Startsida / Inlägg

F1-chefen: Den som bryter mot budgettaket förlorar VM

av Anna Andersson

F1:s chef Ross Brawn var oerhört tydlig när han sa:
– Den som bryter mot budgettaket förlorar VM-titeln.
Det var 2019 , men nu skapar citatet stor förvirring inom F1.

Ross Brawn
Ross Brawn, då teamchef för Brawn GP. Numera sportchef för F1 (AP/TT)

Det är snart tre år sedan som F1 bestämde sig för att lägga ett budgettak, anledningen var att sporten skulle bli jämnare och showen bättre.
Men det skulle inte bli några diskussioner kring vad som gällde utan det skulle vara klart och tydligt. Ross Brawn förespråkade hårda bestraffningar för det stall som plockade för mycket ur kassavalvet.
– Den som luras och bryter mot de finansiella reglerna kommer att förlora en VM-titel, sa F1:s sportchef Ross Brawn.
– Om stallen bryter mot reglerna får det kraftiga konsekvenser. Det blir en sportslig bestraffning som ligger i paritet med hur stort regelbrottet är.
Detta sa Ross Brawn alltså år 2019.

Förvirring efter uttalandet från Ross Brawn

I fjol infördes reglerna och inför årets säsong lämnade varje team in sin budget till FIA. I måndags kom sedan resultatet och det visade sig att två team har spenderat för mycket pengar. Aston Martin och Red Bull, det team som vann förar-VM 2021 och 2022.
Men trots att mästarstallet har spenderat mer pengar än vad som är tillåtet vet ingen ännu vad bestraffningen blir. Det pratas om att det var ett mindre regelbrott på under fem procent (mindre än 7,5 miljoner dollar) och ingen nämner sådana konsekvenser som att Max Verstappen riskerar att förlora en eller båda sina VM-titlar.
Detta trots att det var precis det som F1:s sportchef sa för tre år sedan när reglerna utformades.

Just nu är det mest en fråga om hur stort regelbrottet var inte, om det var en förseelse eller inte?

För att dra det ett steg längre. Det är inte helt jämförbart, men ni förstår säkerligen poängen.

Var det övertramp eller inte när Mike Powell hoppade 8,95 i längdhopp i Japan 1991? Nej det var det inte. Annars hade det inte varit godkänt. Eller godkänns ett världsrekord med ett övertramp på mindre än fem procent och sedan får hopparens skosponsor betala böter?

Var det offside eller inte när fotbollsspelaren nätade?

Där diskuteras det knappast hur mycket offside en spelare var – utan antingen var offside eller också var det inte offside. VAR bestämmer.
Fråga Stina Blackstenius som fick tre mål bortdömda för offside under sommarens EM. Det var ingen som godkände målet för att hon ”bara” var offside med en centimeter av axeln och lät Sverige böta en slant i efterhand.
Ibland är det lite svårt att förstå sig på F1.

Varför finns regler, om de ändå alltid är förhandlingsbara?

Korta nyheter

Théo Pourchaire får chansen hos Alfa Romeo. Han får köra fredagsträningen i USA. Även Williams satsar på en förare från Formel 2, Logan Sargeant.
Aston Martin har också nyheter, de har kontrakterat den tidigare F1-föraren Pedro de la Rosa som ambassadör.

Mercedes kommer med en uppdatering till USA:GP i Austin nästa helg. Det handlar om en förbättrad aerodynamik, men också en viktbesparing. Mercedesen låg ungefär tio kilo över minimivikten när säsongen startade.
– Det är det sista steget i vår aeroutveckling för i år och förhoppningsvis så ökar detta bilens prestanda, säger Andrew Shovlin, som är ansvarig raceingenjör hos Mercedes.
– Det är viktigt att vi lär oss av varje steg på vägen och att vi tar med det till nästa år.
Mercedes har haft väldigt svårt att veta riktigt hur bra deras bil är på olika banor. I Singapore var Lewis Hamilton relativt nära en polepositon, i Suzuka var stallet långt från täten.
– Vi har haft en bra racepace, och tar vi ett steg till kan vi förhoppningsvis vara med och slåss med Ferrari och Red Bull. Men det är väldigt svårt att veta hur vi ligger till inför ett kval.

Sedan tipsar jag också om vår F1-podd, Plattan i Mattan. Vi snackar ner förvirringen i Japan och om Pierre Gaslys ilska.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB