Startsida / Inlägg

Det är dags för en kvinna att nå F1

av Anna Andersson

Nico Rosberg vann VM i Formel 1 2016 och lade sedan av direkt. Själv hävdar Nico Rosberg att han spolade ner en halv miljard kronor i avloppet när han tog det belsutet. Nu är han pappa till två döttrar, samt teamchef i Formel E.  Nedan skriver han en exklusiv krönika för Sportbladet om sin syn på ämnet kvinnor och Formel 1.

Det är dags för en kvinna att nå F1

Nu är det hög tid att släppa bromsen och ge kvinnlig förare chansen att ta sig till Formel 1.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky  och Johan Kristoffersson vinner Extreme E på Sardinien  (LAT Images)

Vårt senaste lopp i Extreme E avgjordes på Sardinien och det var en riktig väckarklocka för mig. Under den här säsongen har oftast vår manliga förare, Johan Kristoffersson presterat  bäst och stått i rampljuset, men på Sardinien så levererade Mikaela Åhlin-Kottulinsky inte bara på samma nivå. Hon var makalöst bra när hon besegrade förare som Timmy Hansen, Sebastien Loeb och Jutta Kleinschmitt. I mina ögon är Mikaela världens bästa kvinnliga racerförare.
Det gör mig som teamägare enormt stolt, men det får mig också att bli väldigt eftertänksam. Detta visar nämligen hur mycket som måste ha gått fel tidigare, Mikaela är inte bara lika bra som grabbarna. Hon slår flera av dem. Trots det har hon inte slagit igenom internationellt innan hon kom till Extreme E och då är hon ändå den enda kvinnan som vunnit ett lopp i STCC.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky bäst i världen

Vi måste stötta tjejer som väljer motorsport betydligt bättre, hela vägen fram till Formel 1. För att lyckas med det behöver vi ekonomisk, men också ideell stöttning av förbund, föreningar, mästerskap, sponsorer, biltillverkare och fans. Detta är ett måste för att både medier och potentiella sponsorer ska få upp ögonen för talangfulla tjejer. De måste känna att de inte står ensamma i den här fajten och deras föräldrar måste känna att det lönar sig att investera i sina döttrar, att de kan nå Formel 1 utan att det kostar galna summor.
Mikaela är en fantastisk förebild, utanför banan är hon den snällaste människa jag känner, men så snart hon sätter foten på gaspedalen visar hon vilket material hon är gjord av. Hon är modig, är en fantastisk lagspelare och visar att kvinnor kan nå framgångar inom racingen om de bara får en ärlig chans.

Handlar om talang, erfarenhet och teknik

Kan kvinnor köra lika fort som män? Jag ser ingenting som talar emot det. Fysiken spelar ingen avgörande roll utan det är bilen som bidrar med styrkan. Resten handlar om talang, erfarenhet, teknik och framförallt om mental styrka. Kortare och lätta förare har till och med en fördel jämfört med de som är längre och tyngre, och som pappa till två självsäkra döttrar vet jag att det inte bara är på racerbanan som tjejer är mist lika modiga som killarna.
Men om det är 1000 killar som kör go-kart varje år är det 15 tjejer och då är det naturligtvis svårare att hitta den stora talangen. Inom Extreme E fungerar jämligheten bara eftersom reglerna säger att det ska vara en kvinna och en man i varje team, men det är ett drastiskt steg.

Nico Rosberg
Extreme E (RXR)

Nico Rosberg: Det är dags för en tjej i F1

Behöver Formel 1 en kvotering för att äntligen göra några framsteg på den här fronten? Jag har ingen slutlig lösning, men är det en sak som jag har lärt mig under mina år i Formel 1 är det att: Om man vill så går det. Det finns alltid en lösning.
Racing är en fantastisk sport. Det är otroligt roligt att behärska en högteknologisk bil på gränsen, adrenalinet, farten, taktiken, strategin, duellerna, samarbetet och den sportsliga utmaningen. Racingen har så många olika aspekter och ska absolut inte vara enbart männens värld.
Nu är det dags att ge tjejerna en ärlig chans!

Nico Rosberg

Fotnot: Detta är en exklusiv krönika skriven av Nico Rosberg. Det är hans åsikter som publiceras i Sportbladet samt i den tyska tidningen Die Welt.

Det är nu mer än 45 år sedan en kvinna, Lella Lombardi, tog en VMpoäng i F1 och ungefär 30 år sedan en kvinna ens försökte kvala in till ett F1-lopp. Rosberg arbetar nu som teamchef i Extreme E, där består samtliga team av en man och en kvinna. Hos Rosberg tävlar Johan Kristoffersson och Mikaela Åhlin-Kottulinsky

IndyCar

Josef Newgarden vann det första ovalloppet i Iowa och är ny tvåa i mästerskapet. Marcus Ericsson som slutade åtta leder fortfarande i sammandraget. Han är 15 poäng före Newgarden inför kvällens andra lopp i Iowa.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB