Startsida / Inlägg

Nära amputerering efter dödskrasch – gör comeback i Abu Dhabi

av Anna Andersson

Juan Manuel Correa skadades svårt i den otäcka kraschen som kostade Anthonie Hubert livet.
Det var 2019.
I dag gör Correa comeback i F2.

Juan Manuel Correa kolliderade med Anthoine Hubert i lördagens F2-lopp i Belgien 2019. Hubert avled efter olyckan som skedde på det andra varvet.  (TT/AP) VLM197

Den otäcka olyckan inträffade i Belgien på Spa 2019. Juan Manuel Correa och Anthoine Hubert kolliderade i hög hastighet under tävlingen i Formel 2, fransmannen Hubert omkom medan amerikanen Correa överlevde. Han drabbades dock av svåra skador.

– Jag kommer ihåg smällen, jag minns att jag försökte häva mig ur bilen med mina egna händer. Jag minns också att om jag hade haft ett vapen i handen hade jag skjutit mig själv bara för att slippa den fruktansvärda smärtan. När räddningspersonalen kom bad jag dem att söva mig och jag minns uttrycket i deras ansikte när de såg mitt ben. Då visste jag att det inte var bra, säger Correa till tyska Sport1.

Juan Manuel Correa på plats på Spa-Francorchamps 2020, ett år efter olyckan. (Getty Images)

Comeback för Juan Manuel Correa i F2

Den unge racerföraren Correa låg i koma under flera veckor. Han hade svåra skador på lever och lungor, frakturer på två ryggkotor och stora skador på sina ben. Det högra benet var så illa tilltygat att en läkare ansåg att det hade varit bättre att amputera det, men Correa vägrade.
– Läkarna satte in en titanplatta i det vänstra benet redan dagen efter olyckan och det är inte helt bra än, men det var mitt högra ben som tog den stora smällen. De tio centimetrarna längst ner på benet var förstörda, läkarna gjorde en ny fotknöl av det som var kvar. Sett till rehabiliteringen hade en amputering varit enklare, men jag ville kunna trycka ner gaspedalen igen, säger Correa i intervjun.

Juan Manuel Correa får chansen i finalen

Juan Manuel Correa hade bestämt sig för att ta sig tillbaka till racingen.
20 månader efter olyckan gjorde han comeback i Formel 3 och nu ska han köra säsongsfinalen i Formel 2 i Abu Dhabi. Det betyder att han kvalar i dag, kör ett lopp under lördagen och ett under söndagen. 23-åringen ersätter tyske David Beckmann hos Van Amersfoort Racing.
Detta blir hans första race i F2 sedan tävlingen i Belgien 2019.

– Det är väldigt spännande, säger Juan Manuel Correa i en kommentar.
– Det känns lite konstigt att komma tillbaka, men det känns också bra. En comeback i Formel 2 har varit min målsättning sedan jag kom tillbaka till racingen. Det är länge sedan jag körde den här typen av bilar, men jag har alltid trivts bra i en F2 bil och är redo att anta utmaningen.

Korta nyheter inför  årets VM-final i F1

Haas har alltså bytt Mick Schumacher mot Nico Hülkenberg. Haas kommenterar inga uppgifter kring Nico Hülkenbergs kontraktslängd och Günther Steiner är hemlighetsfull.

– Jag tror att vi har ett par år med dessa förarna, de är inte så gamla. En är 30 och en är 35, därför tror jag på ett par år, sa han under gårdagens presskonferens i Abu Dhabi.

– De två kommande åren handlar om att ta stallet tillbaka till mittfältet, kanske till och med till den främre delen av mittfältet.

Alla stall och förare i F1 2023.

Daniel Ricciardo är nu klar som test- och reservförare hos Red Bull 2023.

Magnussen och Hülkenberg. Dessa två blir alltså teamollegor 2023. Det kan bli ett riktigt intressant år, i alla fall för oss som jobbar med rubriker.

Steiner är också tydlig med att även om Schumacher hade tagit pole position i Brasilen så hade det inte hjälpt honom.

– Det hade inte förändrat någonting, man kan inte fatta ett beslut på en så känslosam prestation i ett kval. Det hade varit ett misstag, säger Steiner.

– Vi skrev kontrakt med Nico under onsdagen och vi kunde inte informera Mick innan kontraktet var klart. Då hade vi, av någon anledning, kunnat stå utan förare.

Vad Mick Schumacher ska göra 2023 är inte klart, men det kan bli en roll som reservförare hos Mercedes.

I helgen kan du följa kvalet till årets VM-final i Abu Dhabi i vår F1-live och där kommer jag också att rapportera från söndagens GP i Abi Dhabi. Vi ses väl?

En  guide till Abu Dhabi i F1 hittar du här och alla tider, samt däckval till Abu Dhabi GP i F1 2022 finns här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB