Startsida / Inlägg

Efter F1 i Miami: Omöjligt att köra bilen

av Anna Andersson

Ferrari hade med sig den första av flera uppdateringar till F1 i Miami.
Men den fina formen från Baku var som bortblåst. Nu är Charles Leclerc hård i sin kritik.
– Det är omöjligt att köra den här bilen på gränsen, säger han.

F1 i Miami
Charles Leclerc hade en mycket tung helg i Miami. (AP-TT)

En F1-bil är konstruerad för att kunna köras på gränsen, för att föraren ska ha ett förtroende för bilen och kunna utveckla all potential som finns i den.
Så som världsmästaren i Formel 1, Max Verstappen gör hos Red Bull, även om han startade från position nio och valde en motsatt strategi jämfört med sin kollega Sergio Perez som hade pole position vann han. Det kändes som om det inte hade spelat någon roll vilka däck han hade. Han var helt enkelt ett med bilen – och tävlade i en egen liga.
Alla andra var statister på väg mot hans seger.

Så ser det däremot inte ut för Ferrari. Stallet hade den första planerade uppdateringen med till F1 i Miami, men för Charles Leclerc som hade pole position vid både sprint och GP i Baku för en vecka sedan hjälpte det föga.
Han var oerhört kritisk efter en sjundeplats i kvalet (trots en krasch) och samma placering i loppet.

– Vi saknar enormt mycket fart i racet. Jag pratade med Carlos efteråt och vi var överens om att bilen är oerhört ojämn och att det praktiskt taget är omöjligt att köra den på gränsen, säger Leclerc till Sky.
– Bilen är oerhört vindkänslig, framförallt när det blåser så mycket som det gjorde här. I en kurva understyr den och i nästa överstyr den. Jag är beredd för det, men vi måste se efter vad de aldrig har hänt tidigare.

Kristik mot Ferrari

Han är besviken över att Ferrari ligger en bra bit efter sina konkurrenter.
– Red Bull spelar i en egen liga, men även Aston Martin och Mercedes är snabbare. VI är snabba över ett varv, i kvalet, men i racet är vi allt för långt efter.
Även hans kollega Carlos Sainz, som slutade femma är besviken.
– Jag kan inte vara nöjd, jag var jämn under hela helgen och ville attackera. Men det verkar som om Baku var en tillfällighet för bilen är väldigt svår att köra. Däckslitaget är enormt och bilen är inte konstant. Den förlåter inte några misstag alls.

Nu har Ferrari lite tid att se över vad det är som händer med bilen, nästa helg är tävlingsfri men därefter väntar årets första triple-header. Stallet har inte råd att deras bil är så ojämn och efter fem av 23 lopp så känns det som om stallet istället för att kunna attackera för segrar måste hålla sig för att inte falla fritt och det håller inte.

Det finns i nuläget ingen motståndare till Red Bull – än dem själva och för spänningen, publiken och F1:s skull så behöver det ske en förändring. Red Bull har nu tagit fyra dubbelsegrar på fem lopp samt vunnit alla lopp i år.

Vad tar vi med oss från F1 i Miami?

Det var ett ganska bra race, antagligen tack vare det märkliga kvalet som skakade om i startuppställningen. Verstappen var uppe på andra plats efter typ 13 varv, vilket inte bara är ett bevis på att Red Bull är bra, utan också på att de andra inte håller måttet. Det som vi nu kan hoppas på är det faktum att det sker en åtstramning av vindtunneltester och CFD-tester för Red Bull under året.

Jackie Stewart är fortfarande en hjälte. Han är 80 plus, men kliver in inann för avspärningen, tar en konflikt med vakter som har noll koll på F1 och vem han är, men lyckas lösa Roger federer till en intervju hos Sky.

Enligt Sergio Perez ruinerade den första stinten på medium hans race, men å andra sidan var Verstappen betydligt starkare på de hårda däcken än vad han var. Perez hade behövt ta in tid på Verstappen när hans hårda däck var i början av sin stint och Verstappen i slutet av sin. Det klara de han inte och därmed förlorade han också racet.
Annars tycker jag att detta var Verstappens bästa omkörning i går:

Fernando Alonso trea i F1 i Miami

Fernando Alonso, Aston Martin, konstaterade att han var nöjd med en pallplats under inlendingen av säsongen. Nu vill han ha mer. Han sa också att detta är den bästa bil han har kört. Då har han ändå vunnit två VM-titlar och race för Ferrari (2013).

F1 i Miami
Fernando Alonso trea under F1 i Miami. Hans fjärde tredjeplats i år. (Aston Martin)

Mercedes såg betydligt bättre ut i racet än i kvalet. Plats fyra och sex är, med förutsättnignarna, ett bra resultat. Nu väntar de teamet på sn första stora uppdatering. Den komemr till nästa race.

Alpine å andra sidan hade sin uppdateringen med till Baku. I Miami betalade det sig med två bilar på poängplats. Sedan säger vi grattis till Haas Kevin Magnussen som inte bara kvalade ut Nico Hülkenberg för första gången i år utan också tog poäng. Här är resultatlistan från F1 i Miami.

Och sedan vill jag verkligen tacka er som hängde på F1-live i går. Vad roligt det är att se racet tillsammans med er! Jag ser redan fram emot Imola.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB