Startsida / Inlägg

Linus Lundqvist kämpar för IndyCar

av Anna Andersson

Han vann IndyLights och räknade med en plats i IndyCar – men stipendiet minskades med hälften. Nu kämpar Linus Lundqvist för en framtid inom racingen.

Linus Lundqvist (Penske Entertainment: Joe Skibinski)

Den unge racerföraren imponerade i IndyLights förra året och vann mästerskapet, ett stipendium har de senaste tio till tolv åren gett mellan 1,2 och 1,4 miljoner dollar, med andra ord tillräckligt mycket för att lägga grunden till en förarplats i det amerikanska formelbilsmästerskapet.

Men efter säsongen 2022 ändrades organisationen och stipendiet minskades det till 500 000 dollar. Svensken blev den första mästaren på tio år att inte ta sig upp i huvudklassen.
– Det var väldigt tufft och det gjorde ont när jag insåg att jag inte har en plats, säger han.
– Det var ingen kul situation alls. Plötsligt saknades den budget som vi trodde att jag kunde bidra med och som jag hade förberett mina partners på. Jag snackar fortfarande med IndyCar, det måste också ligga i deras intresse att mästaren i IndyLights också kan ta sig till IndyCar.

Linus Lundqvist kämpar för framtiden i IndyCar

Samtidigt som IndyCar säsongen har startat jagar Linus Lundqvist förarmöjligheter. I måndags genomförde han ett test över 220 varv med en av Rahal/Letterman/Lanigan Racings bilar på den supersnabba ovalen Texas Motor speedway.

– Det är svårt att sätta ord på den upplevelsen, kroppen visste inte vad den skulle göra när jag ryckte upp bilen i 350 km/timmen. Sådant kan du inte förbereda dig på. Jag vande mig, fick uppfarten ordentligt och vi han med hela testprogrammet. Stallet var nöjt. Nu har jag visat att jag är snabb på superspeedways och kan hantera alla bantyper i IndyCar. Detta var det sista frågetecknet.

Linus Lundqvist
Linus Lundqvist (Penske Entertainment: Joe Skibinski)

I april väntar ytterligare ett test. Denna gång ett rookietest för Andretti Autosport i eldrivna Formel E, det avgörs i Berlin. Lundqvist åker dit för att prestera, men hoppas fortfarande på att han ska kunna hitta en lösning i USA och IndyCar.
– Ja, jag har byggt ett varumärke här. Så länge framgången är färsk jobbar jag stenhårt för att hitta möjligheter. Jag har aldrig någonsin haft en rak väg till att nå mina mål, men med hårt jobb har det lyckats ändå.

Just nu är Linus Lundqvist en arbetslös mästare, vad lägger du dig tid på?

– Just nu är det en procents körning och 99 procents försäljare av mig själv. Jag ringer runt till stall, kontaktpersoner och till företag för att se var det finns en öppning. Samtidigt tränar jag och är på plats när IndyCar tävlar för att kunna hoppa in om någon är sjuk eller skadad. Mitt stipendium bör kunna ge mig ett race eller två i år.

Hur försörjer du dig?

– Jag har mina partners, men jag har aldrig haft en stabil inkomst. Allt går för att täcka levnadskostnader och racingen. Så ser livet ut för alla racingförare som vill upp. Jag har nog aldrig vetat vad jag ska göra kommande år utan alltid levt från race till race där resultaten har varit avgörande för om jag ska kunna fortsätta.

Just nu tävlar två svenska förare i IndyCar, Marcus Ericsson, som är tvåa i mästerskapet, och Felix Rosenqvist.

I veckan har jag bland annat skrivit om de förändringar F1-stallen vill se i F1-sprinten och om att Felipe Massa ser över om han kan vinna VM-titeln med rättsliga åtgärder.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB