Indy 500: Marcus Ericsson jagar miljonbonus
avMarcus Ericsson jagar en ny seger i Indy 500.
Samt en bonus på 4,5 miljoner kronor.
– Man kan absolut vinna från startposition tio, säger Ericsson.
Segern i Indy 500 2022 gav honom ett stort ekonomiskt tillskott på närmare 30 miljoner kronor. Om han vinner i år också gör han en ännu större ekonomisk vinst. Anledningen är att sponsorn BorgWarner erbjuder den som tar sin andra seger i rad en bonus på 20 000 dollar. Om bonusen inte hämtas ut tillfaller den nästa år, och så fortsätter det. Bonusen infördes 1995 och har bara hämtats ut en gång, när Helio Castroneves vann Indy 500 2001 och 2002.
Nu är bonusen uppe i 420 000 dollar.
Marcus Ericsson går för seger i Indy 500
Nu laddar Ericsson för en seger, från startruta tio och även om han var lite besviken efter kvalet ser han möjligheter till en seger:
– Det saknades lite i kvalet, men vi missade lite balansen och hade svårt att få däcken att hålla i fyra varv. När det var så jämnt som det var i kvalet var det svårt att få det att räcka till mer än en tiodneplats, säger han.
– Jag har ändå stora förväntningar inför Indy 500. Ganassis bilar har varit väldigt bra under träningarna och under torsdagen var jag väldigt snabb. Bilen var snabb i trafik och utan trafik och det lovar gott inför racet. Man kan absolut vinna från plats tio. Indy 500 går över 200 varv och det hinner hända väldigt mycket under den tiden.
•Hur ser planen för att ta din andra raka seger i Indy 500 ut?
– Planen är samma som ifjol, jag ska ta det steg för steg och inte stressa upp mig utan sakta men säkert ta mig upp genom fältet under den första halvan av loppet. Sedan ska jag sätta mig i en position där vi kan vara med och slåss om segern när det är 20-30 varv kvar och allt ska avgöras. Det var det vi gjorde helt perfekt i fjol och jag tror att samma gameplan kommer att vara nyckeln i år också.
Indy 500 avgörs på söndag den 28 maj, start klockan 18.45 och Ericsson är inte den enda svenska föraren som har segerchanser. Felix Rosenqvist startar från tredje startposition, i det första av de elva startleden och han var fyra i fjol.
Notera att Stefan Wilson missar Indy 500 efter en krasch. Han ersätts av Graham Rahal som överraskande missade att kvala in.
F1 i Monaco
Nu över till Formel 1. Helmut Marko, Red Bull, har snackat med formel 1.de Youtube i en halvtimme ungefär. Han sa en massa intressanta saker inför F1 i Monaco. Bland annat att Daniel Ricciardo både var för smal och för långsam när han kom tillbaka.
– Vi fick bygga upp honom lite, han var rätt tunn när han kom. Nu börjar han komma tillbaka, säger Marko.
Red Bulls konsult erkänner också att Ricciardo inte kommer att utmana Verstappen eller Perez. Enligt Marko är han är för långsam i simulatorn.
– Han ligger inte alls på deras nivå.
Han pratar också om ryktet som säger att Ferrari vill värva Lewis Hamilton och påpekar att han inte är intresserad av att ha Hamilton och Max Verstappen i samma team.
– Vi har nog med utmaningar och situationer som det är.
Marko beskriver också sin besvikelse över AlphaTauris Nick de Vris, för att han är långsammare än Yuki Tsunoda och dessutom har kraschat.
– Vi har ett öga på detta och om det blir nödvändigt komemr vi att agera på något sätt, säger Marko.
Det kommer att bli mer snack om F1 i Monaco i morgon också, men här hittar du en guide till Monaco GP.
Första bilden på Mercedes nya sidepod?
Primera imagen de los muevos pontones de Mercedes.
First image of the new Mercedes sidepods. #f1 #MonacoGP pic.twitter.com/su38hzjeDN
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 24, 2023