Startsida / Inlägg

Kan stängas av när han kör för nytt stall 2023

av Anna Andersson

AlphaTauris Pierre Gasly riskerar att stängas av från F1.
När han tävlar för Alpine 2023.

Pierre Gasly
Pierre Gasly  kan stängas av ett race – nästa år (AP/TT)

I Mexiko drog Pierre Gasly på sig sin tionde straffpoäng och det kan ställa till stora problem för honom och Alpine nästa år. Reglerna säger att en förare kan få straffpoäng på sin superlicens om han kolliderar med en konkurrent eller bryter reglerna på något annat sätt. I Mexiko fick Gasly en straffpoäng och ett tidstillägg på fem sekunder efter en incident med Lance Stroll, Aston Martin, och efter bestraffningen slutade han elva.
Han var väldigt irriterad över att han missade en poängplats och över att han återigen fick en bestraffning.

– Jag är racerförare och ser jag en lucka så kör jag, säger Gasly som kör för AlphaTauri.

– Är domarna inte nöjda med det sättet som jag kör på hade de kunnat säga till. Då hade jag lämnat tillbaka positionen och så hade jag försök igen vid ett senare tillfälle. Jag fick inget besked från dem, det var synd.

Pierre Gasly kan stängas av – när han kör för Alpine

Varje straffpoäng finns kvar på kontot i ett år och när en förare samlat ihop tolv straffpoäng under en säsong så måste han stå över en tävlingshelg. Pierre Gasly fick sin tionde straffpoäng i Mexiko, det gör att om han drar på sig två till innan den 21 maj 2023 måste han se ett lopp från sidan. Han måste alltså hålla sig på rätt sida gränsen i nio lopp, två för AlphaTauri och sju för Alpine under 2023.

Gasly byter från AlphaTauri till Alpine efter årets säsong – men straffpoängen är hans personliga och följer med. trots stallbytet.

– Jag försöker alltid att göra mitt bästa i bilen och det sista jag vill är att få sådana dumma straffpoäng på licensen, men domarna är uppenbarligen inte nöjda med det som jag gör just nu. Därför kommer jag att föra en diskussion med dem, för att förstå vad jag måste ändra.

Mick Schumacher eller Nico Hülkenberg hos Haas

Vad händer hos Haas egentligen? Tja inte mycket. Mick Schumacher har ännu inte något besked om vad som gäller för honom framöver och Nico Hülkenberg säger bara att samtal pågår. Men honom ska man aldrig fråga om kontrakt. Då kommer ett hot till svar.
Det har jag redan testat.
Mick Farbror Ralf Schumacher är dock positiv:

– Man måste vara realist här, sedan tävlingen på Silverstone har Mick varit bäst av Haas förare. Han får ut mer av bilen, säger han till Sky.
Efter Silverstone har Mick 7-4 på Kevin Magnussen i rena resultat, men Kevin har kört in poängvid tre tillfällen, Mick vid två.

När vi är inne på nästa säsong, Fernando Alonso får testa för Aston Martin i Abu Dhabi, när vi spelade in podden var det inte helt klart. Nu är det klart. Pierre Gasly testar för Alpine och Nyck de Vries för Alpha Tauri.
Sedan har Aston Martin kontrakterat Stoffen Vandoorne, tidigare F1-förare, som reservförare intill Felipe Drugovich. Drt betyder att Nico Hülkenberg avslutar sitt samarbete med stallet.

I gårdagens blogg kunde du läsa om Dino Beganovic som ska köra Formel 3, han är killen som mycket väl kan bli nästa svensk i F1.
Onsdag betyder att det är dags att trampa ”Plattan i Mattan”, det vill säga Sportbladets F1-podd. Vi snackar om Mexikos GP, om däckstrategier, Verstappens ilska, om Ricciardos lek, Gaslys allvar och mycket, mycket mer.
Ett tack till er alla som lyssnar, för ni är väldigt många.

Red Bulls häver bojkotten i Brasilien

När det gäller Max Verstappen, Red Bull och deras bojkott av Sky förklarar Verstappen den på detta sätt:
– I år har det hela tiden varit respektlösa kommentarer från en person. Det räcker. Jag accepterar det inte längre, sa Verstappen på presskonferensen efter segern i Mexiko.
– Jag möter ingen respekt och det tolererar jag inte längre. Därför har jag bestämt mig för att inte längre svara på era frågor.

Enligt Christian Horner, stallchef hos Red Bull, var detta en bojkott som gällde över en tävlingshelg, den i Mexiko.
– Vi tog ledigt en helg. Till nästa tävling levererar vi samma service som vanligt. Vi ville vara tydliga med vår ståndpunkt och påpeka att det inte är acceptabelt. Och som team så håller vi ihop.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB