Svensken dominerar – kan ändå missa drömmen
avLinus Lundqvist har imponerat på IndyCar. Han har dominerat sitt mästerskap. Ändå kan han missa en styrning till 2023.
Han har inte den ekonomi som krävs.
– Jag hoppas att de väljer mig för att jag är duktig, säger svensken.
23-åringen från Stockholm blev historisk när han för ett par dagar sedan vann Indy Lights, den främsta supportklassen till det amerikanska formelbils mästerskapet IndyCar. Han tog sin fjärde formelbilstitel i karriären och är ett steg från det stora målet – IndyCar. Men vägen dit är svår.
Trots att det finns ett intresse.
– Det är nästan ironiskt. Jag har pratat med alla stall i depån och alla är intresserade, framförallt från 2024 om budgeten är rätt, förklarar Linus Lundqvist.
– Men jag behöver ha en styrning nästa år.
Linus Lundqvist mot IndyCar 2021?
Lundqvist lämnade Europa under 2020, då hade han vunnit brittiska Formel 3 och ville in på den amerikanska formelbilsserien där en mästerskapsseger ger ett stipendium till nästa år. För en talangfull förare med en mycket begränsad ekonomisk stöttning kan det vara skillnaden mellan att lägga av eller göra karriär. Svensken vann Formula Regional Americas 2020, gjorde en bra säsong i Indy Lights 2021 och har krossat allt motstånd under årets säsong.
– Det är första gången som jag kört ett mästerskap två år i rad och vi bestämde oss inför säsongen för att höja vår lägsta nivå. Ingen vinner alla lopp, men kan man vara fyra en dålig helg räcker det långt.
Efter 14 av 14 race hade han tagit nästan 100 poäng mer än tvåan i mästerskapet.
– Detta betyder allt, nu njuter jag av detta och över den resa som jag har gjort. Det var aldrig självklart att jag skulle kunna hålla på med racing som är en väldigt dyr sport. Jag har alltid varit beroende av mina resultat för att ta mig vidare. Detta betyder att det finns möjligheter för mig att nå IndyCar som är nästa mål, säger han.
•Men vad innebär stipendiet?
– Jag får en pokal och en ring, samt ett stipendium. Det brukar vara på 1,2 miljoner dollar, men i år är de inte bestämt än. IndyLights har genomgått ett ägarbyte så det finns ingen konkret summa. Det ska finnas ett stipendium sedan får vi se hur mycket det är.
•Har du någon aning om vad det räcker till?
– Nej, jag har ingen budget med mig, jag har mitt stipendium, men annars får de ta mig för att jag är duktig. Jag är stolt över de sponsorer som jag har, men de kan inte gå in på den nivån som det krävs för att köpa en plats i IndyCar. Jag måste hitta ett team som vill ha mig för mina prestationer.
I veckan presenterades fjolårets mästare Alex Palou för Chip Ganassi Racing och Felix Rosenqvist förlängde sitt kontrakt med Arrow McLaren. När de erfarna förarna lägger sitt framtidspussel brukar det ha en inverkan på resten av fältet.
– Jag vågar inte tro på en möjlighet med Dale Coyne Racing som samarbetar med mitt team HMD Motorsport. Motorleverantören Honda kan inte tillföra fler motorer. Det betyder att teamet inte kan utöka antalet bilar, förklarar Lundqvist.
I teamet kör i dag den 45-årige japanen Takuma Sato, som vunnit Indy 500 och tävlat i F1, samt Dabid Malukas, 21, som var tvåa IndyLights förra säsongen.
• Segern gav dig en superlicens, det betyder att du har rätt att köra Formel 1…
– Det stämmer, jag kanske skulle byta med Colton Herta. Ge honom min superlicens så att han kan köra F1 och jag få hans bil med nr 26 i IndyCar, skrattar Linus Lundqvist.
– Det går naturligtvis inte, men mitt absoluta fokus är en styrning i IndyCar till nästa år. Vem har sagt att det ska vara lätt? Det krävs jobb, det är jag beredd att lägga ner. Jag hoppas att vi har en lösning inom en månad.
I sådant fall finns tre svenska förare i IndyCar 2023 – Marcus Ericsson vinnare av Indy 500 2022, Felix Rosenqvist som tog två pole positions under säsongen och Linus Lundqvist – talangen som dominerat i USA.