Startsida / Inlägg

Nya tekniska direktiv – fördel Red Bull?

av Anna Andersson

Inför F1 i Canada snackar vi om bouncing och porpoising i F1. Kan vi får en förändring?

Lewis Hamilton hade enorma smärtor i ryggen, Pierre Gasly oroade sig för att han skulle behöva ha käpp som 30-åring och Sebastian Vettel krävde ett slut – för säkerhetens och hälsans skull.
Nu griper FIA in, vilket kan vara en fördel för Red Bull.

porpoising
Mercedes  Lewis Hamilton i Baku. (AP/TT)

Inför Canada GP i F1 meddelade FIA (internationella bilsportförbundet) att man vidtar åtgärder för att minska problemen som kallas bouncing eller porpoising i F1. Det vill säga när bilarna hoppar och skakar fram över raksträckorna. Vid förra veckans F1-lopp i Baku hade vissa team extrema problem och Hamiltons smärtor när han lämnade bilen gav ett ansikte till det som flera förare kände.

– Vi måste hitta en lösning, sa Sebastian Vettel till ServusTV.
– Jag tror att FIA måste ta tag i detta, det kan inte vara bra. Någon gång smäller det ordentligt och då står alla där och säger, vad var det vi sa?

Nya direktiv ska minska porpoising i F1

Fenomenet drabbar olika team och förare på olika banor. I Baku var Mercedes och Hamilton hård drabbade, precis som Pierre Gasly i Alpha Tauri. I Miami var det George Russell, Mercedes och Carlos Sainz, Ferrari som hade problem.
Mercedes har vid flera tillfällen påpekat att de hoppande bilarna är negativt för förarnas hälsa och när F1 tävlade i Baku diskuterade förarna problemet och majoriteten var för att FIA skulle ingripa.
Ett par dagar senare har FIA lyssnat på deras önskan.

– För förarnas säkerhet är det nödvändigt att vi agerar och att vi ställer krav på teamen så att de för de anpassningar som behövs för reducera eller till och med eliminera fenomenet, skriver FIA i ett uttalande.
FIA har tagit fram ett tekniskt direktiv och tittar under fredagens två träningar närmare golvets design och hur det påverkar bilen under körning. Därefter genomför de sina analyser  och tar  fram ett mått på hur mycket bilarna får studsa och om de vertikala krafterna är för stora måste bilen höjas från marken.

Riskerar diskning

Vilka gränsvärden som gäller får stallen reda på inför den tredje träningen som avgör i kväll. Den bil som inte klarar att hålla sig inom de förutbestämda gränsvärdena riskerar en diskvalificering.

– I den här sporten färdas förarna regelbundet i hastigheter över 300 km/timmen och de måste vara fullt fokuserade i varje sekund, skriver förbundet.
– Trötthet och smärtor i kroppen kan påverka koncentrationen ordentligt. FIA är även oroade över hur förarnas hälsa påverkas under ett längre perspektiv eftersom flera förare har klagat på smärtor i ryggen.
Denna nya anpassning kan förändra konkurrensförhållandena under det pågående världsmästerskapet i F1.

Plötsligt kan nämligen Red Bull få en fördel. De team vars bilar ligger nära vägbanan och har stora problem med att bilen slår i vägbanan kommer att drabbas hårdare. När bilen höjs ökar luftmotståndet och bilen blir långsammare.

Det betyder att Mercedes riskerar att drabbas, Ferrari har lite mer spelrum medan Red Bull, som inte alls verkar ha påverkats av porpoising i F1, lär glädjas åt de nya tekniska direktiven.

Korta nyheter inför Canada GP i F1

Porpoising F1
Günther Steiner, Haas, en frispråkig favorit för många som sett Drive to Survive (AP/TT)

Kritiken mot Mick Schumacher har varit hård. I framförallt tyska medier har det skrivits spaltmeter om att stämningen i teamet inte alls är något vidare och att det finns en konflikt mellan Günter Steiner och Mick Schumacher.

I en intervju med Sky Sport är Steiner väldigt emotionell och talar även emot sitt eget agerande när han kritiserar mediarapporteringen kring teamet.

– Det kommer att dela upp lägret internt och att teamet delas upp utifrån är inte bra för Mick. Det skapas för mycket oro utanför teamet, säger han.

– Jag försöker bara minska pressen på Mick.

Men de uttalanden har gjorde tidigare i juni kan tolkas som om han funderar på att avsluta samarbetet med Schumacher.

Inför Canada GP i F1 är Mick lugn och tillbakavisar alla rykten om problem i teamet.

– Jag anser att jag har fullt stöd av stallet och teamet vet att de har mitt stöd, säger Mick Schuamcher.

– Det finns så många rykten och ingen har fått sparken. Jag tycker nog att det bästa är att strunta i ryktena.

I kväll är det dags att starta träningarna inför Canada GP. Du kan följa dem i vår F1-live, där kan du se alla tider, tabellplaceringar i F1 och under kval och race så kommer jag att liverapportera det som händer på och runt banan. Alla tider finns här.

Vill du ladda upp med ännu mer Formel 1 redan innan söndagens race? Testa vår F1-podd, Plattan i Mattan, där Filip jublade över de senaste ryktena kring Nicholas Latifi.

En guide inför racet finns här.

Sedan ska vi inte missa att det kan bli riktigt busväder på söndag I alla fall enlgit väderleksrapporten inför Canada F1.

Svenskkollen

Marcus Ericsson leder IndyCar, men han och Felix Rosenqvist har lite paus till nästa omgång den 3 juli.

I helgen håller vi däremot ett öga på Dino Beganovic som tävlar i Nederländerna, på Zandvoort. Han leder mästerskapet när det når halvtid.

–  Jag känner mig bättre än någonsin, säger Dino Beganovic.

– Vi har haft ett litet uppehåll efter Paul Ricard och jag har varit iväg på träningsläger med Ferrari. Jag ser verkligen fram emot Zandvoort i helgen. Det är en riktig förarbana, det går fort, och det finns inga utrymmen för misstag. Det är svårt att köra om, så kvalet kommer bli otroligt viktigt. Förhoppningsvis kan vi fortsätta som vi gjort och avsluta den första halvan av säsongen på ett positivt sätt.

Ha en trevlig fredag!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB