Startsida / Inlägg

Michael Masi får sparken

av Anna Andersson

I dag presenteras Ferraris F1-75 – men först andra nyheter.

F1 har bestämt sig.
Efter den kontroversiella VM-finalen lämnar Michael Masi jobbet som tävlingsledare för Formel 1.
Han ersätts av två personer – och F1 inför dessutom ett helt nytt videosystem som påminner om fotbollens VAR.

FIA:s nya president Mohammed bin Sulayem meddelar nu att Michael Masi förlorar jobbet som tävlingsledare i Formel 1. Han har haft tjänsten i tre år, sedan Charlie Whiting gick bort, men efter den omdiskuterade F1-finalen 2021 måste han lämna sitt jobb.
Istället kommer Niels Wittich och Eduardo Freitas att dela på uppdraget. De stöttas av Michael ”Herbie” Blash, som var vice tävlingsledare i F1 mellan 1996 och 2016. Wittich har varit tävlingsledare i DTM och Freitas i WEC.
Ytterligare en förändring är att det inte längre kommer att sändas någon kommunikation mellan tävlingsledaren och teamen.
– Detta sker för att tävlingsledaren ska slippa press utifrån och ska kunna fatta sina beslut i lugn och ro, förklarar FIA:s nya president.

Michael Masi lämnar jobbet

En annan nyhet är att Formel 1 tar hjälp av videoövervakning, liknande den VAR som används inom fotbollen. Det kommer att finnas en virtuellt ”Race control” där medarbetarna har direktkontakt med tävlingsledningen. Enligt FIA:s president har medarbetarna tillgång till ” den allra modernaste tekniken” för att kunna stötta tävlingsledningen.
– På detta sätt tar F1 ett steg in i den nya eran, säger presidenten i ett uttalande.
– Utan domaren finns ingen idrott och en av grundstenarna för FIA är att stötta och respektera domarna. Vi behöver göra strukturella förändringar för att möta kraven från förare, team, tillverkare arrangörer och även från fansen.

Utredningen kring den omdiskuterade avslutningen av F1-finalen pågår dock fortfarande och ska presenteras innan säsongen startar den 20 mars. Tävlingsledare Michael Masi får nu andra uppgifter inom FIA.

Ferraris F1-75 – här är den

Ferraris F1-75

Här är Ferraris F1-75, stallets utmanare 2022 och titta på bilderna det är radikala förändringar ni ser på F1-75. Titta på nosen och titta på sidepodsen. De påminner lite om den McLaren som tävlade 2011 (MP4-26). Den körde in sex segrar och slutade tvåa i VM bakom Red Bull och Sebastian Vettel.

– Regeländringen 2022 är utan tvekan den mest radikala regeländring som genomförts under de senaste 40 åren. Som team har vi arbetat systematisk och väldigt tajt. Vi definierade tydliga prioriteringar bland de många mål vi har velat uppnå och många av dem har varit direkta motpoler. Parallellt med utvecklingen av bilen har vi också förbättrat vårt simuleringsverktyg, säger chassichef Enrico Cardile.

 

Ferraris F1-75

Han är också är tydlig med att  Ferrari har haft ett mycket öppet sinne när man antagit den här utmaningen.  Stallet har höga målsättningar och stallchef Mattia Binotto drömmer om att vinna tillbaka den titel som stallet inte har haft i sin ägo sedan 2007.

– Jag önskar att F1-75 är en bil som återigen ger våra fans möjligheten att vara stolta över Ferrari. Vårt mål är återuppliva legenden om den stegrande hästen och det kan vi bara göra genom att vinna, säger Binotto.

– Det kommer att kräva en fantastisk bil och två fantastiska förare. Det har vi.

I morgon presenterar Mercedes sin bil. Här kan du se Red Bulls bil.

I kom också nyheten om när Netflix släpper Drive to Survive, säsong fyra. Det kan du läsa om här.

Notera också att Otmar Szafnauer som väntat är ny medarbetare hos Alpine. Han har tidigare varit teamchef hos Aston Martin.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB