Startsida / Inlägg

Så straffar F1 Red Bull

av Anna Andersson

Red Bull får ett straff. Men det förlorar ingen VM-titel.

Istället får Red Bull ett ekonomiskt och ett sportsligt straff för att stallet spenderat för mycket pengar.

Red Bull får ett straff
Red Bull och Max Verstappen straffas av F1 (AP/TT)

Den senaste veckan har F1 pratat om en och samma sak. Kommer Red Bull att bestraffas för att stallet har brutit mot budgettaket? Ja, har FIA (internationella bilsportförbundet sagt) , men ingen har kunnat tala om vilken typ av bestraffning det handlar om.

Förrän nu.

Inför Mexiko GP står det klart att Red Bull har brutit mot 13 punkter måste böta sju miljoner dollar och den summan ska betalas inom 30 dagar ( den summan räknas dock inte in i årets budgettak). Dessutom minskar FIA den tid som Red Bull får använda för att utveckla sin aerodynamik, det vill säga tiden i vindtunneln, med tio procent. Det är det enda sportsliga straff som delas ut, men det är en nackdel för stallet.

– Det kanske inte ser så mycket ut på pappret men det är ett enormt straff som kan betyda någonstans mellan en kvarts och en halv sekund i varvtid, hävdar Red Bulls stallchef Christian Horner under presskonferensen inför Mexiko GP i F1.

Red Bull får ett straff

Han påpekar att bestraffningen kan få långtgående konsekvenser.

– Detta kommer att påverka oss rejält både under 2023 och 2024. Vi har förlorat tio procent i testtid, men vunnit 25 procent i motivation och det gäller hela stallet.

Red Bull får ett straff för att de brutit mot följande 13 punkter:

Även Aston Martin har bestraffats för att teamet spenderat för mycket pengar. I deras fall har stallet brutit mot 12 punkter, men höll sig inom det tillåtna budgettaket. Aston Martin ska böta 450 000 amerikanska dollar inom 30 dagar.

Kort inför Mexiko GP

Formel 1 är nu i Mexiko och det vi som tittar på tävlingen ska ha med oss är framför att att tävlingen avgörs på välgigt hög höjd. Mexico City ligger 2200 meter över havet vilket påverkar människor och maskiner. Luften är tunn, den innehåller ungefär 25 % mindre syre, vilket påverkar alla.

Teamen måste exempelvis jobba mycket med kylningen eftersom det är luften som håller ner temeraturen på alla bilens system och därför finns det en risk att exempelvis bromsarna överhettar på den höga höjden.

Ett annat problem är downforce. På den höga höjden finns det knappt något luftmotstånd vilket gör att farten ökar. Bilarna når hastigheter kring 350 km/timmen, men kör med samma downforcespecifikationer som i Monaco, Ungern eller Singapore. Ungefär 25 % av downforcen går förlorad på den höga höjden.

Vi pratar om detta i veckans avsnitt av vår F1-podd, Plattan i Mattan. Där kan du också höra vad Dino Beganovic hade att säga efter sin mästartitel.

Tiderna och däckvalen till Mexiko GP i F1 hittar du här. I morgon ses vi väl på vår F1-live?

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB