minnas den här säsongen på ett så positivt sätt som möjligt. Jag vill inte att det ska hända någonting illa, även om motorsporten numera är väldigt säker. På min tid hade Verstappen dött i den olyckan som inträffade på Silverstone.

Verstappen och Hamilton överdriver

Jacki Stewart 2014 (Jerker Ivarsson)

Han påpekar att sporten numera är säkrare än någonsin tidigare och att en förare inte bestraffas lika hårt vid ett misstag. När Stewart var aktiv, mellan 1965 och 1973, var dödsolyckor betydligt vanligare. Britten, som själv vann tre VM-titlar, gjorde sig också känd för sitt arbete för säkerheten inom sporten.
Sedan han var aktiv har sporten förändrats och dödolyckor är i dag väldigt ovanliga.
– I dag straffas en förare inte på samma sätt för sina misstag. Kanske tar de sig för stora friheter och jag tycker att de borde undvika det, säger han.
Stewart tror att Mercedes och Lewis Hamilton kommer att ta hem titeln till slut eftersom de har större erfarenheter, men påpekar samtidigt att det är misstagen som kommer att avgöra. En kollision eller ett tekniskt problem kan avgöra hela mästerskapet.

Tidsschema Mexiko GP:

Fredag 5 november:
Träning 1 kl 18.30-19.30
Träning 2 kl 22.00-23.00

Lördag 6 november
Träning 3 kl 18.00-19.00
Kval kl 21.00-22.00
Söndag 7 november:
Mexiko GP kl 20.00-22.00

Däckval Mexiko GP i Formel 1

Efter två års frånvaro är Mexiko GP tillbaka i F1. Det handlar om race på väldigt hög höjd (2285 m), vilket påverkar motorer och dowenforce negativt. Helgens race kommer  att handla om traction, bromsar och en knepig sista sektor med en lång raka över start- och mål. Pirelli har valt samma däck som 2019, men ett steg hårdare än 2018. Det är också samma däckval som i USA:s GP, men den här banan är av en helt annan karaktär.

– Den höga höjden och banans layout skapar alltid en massa spännande utmaningar och flera överraskningar. Detta är ofta ett lopp som är väldigt oförutsägbart och levererar många möjligheter till olika strategier, säger Pirellis Mario Isola.
– Nyckeln handlar om att förstå skillnaden mellan de mjuka däcken och mediumdäcken under kvalet. Senast Formel 1 var här var det tora problem med däckslitaget.

I gårdagens inlägg kritiserade Danica Patrick Formel 1 och sportens syn på kvinnor. Det läser du här.

Här läser du min sammanställning av de fem hetaste VM-duellerna i F1-sportens historia.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Adam Borg
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB