Startsida / Inlägg

F1 2022 är över – nu börjar arbetet för 2023

av Anna Andersson

Max Verstappen och Red Bull är givetvis årets vinnare 2022. Tillsammans tog de tog ett historiskt antal segrar och ingen kunde hota Verstappen från att ta sin andra raka VM-titel. Givetvis vann Red Bull också konstruktörsmäerskapet, för första gången sedan 2013.
Men F1-säsongen 2022 var så oerhört mycket mer och väcker redan lust efter 2023.

Max Verstappen och Red Bul
Max Verstappen och Red Bull har varit dominata 2022  (AP/TT)

När säsongen startade i Bahrain vann Ferrari premiären dubbelt före Mercedes, men när vi sammanfattar den kan vi konstatera att vi allt svängde på ett mycket ovanligt sätt. För första gången sedan 1997 vann ett team VM-titeln för konstruktörer, trots att båda bilarna bröt premiären.
1977 var det Williams, 2022 var det Red Bull.
Vid båda tillfällena designades bilen av Adrian Newey. Red Bulls F1-geni lyckades hitta helt rätt när han skulle omsätta de nya reglerna till 2022, samtidigt som Mercedes som dominerat sporten sedan 2014 inte bara gick lite vid sidan av vägen.
De navigerade vilse med en studsande bil.

Max Verstappen och Red Bull  årets vinnare 2022

Även om stallet fick bukt med problemen med den hoppande bilen, hittade en väg tillbaka och lyckades ta en seger under säsongen så behöver de se över konceptet igen för att ha en chans att hänga med i den snabba tekniska utveckling som är ett signum för Formel 1. I det här fallet är det nästa lite komiskt att det var just Mercedes teknikchef James Allison som i januari 2022 sa:

– Med tanke på att bilarna är helt nya och väldigt olika föregående modeller kan jag tänka mig att ett eller två team har gjort felkalkyleringar. 2022 kommer att bli fruktansvärt smärtsamt för dem.

I efterhand kan han konstatera att han hade helt rätt.
2022 har gjort ont i Mercedes själ. Lewis Hamilton lämnade säsongen utan att ta en enda säger och det har aldrig tidigare hänt. Nu väntar en vinter av rannsakan, av att analysera data och se var stallet gick fel. Det måste också lösa hur de kan göra för att vara med i kampen om titeln 2023.

Mercedes kommer inte att ge sig. 2023 är jag rätt säker på att stallet återigen är en utmanare om titeln. Förarna har kapaciteten, nu handlar det om att ge dem det material som krävs för att kunna vinna.

 Pengarna tog slut för Ferrari

För Ferrari är historien något annorlunda. Bilen för 2022 var enormt snabb, stallet vann premiären dubbelt, men snart kunde vi konstatera att bilen var alldeles för fragil. Den hade farten, men var inte speciellt tillförlitlig. Dessutom nådde teamet i det sänkta budgettaket på 144 miljoner dollar allt för tidigt och kunde inte utveckla bilen under den andra halvan av säsongen.

Stallet har inte vunnit sedan tävlingen i Österrike den 10 juli, samtidigt som Red Bull har vunnit tio av elva lopp under hösten. Lägg där till otaliga missar som Ferraris förare, depåpersonal och strateger gjort har gjort under året. Det är ett under att stallet ens slutade tvåa i konstruktörsmästerskapet.
Ferrari har, precis som Charles Leclerc konstaterade efter sin andraplats i VM, gjort ett stort jobb i år och stallet har tagit ett stort steg jämfört med förra året. Samtidigt har det ett stort och viktigt jobb att göra under vintern. Det handlar inte bara om att utveckla bilen utan också om att utveckla organisationen hitta strukturer och minimera mänskliga misstag. Lyckas stallet med det är det också ett team som kan utmana om segrar 2023.

Max Verstappen och Red Bull med nya rekord 2022

Max Verstappen och Red Bull avslutade säsongen med att ta sin femtonde seger. Ett historiskt antal segrar men hans framgångar beror inte bara på att Red Bull har varit bäst i år och att bilen har passat honom som handen i handsken. Det beror lika mycket på att de största konkurrenterna inte var redo för årets regeländring.
Så lär det inte se ut 2023.

2013 vann Sebastian Vettel sin sista VM-titel. Nu lämnar han F1. (TT)

Sebastian Vettel lämnar F1

Sebastian Vettel slutade tia i sitt sista F1-lopp. Han lämnar F1 efter 16 säsonger, 299 GP-lopp, 57 pole position, 53 GP-vinster och 299 GP-lopp. Han har tagit minst en pallplats för varje team han kört för, Torro Rosso, Red Bull, Ferrari och Aston Martin. Mer om hans otroliga avslutningsfest läser du här.

Daniel Ricciardo slutade nia i sitt sista lopp för McLaren, han blir troligen reservförare för Red Bull 2023. Haas förlänger däremot inte kontraktet med Mick Schumacher, men vad han ska göra är inte klart. Även Nicholas Latifi lämnar F1.

Till nästa år får vi ett par spännande nya och gamla förare i F1, Nico Hülkenberg, Haas, Nyck de Vries, AlphaTauri samt debutanterna Oscar Piastri, McLaren och Logan Sargeant, Williams. Därmed behåller Tyskland och Australien en förare i F1, Nederländerna får två nästa år och med Sargeant är det åter en amerikan i paddock.
Notera också att Fernando Alonso byter till Aston Martin och Pierre Gasly gör Esteban Ocon sällskap hos Alpine. Alla förare i F1 2023 hittar du här.
Nedräkningen till premiären i Bahrain den 5 mars 2023 har börjat.

TACK till er alla….

… som följer bloggen, min liverapportering och även vår F1-podd Plattan i Mattan. Ni har varit många i år. Väldigt många och ni betyder väldigt mycket för att bevakningen ska kunna fortsätta.

Vintern är ju försäsong och givetvis kommer F1-bloggen att leva,. Även om den kanske inte uppdateras lika frekvent som under säsongenk kommer jag att publicera nya inlägg ett par gånger i veckan. Så kom in, häng med i diskussionen och hitta nyheterna här. Även vår F1-podd kommer att leva, men med kanske en liten annan twist.

Så glöm oss inte.

Vi är så tacksamma för att ni väljer att hänga med oss.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB