AlphaTauri är nästa bil till F1 2023
avNu lanseras det bilar till F1 2023 i parti och minut. Dessutom får vi se de första bilarna till Formel 1 2023 på banan.
Men först ut är AlphaTauri som presenterade sin bil i samband med modeveckan i New York. Bilen är en vidareutveckling av fjolårets bil och detta är en presentation av designen men det syns ändå att stallet har jobbat på de svagheter man hade i fjol. Sideboardsen är något annorlunda och den här bilen upplevs lite mer aggressiv, kanske beroende på att fjolårets bil hade problem att generera tillräckligt mycket downforce.
– Vi lärde oss mycket när vi utvecklade bilen förra året och det har vi tagit med oss när vi designat AT04, vi ska se till att förbättra de svagheter vi hade, säger teknikchef Jody Egginton.
Enligt Egginton fortsätter samarbetet med Red Bull på samma sätt som tidigare, där stallet behåller en del komponenter från ifjol, modifierer andra och de som tillkommer från Red Bull är de samma.
– Det är ett strategiskt beslut och står för kontiuitet, säger han.
AlphaTauri med Nyck de Vries och Yuki Tsunoda
Förarna är Yuki Tsunoda och Nyck de Vries, Tsunoda gör sitt tredje år medan de Vries ansluter från Mercedes organisation.
– Jag har fått möjligheten att leva min dröm och är både exalterad och motiverad för att prestera och leverera. Eftersom min resa har varit lite annorlunda och längre jämfört med flera av mina konkutrrenter är jag verkligen tacksam för den här möjligheten och motiverad. Jag vill visa vad jag kan, säger Nyck de Vries.
Han debuterar för AlphaTauri i år, men har vunnit Formel E, varit testförare för Mercedes och fick ifjol hoppa in i en Williams på Monza. Då gjorde han succé.
Han har också kört fler aolika F1-bilar än någon annan förare under 2022 eftersom han körde så många fredagstränignar för olika stall (även om samtliga bilar körde med en motor från Mercedes).
– Jag tror att den erfarenheten jag har av att jobba med olika stall i olika miljöer är värdefull, men sett till tid på banan har jag mindre erfarenhet än de andra killarna som är debutanter i år. Samtidigt är jag lite äldre och jag har tävlat i olika mästerskap vilket också är viktigt.
Ett par stall har ännu inte presenterat sina bilar till F1 2023. Ni hittar alla datum här.
F1 2023 – Haas och Alfa Romeo kör
Här kan du se de första bilderna på den Haas som Nico Hülkenberg och Kevin Magnussen ska köra i år. Den har nu gjort sin premiär på Silverstone i England:
The wait is over! The #VF23 is on track for the first time 🙌#HaasF1 pic.twitter.com/btFfYp4RuY
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 11, 2023
Alfa Romeo har nu kört sin shakedown i Barcelona:
Light ‘em up, @ZhouGuanyu24. 🔥 #GetCloser #F1 pic.twitter.com/N9J31YuZiF
— Alfa Romeo F1 Team Stake (@alfaromeof1) February 11, 2023
Under lördagen hade stallet en filmdag och båda förarna, inklusive testförare Théo Pourchaire satt bakom ratten. Notera att golvet ter sig lite annorlunda än hos föregångaren, men det är även en ny växellåda, en annan hjulupphängning bak och en omarbetad design på kylaren.
– Vi har bara tre testdagar på oss och får vi ett likadant test som 2022 är det en mardröm. Måste vi tillbringa en och en halv dag i garaget och försöka reparera bilen är säsongstarten verkligen i fara, säger Jan Monchaux, teknisk direktör hos Alfa Romeo till motorsporttotal.com.
Ni är många som har ställer frågan, vad är en filmdag i F1?
Två gånger om året för F1-stallen använda en sådan dag och vid varje tillfälle får teamet köra 100 km, det vill säga tio mil. Vissa stall använder det inför säsongen, andra, som Ferrari och Mercedes under 2022, använder det under säsongen. Ferrari gjorde det inför Spanien GP och Mercedes lät George Russell köra på Paul Ricard, Frankrike.
Nu är det snart dags för F1-tester. Mer om vad som gäller för F1-testerna hittar du här.
Här är lite kul info. Alonso har alltså kört två och ett halv varv runt jorden, räknat till hans testkilometrar…..
Yep, @alo_oficial could have travelled around the world 2.5 times in an F1 car based on his career total testing distance alone 🤯
Should F1 bring back more in-season testing? 🤔 pic.twitter.com/tuhCdXOdlr
— Autosport (@autosport) February 9, 2023
IndyCar 2023
Marcus Ericson hade den snabbaste tiden under den sista dagens tester inför IndyCar 2023. Han var sekunden snabbare än vad Colton Herta var dagen innan. Säsongen startar i St Petersburg (Florida) den 5 mars och nu är biljettförsäljningen till Indy 500 i gång. Här är guiden till Indycar 2023
Ericsson kommer också att var dragplåster i en streamad TV-serie ”100 days to Indy”.
IndyCar blir mer hållbart. Från och med 2023 levererar Shell enbart hållbart bränsle till mästerskapet.
– Det här fossilfria bränslet var fantastiskt. Vi pratar om ett gigantiskt steg som IndyCar och Shell har tagit, säger den tidigare mästaren Josef Newgarden till motorsport-total.com.
– Vi blir det första mästerskapet i USA som kör med hundra procent hållbart bränsle och jag noterade inte att det påverkade motorn negativt på något sätt.
Bränslet är tillverkar av etanol, som framställts av avfall från sockerrör och andra biobränslen. Det minskar utsläppen av växthusgaser med minst 60 procent jämfört med fossila bränslen.