Startsida / Inlägg

Mercedes F1: ”Vill tro att vi ligger på rätt plats inför 2024”

av Anna Andersson

2022 var bilen för låg. 2023 för hög. Under två år har Mercedes F1 misslyckats i Formel 1.

Hittar stallet  rätt till F1 2024?

– Jag vill tro att vi ligger på rätt plats inför utvecklingen i vinter, säger Mercedes teknikchef Mike Elliott.

Mercedes F1
Lewis Hamilton, Mercedes F1, har kontrakt i år, men ännu inget för 2024 (AP-TT)

2022 hade Mercedes enorma problem med porpoising, bilen låg så nära banan att den konstant slog i marken vilket ledde till att förarna skakades fram.

Till i år trodde teamet att det hade en lösning, men istället har bilen legat för högt över marken vilket har försämrat aerodynamiken. I slutet av maj valde stallet att byta konceptet kring sina sidepods och gå mer åt samma håll som de senaste årens dominanter, Red Bull.

Men det räcker inte. Det krävs en större förändring för att stallet ska nå de resultat som stämmer med deras ambitionsnivå.

– Den stora svårigheten är att vi har så lite tid till aerotester. Du måste välja en riktning och hålla fast vid den, säger Elliott till Autosport.

– Om du vill testa allt, en för låg höjd, en för hög höjd och en mittemellan, måste du testa tre saker i veckan. Då kommer du ingenstans. Man måste välja en riktning och när du lär dig mer kan du justera den.

Mercedes F1
Mercedes F1 och Lewis Hamilton har inte riktigt hittat rätt i Formel 1 2023, 2022 vann stallet ett GP i Brasilien. I år har de inte vunnit något.  (AP -TT )

Lyckas Mercedes F1 2024?

Han påpekar att Mercedes har tagit sig en lång väg sedan 2022, när bilen låg för nära marken och att den nu ligger för högt. Därför tror han att stallet nu har hittat den gyllene medelvägen till 2024.

– Det är alltid svårt att göra större ändringar, på chassi och växellåda, samt i bilens struktur. Det är enklare att göra under vintern, säger han till motorsporttotal.com.

Det har redan valt att flytta sitt fokus från att utveckla årets bil till att hitta rätt till nästa säsong, men kommer ändå att fortsätta att jobba med W14 som tävlar i årets mästerskap.

Just nu ligger Mercedes tvåa, bakom jagar Aston Martin som inledde säsongen mycket bra och McLaren som kom med en imponerande uppdatering under sommaren.

– Det finns fortfarande saker vi kan lära oss om årets bil. Vi kämpar om plats två i konstruktörsmästerskapet, säger Elliott till Autosport.

– Vi kommer att fortsätta utveckla bilen, även om vi främst fokuserar på bilen för 2024.

Kör Lewis Hamilton Mercedes 2024?

Formel 1 har nu uppehåll fram till den sista helgen i augusti när mästerskapet startar om i Nederländerna. Dock lär varken Mercedes eller något annat stall kunna peta ner de två senaste årens mästare från tronen.

– Tittar man på var Max Verstappen och Red Bull befinner sig nu måste vi fokusera på att utveckla bilen i vinter för att säkerställa att vi lär oss läxan från den här säsongen, förklarar Mark Elliott för motorsporttotal.com.

Till nästa år har dock inte Lewis Hamilton något kontrakt med Meredes F1, även om Toto Wolff säger att Hamilton ska köra för stallet i flera år till

För att blidka abstinensen fram tilll omstarten har jag gått igenom den första halvan av säsongen, stall för stall. Här läser du om AlphaTauri, Alfa Romeo, Haas, Williams och Alpine.

Övriga stall kommer framöver. Var gärna med och diskutera i kommentarerna. Tack för ert fantatsiska engagemang!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB