Men var tar han vägen? Till Alpine, Mercedes eller Red Bull?
Själv hoppas han på en comeback 2024.
Daniel Ricciardo har haft två tunga år hos McLaren och han måste lämna plats åt rookien Oscar Piastri till 2023. Han har ingen plats på gridden till 2023 och den enda kvarvarande platsen är hos Haas, där Mick Schumacher och Nico Hülkenberg konkurrerar om sätet intill Kevin Magnussen.
Därför väntas Daniel Ricciardo, 33, hamna på avbytarbänken 2023 – men frågan är om han kommer att tillhöra något team och i sådant fall vilket.
Det hetaste tipset just nu är som testförare till Mercedes som förlorat Nyck de Vries till AlphaTauri och Stoffel Vandoorne till Aston Martin, där han blir testförare nästa år.
– Daniel pratar med ett par team om vilken roll han skulle kunna ha nästa år, säger Mercedes Toto Wolff till motorsporttotal.com.
– Även med Red Bull. Vi anser att han är en härlig kataktär, men vi kan ännu inte säga vem som blir vår tredjeförare nästa år.
Vad gör Daniel Ricciardo 2023?
Toto Wolff är också tydlig med vad det är han ser hos Daniel Ricciardo:
– Hans personlighet. Han har varit i F1 under en lång tid, han kan de här bilarna, inifrån och ut. Det är en tydlig fördel. Han förtjänar en plats i F1, säger Mercedes stallchef.
– Samtidigt vill jag inte hetsa några rykten, för vi har ännu inte tagit något beslut.
Alpine hette tidigare Reuault och det stallet tävlade Ricciardo för innan han bytte till McLaren. Renault var inte helt nöjda när Ricciardo lämnade stallet, men å andra sidan har personerna på de ledande positionerna bytts ut sedan Ricciardo körde för stallet. Han tävlade också för Red Bull innan han landade hos Renault och dessförinnan var han en av Toro Rossos förare (det stallet heter i dag AlphaTauri).
– Det finns möjligheter, men ingenting finns på papper än, citeras Ricciardo av sport1.de
– Jag kommer att vara kvar i depån nästa år, för jag har fortfarande ambitioner för 2024.
2024 går Sergio Perez kontrakt med Red Bull ut, men frågan är om Ricciardo vill sätta sig i samma bil som Max Verstappen. Verstappen var anledningen till att han lämnade Red Bull för Renault.
I veckans avsnitt av Plattan i Mattan snackar vi ner Mexikos GP och även om varför Pierre Gasly snart kan bli avstängd ett race. Tack för att du lyssnar på vår F1-podd.
Max Verstappen varnar för svåra olyckor när F1 förbjuder däckvärmare. Mer om det läser du i gårdagens inlägg av F1-bloggen.
Nästa vecka tävlar F1 i Brasilien, banan ligger 1500 meter lägre än den i Mexiko. Mercedes som hade en bra helg i Mexiko och en myket bra helg i Barsilien förra året tror ändå inte på att de har några vinstchanser. Stallet har ännu inte vunnit något lopp i år.
– Förhållandet bakom toppen varierar från bana till bana. Ferrari kommer inte att vara så långt efter oss som de var i Mexiko. I Brasilien och Abi Dhabi kommer de att vara närmare oss och det kommer att bli en jämn kamp säger Mercedes strategichef James Volwes.
– Red Bull har fortfarande en fördel. Men jag tror inte att det är de tre tiondelarna som de slog oss med i kvalet till tävlingen i Mexiko, utan att det kanske är någon tiondel.
I Brasilien väntar årets sista sprinthelg, men det snackar vi mer om nästa vecka. Denna helg är det tävlingsfritt.
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.