Startsida / Inlägg

Allt du behöver veta inför testerna 2022

av Anna Andersson
tester till Formel 1 2022
Red Bull vid fjolårets sista F1-test i Abu Dhabi – nu startar F1 2022 (TT)

I morgon, den 23 februari, startar årets F1-säsong.
Med tester till Formel 1 2022.
Ni är många som ställer frågor om testerna och därför kommer jag att ägna detta blogginlägg åt att svara på ett antal av dem. Vissa av er är hängivna fans, sedan årtionden, ni vet det mesta själva. Andra är nytillkomna efter ”Drive to Survive” och jag ska försöka att göra detta inlägg så mångsidigt som möjligt, så att ni alla hittar något ni inte visste innan i ni började läsa.

Hur många tester är det i F1 2022?

Det är totalt sex testdagar, uppdelade i två tredagars perioder.

Var körs F1-testerna 2022?

Tre dagar avgörs i Barcelona mellan den 23 och 25 februari, tre i Bahrain mellan den 10 och 12 mars.

Var kan jag följa testerna till Formel 1 2022?

De första testerna  till Formel 1 2022 följs enbart av media, inga fans är tillåtna. Det genomförs inte heller någon officiell tidtagning och kommer inte heller att sändas på någon TV- eller streamingkanal. På F1-bloggen kommer ni varje dag att kunna läsa det senaste snacket.
De andra testerna (i Bahrain) visas på streamingtjänsten F1 TV och Viaplay. Då är det också en officiell tidtagning.

Hur många bilar testar under vintertesterna?

Det är en bil per team, detta är för att begränsa kostnaderna. Det betyder att det är max tio bilar på banan och förarna i ett team delar på en bil.

Vem får köra ett F1-test?

En förare måste ha en superlicens, men det lär inte vara några testförare i år utan teamen vill att deras ordinarie förare ska få så mycket tid som möjligt i bilen. Sex dagar delat på två ger trots allt bara tre dagar per förare.

Vilka däck används?

Samtliga däck finns tillgängliga och under en halv dag testar förarna också på blött underlag. Här är en bild där du ser hur du kan skilja på dem.

Hur mycket kan en förare köra?

Det beror på vad teamet väljer. Vissa team kör med sina ordinarie förare, andra tar in testförare för att tjäna en extra slant. När banan är öppen får teamen köra, så mycket som de vill. I år är reglementet helt nytt vilket gör att teamen lär köra med de ordinarie förarna.

Vilka förare kör när under dessa tester till Formel 1 2022?

tester till Formel 1 2022
Williams nya duo (Williams)

De besked som kommit än så länge är:

Dag 1: (23 februari)
AlphaTauri: Yuki Tsunoda
Aston Martin: Sebastian Vettel/Lance Stroll

Alfa Romeo: Robert Kubica/Valtteri Bottas
Haas: Nikita Masepin/Mick Schumacher

Mercedes: Russell/Hamilton
Williams: Nicholas Latifi/Alex Albon

Dag 2: (24 februari)
AlphaTauri: Pierre Gasly

Alfa Romeo: Valtteri Bottas/Zhou Guanyu
Aston Martin: Lance Stroll/Sebastian Vettel
Haas: Mick Schumacher/Nikita Masepin
Williams: Alex Albon/Nicholas Latifi

Dag 3: (25 februari)
AlphaTauri: Pierre Gasly/Yuki Tsunoda

Alfa Romeo: Zhou Guanyu/Valtteri Bottas
Aston Martin: Sebastian Vettel/Lance Stroll
Haas: Nikita Masepin/Mick Schumacher
Williams: Nicholas Latifi/Alex Albon

Vad händer när det sker en olycka under ett test?

En olycka är precis som en olycka under en GP-helg. Den kan få stora eller små konsekvenser. Det stora problemet är oftast att de kostar tid. Det finns sällan allt för många reservdelar under ett test och det kan hända att teamen måste flyga in nya från fabriken i Storbritannien, Italien eller Schweiz. En bil som måste vila under ett test kostar många viktiga varv och det har inget team råd med inför en säsong.

Får vi se den slutgiltiga versionen av bilarna under testerna?

Nej. Absolut inte. I år är det ett helt nytt reglementevilket gör att det kommer att ske en väldigt brant utvecklingskurva mellan det första och det andra testet, efter det andra testet och fram till det första racet och säkerligen också efter det. När det gäller motorerna är det däremot tvärt om, där är utvecklingen låst under årets säsong och teamen kan göra vissa förändringar fram, till dess att säsongen startar i Bahrain, men inte efter det.

När är det F1-premiär 2022?

Den 20 mars 2022 avgörs det första loppet. Här hittar du hela kalendern.

När testade F1 i Barcelona senast?

Det var 2020, precis innan pandemin.

Olyckor under tester kan bli dyrbara, här Gasly i Barcelona 2019 (TT)

 

Varför testar man gärna i Barcelona?

Det är en bana som har både snabba, medelsnabba och långsamma kurvor, samt en lång raksträcka och det är en bana i Europa vilket gör att det är enklare att flyga in reservdelar. Dessutom brukar det vara torrt, även om det är kallare än under tävlingen i maj.

När testade Formel 1 i Bahrain senast?

2021. I fjol genomfördes samtliga försäsongstester i Bahrain. Där kördes även premiären. Så är det i år igen.

Varför testar F1 på Sakhir?

Vädret, det är varmt och torrt. Dessutom är det logistiskt praktiskt eftersom premiären avgörs på samma bana åtta dagar efter det avslutande testet.

Rosa Alpine reso för tester till Formel 1 2022

I går presenterades en rosa Alpine, lackad på två olika sätt. En blå variant och en rosa. Den nya huvudsponsorn BWT gillar den rosa färgen och hade den färgen när de sponsrade Racing Point. Nu följer sponsorn med Otmar Szafnauer som lämnat Aston Martin (tidigare Racing Point) för att bli ny teamchef hos Alpine.

Förarna, Fernando Alonso och Esteban Ocon, är de samma som förra året.

– Det är skönt att vara tillbaka. Eftersom pandemin sköt upp regeländringen ett år så har vi arbetat länge med det här konceotet, säger Alonso, dubbel världsmästare med Renault.

– Nu är det nya reglementet på plats, bilen ser fantastisk ut och jag gillar den nya lacken. Vi har en ny motor och vi är övertygade om att vi har bra uppdateringar på gång för den här nya generationens F1:a.

Alpine 2022 (Alpine)

Inför 2022 har det skett flera regeländringar vilket gör inget team vet hur de ligger till i förhållande till sina konkurrenter. Alla har startat säsongen med ett tomt papper och vissa team kan mycket väl ha gjort misstag när de tagit fram en ny bil. Det kan bli kostsamt.

– 2022 kommer att bli fruktansvärt smärtsamt för dem, säger Mercedes James Allison. Här kan du läsa hans tankar.

Jag har också gjort en genomgång av de nya reglerna. Du hittar dem här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB