Mästaren: F1 är ett skämt
avHan har två mästartitlar och en seger i Indy 500. Nu kallar han F1 för ett skämt.
Enligt mästare Will Power är IndyCar tuffast i världen.
Han är född i Australien, men har valt att tävla i amerikanska IndyCar sedan 2008. Han har vunnit två mästerskap, 2014 och 2022, samt Indy 500 2018.
I samband med helgens deltävling i Detroit pratade han om konkurrensen inom sporten och där var det oerhört jämnt. Exempelvis körde Felix Rosenqvist upp sin McLaren på tredjeplats efter en tuff kamp med sin teamkollega Alexander Rossi på det näst sista varvet. Will Power var tvåa i racet, efter Alex Palou som leder IndyCar
– Det är så tufft. Startfältet är fantastisk, det är det tuffaste i världen och folk vet det. Framförallt om du jämför med Formel 1, säger fjolårets mästare till NBC.
– F1 är ett skämt om du ser till tävlingen. Inte om du ser till förarna. Det är fantastiska förare. Jag tycket bara synd om dem för att de inte får den njutning som vi får när vi tävlar, för detta är toppen av racingen.
En stor skillnad mellan IndyCar och Formel 1 är det faktum att IndyCar har samma chassi och det är två motorleverantörer. Inom F1 konstruerar varje stall sin egen bil och det är också ett flertal olika motortillverkare.
En annan skillnad är att IndyCar inte har några blåflaggor utan alla tävlar mot varandra, oavsett var i resultatlistan de befinner sig. Dessutom tävlar IndyCar på tre vitt skilda bantyper, stadsbanor, traditionella racerbanor och ovaler. Formel 1 tävlar på stadsbanor och vanliga racerbanor.
F1 eller IndyCar?
– Jag tror att F1 hade varit mycket bättre om det hade varit mer som IndyCar. Jag älskar ju tekniken och tillverkningen. Det är fantstiskt, men om du ser det från en tittare. Hur häftigt vore det inte om alla tävlade med en Red Bull?, säger Will Power.
– Nu vet du ju att Max vinner alla lopp, om det inte är något som går fel. Föreställ dig att en rookie kan vinna ett race. Det hade varit häftigt, men vi vet att det aldrig kommer att hända med den politiken som finns inom F1.
Inom F1 har Red Bull vunnit samtliga sju lopp, Max Verstappen har vunnit fem av dem och Red Bulls förare har lett 95 procent av alla lopp. I IndyCar har det avgjorts sex lopp, det är tre stall som har vunnit och fem förare har vunnit lopp. Josef Newgarden är den enda förare som har vunnit två lopp, ett av dem var Indy 500. Marcus Ericsson vann premiären.
Han tror att reglementet gör att vissa förare blir frustrerade, trots att de lyckas maximera sina bilar.
– Allt jag kan säga är att om alla hade haft en bil från Red Bull, så hade inte Max vunnit varje race, säger Will Power.
– Om den förändringen hade gjorts är det fler som hade vunnit GP-lopp, mer som IndyCar där det är olika vinnare varje vecka. Så ska det vara i den högsta liga
•••
Vad tycker du om Will Powers resonemang?
Kan Mercedes hota Red Bull?
I veckan trodde den tidigare F1-föraren Ralf Schumacher att Mercedes snart skulle kunna utmana Red Bull. Damon Hill, tidigare världsmästare, håller inte med.
– Det blir svårt att utmana Red Bull i slutet av den här säsongen, säger Hill till Sky:s F1-podcast.
– Klarar de av att etablera sig som ett hot i slutet av säsongen kan de kanske slåss om segrar i år.
Mercedes har gjort en stor uppdatering. Stallet tog en dubbel pallplats i samband med F1 i Barcelona, men de har samma chassi som tidigare.
– Hade det inte varit för budgettaket hade vi ändrat chassit, men nu går inte det, sa stallchef Toto Wolff i Barcelona.
Det är racefritt i helgen, men redan nu kommer Pirellis däckval för F1 i Kanada:
Tyre nominations revealed for the next three #F1 Grands Prix! 👀
Firstly, the #CanadianGP, where corner exit traction and stability under braking are vital, features the softest compounds in the range… (1/4) #Fit4F1 pic.twitter.com/bQtTTMR0mN
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) June 8, 2023
Har du F1 abstinens kan du alltid lyssna på veckans avsnitt av Plattan i Mattan, vår F1-podd.