Startsida / Inlägg

Verstappens varning: Regeln kan ge svåra olyckor

av Anna Andersson

Formel 1 förbjuder däckvärmare. Nu varnar Max Verstappen världsmästare i F1, för att det kan få fruktansvärda konsekvenser.
– Det kan leda till riktigt svåra olyckor, tack för det, säger världsmästaren.

Till 2024 försvinner däckvärmarna från F1 och under tävlingshelgerna i USA och Mexiko testade förarna de nya däcken som däckleverantören Pirelli har tagit fram till 2023, då temperaturen i däckvärmarna sänks från 70 till 50 grader.
Det var en helt ny upplevelse för förarna och Max Verstappen, världsmästare i F1, var mycket kritisk efteråt.
– Jag han inte ut från depågatan innan jag var nära att snurra, citeras Red Bulls förare av motorsporttotal.com.
– Detta kommer att leda till flera olyckor, det vet jag.

Max Verstappen världsmästare i F1 varnar

I andra serier, exempelvis sportvagn, används inga däckvärmare och det fungerar, men de bilarna har å andra sidan inte samma antal hästkrafter som en F1-bil.
– Belastningen på däcken är väldigt hög i F1 därför måste de vara rätt styva och när de då är kalla så blir det jättesvårt, det är som att köra på is, förklarar danske Kevin Magnussen som kör för Haas.
– Vi hade inga däckvärmare när jag körde sportvagn och det var aldrig något problem, men här är det ett stort problem.

Max Verstappen världsmästare i F1
Red Bulls Max Verstappen varnar för att det blir kaos när däckvärmarna lämnar Formel 1. (AP/TT)

Kevin Magnussen anser att FIA, F1 och Pirelli inte förstår hur svårt det är att värma däcken på en F1-bil.
– De har aldrig kört en F1:a och förstår helt enkelt inte. Detta är en säkerhetsrisk.

Även Max Verstappen kräver en lösning och det snart. Han anser att det är förhållandevis lätt att värma däcken i Austin, USA; men betydligt svårare i Mexiko och ännu svårare i Monaco.
– När du kommer till ett stadsrace eller om det är blandade väderförhållanden kommer det att ta ett halv lopp innan däcken har nått rätt temperatur och eftersom du halkar omkring de första varven så kommer däcktrycket att gå i taket och däckslitaget kommer att bli ännu större, säger han.
– Det kommer att vara näst intill omöjligt att köra.

Verstappen: Risk för kaos i F1

Han föreslår att man ska använda däckvärmarna nästa år också, eftersom de redan finns och de fyller en funktion. Till 2024 förväntar sig världsmästaren i F1 däremot ett rejält kaos.
– Går du bara lite för mycket på gasen, när du har den motorprestandan som vi har, kan det leda till riktigt svåra olyckor. Tack för det.
Efter testerna i USA och Mexiko har Pirelli ändrat sin inställning något och funderar över att behålla temperaturen på däckvärmarna vid 70 grader under 2023, men att däcken värms i två timmar, istället för tre timmar som var planerat om temperaturen sänktes till 50 grader.

– Så spar vi mer energi, nu måste vi analysera all data, det har vi inte hunnit med än och resten av planen är att hitta de fem gummiblandningar som vi ska förfina till 2023, säger Pirellis Mario Isola efter tävlingen i Mexiko.
– Sedan tar vi med de färdiga gummiblandningarna till testet Abu Dhabi så att förarna kan testa dem för 2023.

Men sedan är det slut. Till 2024 ska däckvärmarna förbjudas.

– Det är fortfarande vår plan, vi vill inte ha några däckvärmare efter 2024.
Även till nästa år vill Pirelli och Mario Isola genomföra däckstester i samband med tävlingshelger. Detta görs för att slippa genomföra privata tester, vilket ökar stressen för stallen eftersom det då tillkommer extra resdagar.

Korta nyheter från F1

Givetvis har Filip och jag tryckt ”Plattan i mattan” även denna vecka. Vi snackar ner Mexikos GP, diskuterar det faktum att Pierre Gasly är oerhört nära en avstängning under 2023, pratar om Dino Beganovic som nu kommer in under F1:s paraply och Filip anser att Red Bull är grinpellar. Han har ingen förståelse för den bojkott som Max Verstappen och Red Bull genomförde i Mexiko. Vår F1-podd är ett komplement till bloggen och dyker upp där poddar finns, varje onsdag.

Kalendern för Dino Beganovic och Formel 3 är klar. Det blir racing på tre kontinenter, premiären avgörs i samband med F1, den 3-5 mars 2023 i Baharain in början av april är det dags för debut i Australien. Därefter tävlar mästerskapen med F1 i Europa där säsongen avslutas på Monza den 5 september. Då har tio tävlingshelger genomförts.

Mästerskapet besöker två nya banor nästa år, Melbourne och Monaco. Dino Beganovic tävlade på gatorna i Monaco redan i år. Då vann han det klassiska stadsloppet.
Här läser du en exklusiv intervju med Dino Beganovic inför hans säsong i Formel 3.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB