Nya regler för F1 2023
avNya regler för F1 2023?
Ja visst.
Det går knappt en säsong utan att alla regler för F1 ses över, så även 2023.
Säsongen startar i Bahrain den 5 mars 2023, dessförinnan genomförs tre dagars F1 testing i Bahrain och även om det finns nya regler för F1 2023 så är de absolut inte lika omfattande som inför 2022.
Då var det en regelrevolution.
Nu är det snarare en evolution.
Kommer det nya regler för F1 2023?
Den viktigaste förändringen inför 2023 är att lägsta höjden för golvet höjs med 15 mm, tanken var först att det skulle höjas med 25 mm men det gick inte stallen med på. Även den lägsta höjden för diffusorn har anpassats.
Andra förändringar är att lägsta vikt för bilen går från 798 till 796 kg, det bli en ny lägsta temperatur för bränslet samt att budgettaket sänks från cirka 142 miljoner dollar till 135 miljoner dollar.
I fjol straffades Red Bull för att stallet 2021 hade spenderat 145 miljoner dollar (vilket var 2 miljoner dollar för mycket) och de fick böta sju miljoner dollar, samt minska tiden för de aerodynamiska testerna med 10 procent. Det är en märkbar minsking eftersom den tid som teamen får använda vindtunneln och CFD för att testa aerodynamiken är begränsad. Den baseras på vilken placering stallen kom i VM 2021. Läs mer här.
Samtliga ovan nämnda förändringar är sådant som ingen av oss ser när vi tittar på Formel 1.
Sex F1-sprinter 2023
Det vi däremot kan notera, är att det blir fler lopp än någonsin. F1 2023 bjuder på en kalender med 23 lopp i nuläget och sex av helgerna 2023 är sprinthelger.
Det är dubbelt så många som 2022. Mer om det läser du i länken om sprinthelger ovan.
En annan förändring är att DRS kan användas snabbare efter en omstart. Från och med 2023 får DRS, vid utvalda tillfällen, användas från det första fria varvet efter en omstart.
Tanken är att bilarna ska ligga närmare tillsammans, vilket gör att DRS ska leda till mer spänning och aktion på banan. Eftersom man inte är helt överens kring om det blir bra eller om det blir mer ett kaos så kommer detta enbart att testas vid två av de sex sprinthelgerna, vilka är inte bestämt än.
Efter Zhou Guanyus otäcka olycka på Silverstone har också testerna för halon blivit hårdare och ytan för sidobackspeglarna ökat.
Nya regler för bestraffningar i F1 2023
En annan förändring som ska göra det enklare för oss som tittar handlar om bestraffningarna i starten av loppet. Det straffkaoset är något som irriterat många av oss.
En förare som under en helg får femton platsers bestraffning eller mer placeras bakom sista inkvalade förare. Här är ett exempel:
Om Max Verstappen kvalar in på pole positon, men får en bestraffning på 15 platser (typ byte av motor och växellåda) kommer han inte att starta från plats 16 utan längst bak. Är det flera förare som har samma bestraffning så rangordnas de sinsemellan, efter sina kvalresultat. Då hamnar alltså Verstappen som var snabbast i kvalet före en förare med samma bestraffning och kan då slippa sista startplats. Han hamnar dock inte före en förare som inte har någon bestraffning.
Detta är för att det ska bli enklare, frågan är väl hur det fungerar i praktiken?
När det gäller just motorbestraffningarna pågår en diskusson mellan FIA och representanter för de olika teamen. Ett förslag väntas i slutet av januari och det kan betyda att vi får en förändring till säsongsstarten.
Så avgörs kvalet i F1 2023
När det gäller kvalen finns planer på ett experiment under två av årets tävlingar. Då ska alla förare använda hårda däck i Q1, medium i Q2 och mjuka i Q3.
– Det är ett favoritscenario för oss. Vi pratar om hållbarhet och med nuvarande reglerna så måste du hantera det mjuka däcket med försiktighet för att kvala in och sedan kan du inte köra det i loppet, säger Mario Isola.
Han är chef hos däcktillverkaren Pirelli.
– Om du får två set hårda däck för Q1, två medium för Q2 och sedan två mjuka för Q3 har du sex set till loppet. Det är perfekt. Så sparar vi däck utan att förstöra showen.
Nya regler för däck till F1 2023
När det gäller däcken blir det också sex olika slick till 2023, där C0 adderas och bli jämförbart med fjolårets C1, C1 förändrats något för att ha ett bättre grepp. C2 till C5 är samma som i fjol. Pirelli kommer att presentera tre olika set däck till varje tävlingshelg, ett hårdare, ett medium och ett mjukt set. Det är ingen skillnad mot tidigare år.
Enligt däcktillverkaren ska däcken köras med ett lägre däcktryck än i fjol, en Psi lägre tryck på framdäcken och 2,5 Psi lägre tryck på bakdäcken.
Förare i F1 2023
Det har också skett flera förändringar när det gäller förarna till F1 2023. Flera av er har koll på att Sebastian Vettel har lagt av, precis som Nicholas Latifi. Nico Hülkenberg gör comeback medan Daniel Ricciardo och Mick Schumacher numera är testförare.
Vi får se ett par debutanter och Fernando Alonso hos Aston Martin. Det har öven skett ett par förändrignar när det gäller stallchefer. Här hittar du alla nya stallchefer och förare i F1 2023.
Kort om F1
Den 6 februari presenterar Williams sin bil. Än så länge är de först ut. Vilka team som har satt sina lanseringsdatum för 2023 kan du se här.
I veckans avsnitt av Plattan i Mattan, vår F1-podd, snackar vi med Charlie Höggstam. Han har tidigare varit F1-mekaniker för flera stall och han berättar om hur det egentligen går till under en F1-helg. Missa inte det!
En annan nyhet handlar om att Andretti och Cadillac vill till F1. Det kunde du läsa om för ett par dagar sedan och om du missade det finns inlägget om Andretti Autosport här.
Just nu lägger jag en del tid på Rally Dakar och i går var den en otäck olycka med Carlos Sainz, pappa till F1-föraren Carlos Sainz. Han klarade sig bra, trots en rejäl kullerbytta, du kan se bilderna och höra hans kommentarer i länken ovan.