Startsida / Inlägg

Här är Mercedes utmanare i F1 2023

av Anna Andersson

W14  – vi säger välkommen till Mercedes F1:a 2023. Till Formel 1 2023 har silverpilen blivit svart.

 Mercedes F1:a 2023
W14 heter Mercedes F1:a 2023. (Mercedes)

Under måndagen presenterade stall som McLaren och Aston Martin sina bilar, i går följde Ferrari upp med presentation och shakedown och i dag är det Mercedes som visar upp sin utmanare till VM i F1 2023.

Det vi direkt noterar är att Mercedes har gått tillbaka till den svarta färgen och det gör stallet för att spara vikt. Stora delar av bilen är inte ens målad, utan i kolfiber.

Detta är på något sätt typiskt Mercedes. Det sägs att den första silverpilen, under 1930-talet, kom till för att bilen var ett kilo för tung. Man valde att skrapa bort den vita färgen under natten. Det gjorde att bilen blev aluminiumfärgad – alltså i silver. Därav namnet. Silverpilen.

– Bilen vägde för mycket förra året. I år har vi verkligen försökt att ta bort varenda överflödigt gram, historien upprepar sig, säger stallchef Toto Wolff.

Mercedes F1:a 2023 är svart

Den nya, svarta, lättare bilen  ska gå i samma hjulspår som W05 till W12 som alla var väldigt framgångsrika.

– Fjolåret var väldigt tufft, men vi lärde oss mycket, säger Wolff.

– Jag hoppas att 2023 blir ett bevis för att vi har förstått var problematiken låg, att vi har löst den och kunnat förbättra hela vårt paket. Det är klart att det fanns potential i W13 som vi aldrig fick ut, även om bilen fungerade bra under avslutningen av säsongen. Vi hade problem med porpoising på vissa stäckor och bilen kunde inte ge förarna den feedback som de ville ha. Det stoppade dem från att verkligen puscha bilen framåt. Vi har försökt att behålla alla fördelar med W13 och korrigera de ställen som var svagare.

Mercedes F1:a 2023
Mercedes F1:a från sidan

Tar Lewis Hamilton sin åttonde VM-titel?

Stallen behåller det underliggande konceptet från W13 och har fokuserat på att utveckla kärnområdena. Enligt stallet har det lett till att bilen behåller sitt DNA från 2022, men introducerar en kombination av anmärkningsvärda förändringar, bland annat på chassi och motorkåpa.

När det gäller de omdiskuterade sidepodsen räknar Toto Wolff med att Mercedes inleder säsongen med det nuvarande konceptet för att sedan göra vissa förändringar efter ett par lopp.

– Våra förhoppningar och även förväntningar är att vi ska vara med och slåss om VM-titeln. Samtidigt var våra konkurrenter väldigt starka förra året och det är vi som jagar, förklarar Wolff i samband med presentationen.

Även den tekniske direktören Mike Elliott är nöjd:

– Ifjol, när vi väl hade förstått vad vi skulle göra krävdes det mycket jobb för att uvteckla bilen framåt. I slutet av säsongen blev det bättre och vintern var en omstart. Vi har gjort allt vi ville göra i fjol, men inte kunde göra på grund av att vi saknade resurser eller hade fokus på andra saker.

Lewis Hamilton jagar nu VM-titel nummer åtta och George Russell gör sin andra säsong i stallet. Bakom dem stöttar Mick Schumacher som tredjeförare.

Den stora frågan är nu hur saknad den tidigare strategichefen James Vowles kommer att vara. Han är ny stallchef hos Williams.

Sportbladet lanserar F1-bibel

F1-bibel sportbladet
Sportbladets F1-bibel 2023

I veckans avsnitt av Sportbladets F1-podd, Plattan i Mattan,  snackar vi om de fem första stallen som lanserat sina bilar, vi svarar på ett par läsarfrågor och pratar om ett par snackisar.

Lyssna du med.

Dessutom berättar jag nyheten om att Sportbladet har gjort en F1-bibel och den kommer att säljas i butik från och med den 22 februari. Inför varje år får jag frågor om vi ska göra en F1-bibel, nu har vi gjort det. Jag hoppas verkligen att ni köper den, så att jag får möjligheten att göra fler framöver. Genom att klicka på länken i den här meningen kan du se ett par av uppslagen som finns i vår F1-bibel 2023.

Där finns kalendrar, banor, experternas tips, exklusiva intervjuer och så har vi också ett avsnitt om IndyCar, där jag pratat med Marcus Ericsson, samt en artikel om Dino Beganovic och hans väg till Formel 1. Jag hoppas verkligen att ni gillar den.

Ni som undrar vad jag sysslar med off-season behöver inte undra längre;-)

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB