F1 i Österrike: Skådespelare köper in sig i Alpine
avSnart är det dags för F1 i Österrike, men en nyhet inleder dagens blogg.
Hollywood-duon Rob McElhenney och Ryan Reynolds köper in sig i F1-stallet Alpine.
Efter succén i Wrexham AFC satsar de nu på Formel 1 och affären sägs vara värd 2,3 miljarder kronor.
Franska Alpine, med förarna Esteban Ocon och Pierre Gasly har haft en knackig inledning på säsongen, men inför F1 i Österrike är det gladare tongångar.
Tre olika investmentbolag, Redbird Capital, Maximum Effort Investments och Otro Capital har köpt 24 % av aktierna i Alpine. Redbird Capital äger också fotbollsklubben AC Milan. I Maximum Effort Investments ingår Rob McElhenney och Ryan Reynolds, som även har investerat i Wrexham AFC. De två skådespelarna har bland annat gjort sig kända för succéer som ”It’s always sunny in Philadelphia” och ”Deadpool”.
De nya delägarna har investerat till ett värde av 2,3 miljarder kronor och i samband med detta ökade teamets värde till nio miljarder.
– Detta är ett viktigt steg för att förbättra vår prestation på alla nivåer, säger Alpines VD Laurent Rossi i en kommentar.
Investeringen gäller enbart tävlingsstallet Alpine och inte motortillverkningen som återfinns i Frankrike.
Alpine är ett stall som bytt ägare vid flera tillfällen, det hette tidigare Benetton och vann VM med Michael Schumacher 1994 och 1995, under 2005 och 2006 vann det VM med Fernando Alonso under namnet Renault, det har sedan tävlat som Lotus under andra ägare och därefter köpts tillbaka till Renault och tävlar numera under namnet Alpine, men med motorer från moderbolaget Renault.
Sprint i Österrike
Det är sprinthelg igen och som en liten påminnelse går jag igenom vad som gäller. Fredag är det en träning, därefter är det ett kval till söndagens GP. Det är ett helt normalt kval i tre segment, och därefter lyder bilarna under Parc Ferme regulations, vilket innebär att stallen inte får arbeta med bilarna.
Under lördagen väntar sedan en kortare version av kvalet, en sprint shoot-out, där startuppställningen till lördagens sprint fastställs. Återigen är det tre kvalsegment.
Lördagens sprint är 100 km lång och de åtta främsta förarna får VM-poäng, de räknas i förar-VM och i konstruktörsmästerskapet.
Under söndagen väntar ett vanligt GP-lopp på den kuperade Red Bull Ring.
Tiderna till F1 i Österrike hittar du här.
Korta nyheter inför F1 i Österrike
Ferraris Carlos Sainz dementerar uppgifterna om att Andreas Seidl försökt locka honom till Audi inför 2026.
Team Hitech kan vara på väg till F1. Det brittiska teamet har startat ett samarbete med en investerare från Kazakstan, affärsmannen Vladimir Kim. Kim har kört 25 % av stallet som nu tävlar i Formel 4, Formel 3 och Formel 2. Vid sidan av Hitech har även Andretti Autosport, som samarbetar med Cadillac, visat intresse för F1 2026. Även den tidigare chefen för BAR, Craig Pollock, har planer på att anlända till F1 med sitt Team Equal, där det ska vara 50 procent män och 50 procent kvinnor som arbetar.
Så långt efter är Williams F1
Enligt James Vowles, stallchef hos Williams, är infrastrukturen på fabriken i Grove så usel att man inte ens vet hur lång tid det tar att producera nya delar. I flera år har stallet enbart koncentrerat sig på att inte göra några förluster och överleva säsongen, inte investera i någon ny utrustning.
– Under 20 årinvesterades ingenting. Därför är vi där, där vi är i dag, säger Vowles.
– Men jag har tur, vilket mina företrädare inte hade. Nu har vi flera större investeringar bakom oss.
Han förklarar att det inte har funnits något digitalt system för att följa de olika komponenterna som tagits fram. De har efterlysts med E-mail efter det att designern lämnat dem ifrån sig.
– Med tanke på att det handlar om 17 000 delar, måste konstruktörerna göra det 17 000 gånger. Det kostar tid, säger Vowles.
– En sådan uppdatering kostar inte heller hundra pund utan tio miljoner pund. Med andra ord har jag än så länge spenderat mer pengar på att bygga upp en infrastruktur så att vi vet hur lång tid det tar att bygga en ny del.
Han menar att stallet tidigare har tänkt från race till race för att överleva, men att man i dagens F1 måste tänka på betydligt längre cykler, om två kanske tre år.
Det blir spännande att se vad som kan hända med klassiska Williams framöver. Kan Vowles, som har ett förflutet i Mercedes, kan få ordning på organisation, infrastruktur och så småningom resultat?
Hur deras tankar kring förare och kontrakt ser ni här: Alla förare och stall för F1 2024.