Startsida / Inlägg

Kristoffersson och Åhlin-Kottulinsky vill ge F1-mästaren titeln

av Anna Andersson

Han har fem VM-titlar i rallycross. En titel i Extreme E.
Allt Johan Kristoffersson rör vid tycks bli guld.

Extreme E
Johan Kristoffersson och Mikaela Åhlin-Kottulinsky  kör för Rosberg X Racing i Extreme E (Extreme E)

Tidigare i år säkrade han ännu en VM-titel i rallycross. Hans tredje på lika många år, hans femte på sex år. Nu befinner han och kollegan Mikaela Åhlin-Kottulinsky i Uruguay där de ska försöka köra hem en titel i elbilsmästerskapet Extreme E.

Kristoffersson vann även i fjol, då med Molly Taylor från Australien. Nu kör de helsvenskt för det team som tillhör den tidigare världsmästaren i Formel 1, Nico Rosberg.

– Det ska bli väldigt roligt. Det är alltid kul at komma till den sista deltävlingen när et ska avgöras. När man har kniven mot strupen är et lite extra spännande, men när det kommer till Extreme E så vet man aldrig riktigt vad som väntar, säger Johan Kristoffersson.

Kristoffersson och Åhlin-Kottulinsky mot seger i Extreme E?

Svenskarna leder teammästerskapet med 17 poäng före Cristina Gutiérrez och den flerfaldige rallyvärldsmästaren Sébastien Loeb. Mästerskapet består av fem deltävlingar på några av de platser i världen som drabbats hårdast av klimatförändringarna och de tävlande, en man och en kvinna i varje stall, möts i en off-roadtävling där de kör eldrivna SUV.
– Detta är lika viktigt för mig som en annan tävling. När jag ställer upp i någonting är målsättningen alltid att göra det allra bästa som jag kan och jag ser alltid till att jag är i ett team som kan vinna. Jag gör alltid vad jag kan för att vara så konkurrenskraftig som möjligt, säger han.– Det krävs att vi kommer i mål före X44, Sainz team och Chip Ganassi om vi ska kunna säkra båda mästerskapen, men vi ska som vanligt göra allting så bra som vi kan.

Extreme E
Kristoffersson kör för Nico Rosbergs team, Rosberg X Racing i Extreme E (Extreme E)

•Vad är hemligheten bakom alla dina framgångar?

– Jag försöker alltid att köra för ett team som har möjlighet att vinna, där förutsättningarna är rätt. De är samma sak oavsett om jag kör rallycross, banracing eller Extreme E. Jag gör alltid noggranna förberedelser. Vad behöver jag göra för att vara bra på detta? Vad kan jag träna på och utveckla. Motorsport är en materialsport, de går inte att komma ifrån det faktumet, och då måste materialet vara bra, mekanikerna och ingenjörerna måste vara duktiga och ha koll på grejerna. Dessutom måste det finnas ekonomiska förutsättningar att göra ett bar jobb med tester och så vidare inför säsongen. Motorsport är alltid en lagsport och sedan måste jag jobba hårt.  Jag gör noggranna förberedelser och lägger ner extremt mycket tid, jag gör verkligen allt kan för att bli så bra som möjligt.

Extreme E en lagsport för tjejer och killar

Enligt Kristoffersson är svårigheten i Extreme E att det är en ännu mer utpräglad lagsport där han och Mikaela Åhlin-Kottulinsky delar en bil, vilket gör att inställningarna måste passa dem båda.
– Jag vill ju vara så snabb som möjligt och vara den snabbaste killen, men det är samtidigt viktigt att både jag och Mikaela är trygga i bilen, för annars lyckas vi inte tillsammans.
– Man får lägga mycket jobb på att vi ska vara snabba båda två, inte att jag ska hitta tid mot Sebastien Loeb eller Tanner Foust. Annars jobbar man bara på sitt eget och det kan vara svårt att byta det fokuset.
Nu är han på väg mot sin sjunde titel på sex år.

Kort om Formel 1

Enligt den italienska tidningen ’Corriere della Sera’ kommer Ferrari snart att skilja sig från stallchef Mattia Binotto. Ferrari dementerade ryktena på twitter den 15 november, men nu skriver tidningen att det är en källa nära Charles Leclerc  som kommer med uppgiften om att Ferrari letar efter en ny stallchef. Det sägs att teamet pratat med Adreas Seidl, McLaren och även Christian Horner, Red Bull. Även Frederic Vasseur, Alfa Romeo, nämns.

McLaren avslutar sitt samarbete med kultsponsorn Gulf.

Helmut Marko ser ett slut på sin karriär, motorsportkonsulten är över 70 år och har hittat en efterträdare. Tycker han själv i alla fall:

– Mitt jobb vore något för Sebastian Vettel.

Vem vet?

I förra veckans ”Plattan i Mattan” vår F1-podd, funderade jag lite över om det inte är värt att ha en bestraffning för förare som kraschar i kvalet. Även Fernando Alonso är inne på samma linje.

– Det vore vettigt, det borde vara en bestraffning för den förare som kraschar förstör för andra, som inte kan göra sina försök, säger spanjoren.

– Vi är alla eniga på den punkten.

I veckans podd snackade vi ner säsongsfinalen, vi pratade om avskeden och vem som kör var 2023. Är det någon som har missat vilka förare som kör F1 2023? Här är listan.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB