Daniel Ricciardo mot comeback i F1?
avAlphaTauri har ställt ett ultimatum till Nyck de Vries. Snart kan han ersättas av Daniel Ricciardo.
Uppgifterna kommer från tyska motorsporttotal.com, men de är inte speciellt överraskande. De Vries som gjorde succé när han F1-debuterade under Italiens GP på Monza förra året har inte alls övertygad i år. AlphaTauri hade stora förväntningar på honom när han skrev på kontraktet. Han har tidigare vunnit Formel E och varit en uppskattad testförare hos Mercedes.
Men hos AlphaTauri har han misslyckats. Han har inte tagit en enda poäng, men orsakat ett par olyckor och även huserat långt ner i fältet. Hans kollega Yuki Tsunoda har bara tagit två poäng, men när han har missat poängen har han slutat elva. Sett till farten har Tsunoda i genomsnitt varit runt fyra tiondelar snabbare än sin kollega per varv under racen, i kvalen är skillnaden tre tiondelar.
Daniel Ricciardo tillbaka till F1
Nu verkar det som om Red Bulls chefer Christian Horner och Dr Helmut Marko har tappat tålamodet. Enligt motorsporttotal.com har Marko ställt ett ultimatum till de Vries. Han kräver resultat.
Annars ersätts han – av Daniel Ricciardo. Ricciardo lämnade McLaren förra året och trots en seger på Monza hade han haft det tungt och valde att återvända till Red Bull och jobbet som reservförare.
Nu har han varit i AlphaTauris fabrik i Faenza för att prova ut en sits. Det är inte heller första gången han är där, han tävlade tidigare för stallet. Då hette det Torro Rosso och han körde där 2012 och 2013 innan han flyttades upp till Red Bull för att ersätta sin landsman Mark Webber som lade av.
Detta är som sagt uppgifter och ingenting är bekräftat, vad vi vet är att han ska köra ett däcktest för Pirelli efter Storbritanniens GP på Silverstone i juli.
I veckan har F1-bloggen bland annat skrivit om Mercedes kommande uppdateringar, Red Bulls ilska över att Ferrari och Mercedes är intresserade av deras personal och om den hårda kritiken mot Ferraris förare.
Vi har också släppt ett nytt avsnitt av vår F1-podd, Plattan i Mattan. Har du frågor du vill ställa till oss där, skicka gärna ett mejl. Gärna med ett röstmemo så spelar vi upp frågan och svarar så gott vi kan.
IndyCar – GMR Grand Prix
Nu börjar den riktiga uppladdningen inför Indy 500 och Marcus Ericsson leder fortfarande IndyCar. I år delas inga dubbla poäng ut i Indy 500, vilket kan vara både en för och en nackdel – lite beroende på hur racet går. Jag pratade med Marcus för någon dag sedan och han berättade om en av de bidragande orsakerna till hans framgång – hustrun Iris.
I helgen väntar alltså den traditionella racerbanan, som använder en del delar av ovalen, men huvudsakligen sträcker sig på innerplanen av den stora arenan. Det är en bana där Felix Rosenqvist ofta har kvalat bra.
– IMS road course har varit väldigt snäll mot mig i kval, men vi har aldrig riktigt fått full utdelning för det i racen, säger Felix Rosenqvist.
– Det är vårt stora fokus i år, för hela teamet. Vi hade fantastisk fart i det här racet förra året, när det var blött, och jag är övertygad om att vi hade kunnat ta en dubbelseger den gången. Tyvärr blev det lite för kaotiskt i slutändan och vi missade den chansen, och jag har fortfarande inte varit på pallen här. Det hoppas jag kunna ändra på i helgen.
TIDSSCHEMA INDYCAR GMR Grand Prix
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 5
GMR Grand Prix
Indianapolis Motor Speedway (USA)
Fredag 12 maj
Fri träning 1: 15.30-16.45
Fri träning 2: 19.00-20.00
Kval: 22.00-23.15
Lördag 13 maj
Warm-up: 17.15-17.45
Race (85 varv): 21.30
TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay