Startsida / Inlägg

Kevin Magnussen med pole position

av Anna Andersson

För ett år sedan stod Kevin Magnussen utanför F1.

Nu har han tagit sin och Danmarks första pole position.

– Detta var inte i närheten av var jag trodde när jag vaknade i morse, säger dansken.

Kevin Magnussen har kört 139 F1-lopp. Han startade med en pallplats i Australien 2014, men har de senaste åren aldrig varit i närheten av någon prispall.

Inte förrän regnet kom till Brasilien 2022.

– Jag vet inte vad jag ska säga, säger en märkbart tagen Kevin Magnussen efter kvalet.

Kvalet till sprinten i Brasilien inleddes med en blöt vägbana, men i och med att det torkade upp så blev det ett kval där tajmingen återigen spelade en viktig roll. I Q2 så var det torrt under inledningen, men sedan kom det regn på förarnas visir. I Q3 var det fuktigt och detta gjorde att det blev väldigt svårt för förarna att hitta rätt greppnivåer och för teamen att välja rätt däckstrategi.

Ett stall som Haas valde rätt, precis som Red Bull, medan Ferrari inte gjorde det.

Det italienska stallet valde att ge Charles Leclerc regndäcket intermediates inför Q3 och han var den enda bil som inte körde på den mjuka blandningen soft. Själv förstod han ingenting och han körde ett par varv innan han gick i depå för att ta mjuka däck. Då var det för sent.

Kevin Magnussen med pole position i Brasilien

Kevin Magnussen
Kevin Magnussen med sin första pole position (AP/TT)

Regnet kom, George Russell körde sin Mercedes ut i gruset och Kevin Magnussen som var först i kön ut på banan satte också den snabbaste tiden i det sista kvalsegmentet Q3.

Efter 139 GP-starter så tog Kevin Magnussen, Haas F1, alltså sin första pole position.

– Teamet skickade ut mig vid helt rätt läge, jag stod först i kön och satte ett okej varv och det räckte. Detta är ju helt otroligt, säger en mycket lycklig Kevin Magnussen efter kvalet.

Samtidigt som George Russlls bil bärgades tilltog regnet och det blev aldrig någon mer körning. Därför startar Kevin Magnussens morgondagens 24 varv långa sprint från första startposition. Bakom honom startar världsmästaren Max Verstappen medan George Russell, som orsakade rödflaggen, startar trea.

– Jag visste att det var ett bra varv eftersom regnetvar på gång. Jag låg som bil fyra eller fem på banan, men jag låste upp i kurva fyra eller fem och då blev det plats två istället för pole. Det är sådant som händer, säger Max Verstappen efter kvalet.

– Jag tycker att vi har ett bra läge för sprinten, men vi får se hur vädret blir under morgondagen.

Under lördagens sprint körs 100 km, det är inga obligatoriska depåstopp utan förarna kör från start till mål. Topp åtta får poäng och resultatet i kvalet avgör sedan startgridden för söndagens GP.

Kevin Magnussen toppar – kvalet till Brasilien GP

För ett år sedan körde Kevin Magnussen inte ens F1. Han hade lämnat Haas och tävlade endel i amerikansk sportvagn, men när Ryssland invaderade Ukraina och Haas sparkade Nikita Mazepin fick Magnussen chansen igen. Ett halvår senare har  30-åringen från Roskilde tagit sin första pole position.

Ett stort grattis till alla danska vänner eller dom majoriteten av dem hade sagt: For helvede.

Korta nyheter kring F1

Mick Schuamcher, Haas var sist i kvalet. Kevin Magnussen, Haas, var först.  Mycket märkligt och mycket tungt för Mick Schuamcher eftersom den enda fråga folk snackar om just nu är om F1 2023 innehåller Nico Hülkenberg eller Mick Schuamcher.

I morgon får vi se Logan Sargent i en Williams, han ska köra för Williams nästa år. Om han får tillräckligt många poäng till sin superlicens i samband med finalen nästa helg. Alla förare i F1 2023 hittar du här.

Nico Hülkenberg hade pole positiopn i Brasilien 2010. Han körde för Williams och imponerade i regnet. 12 år senare ser vi en ny skräll, från Kevin Magnussen i Haas. Blir Hulken och KMag teamkollegor 2023? Mycket talar för det.

Detta är första gången sedan 1975 som ett F1-team från USA har en pole position i F1. Det är första gången någonsin som en förare från Danmark har pole position.

Mercedes sponsor, kryptobörsen FTX har ansökt om konkursskydd och loggan plockas bort från Mercedes bilar.

När vi är inne på Mick Schuamcher så auktionerades hans pappas mästarbil från 2003 nyligen ut. Michael Schumachers Ferrari såldes till ett rekordpris.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB