Startsida / Inlägg

F1 i Japan: Vill betala 6,7 miljarder för en plats i Formel 1

av Anna Andersson

Vid sidan av Verstappens överlägsenhet finns andra nyheter inför F1 i Japan:

FIA vill se ett nytt team i Formel 1.

Men ett annat erbjuder 6,7 miljarder  kronor – för en plats.

F1 i Japan
Kommer nya team till Formel 1 (TT)

Fyra nya team har ansökt om en plats i F1, FIA har tackat nej till tre av dem. Det fjärde teamet som kan erbjudas team i plats i Formel 1 sägs vara Andretti Global. Det är samma team som ni hittar i IndyCar och det team som Marcus Ericsson ska köra för i IndyCar 2024. det är dock inte klart att Andretti Global kommer till Formel 1, utan Liberty Media, som äger rättigheterna till F1, måste godkänna deras intåg och det har de inte gjort än.

När de skulle kunna ansluta till F1 är inte heller klart, men troligen lär det dröja fram till 2026. Det nya Concorde Agreement, avtalet som finns mellan teamen, FIA och Formel 1,  ska skrivas under 2025 och det mesta tyder på att ett nytt stall kan komma införst efter det.

I nuläget heter det att ett team ska betala 200 miljoner dollar för att komma in i F1, vilket F1-stallen anser vara för lite. Det inte täcker ett eventuellt bortfall av intäkter och istället väntas den summan öka till runt 600, kanske 700 miljoner dollar efter 2025 och där blir det intressant.

Nytt stall i F1? Vill betala 600 miljoner dollar

För nu erbjuder ytterligare ett team, som fått nej av FIA, att de redan nu kan betala 600 miljoner dollar  (6,7 miljarder kronor i dagens penningvärde) för en plats i Formel 1. Det handlar om LKYSUNZ som i går bekräftade sin satsning med ett pressmeddelande. Det asiatiska projektet har inlett ett samarbete  med  investerare från Florida, USA (Legends Advocates). Enligt LKYSUNZ  är den nya smaarbetspartnern redo att lägga upp till en miljard dollar på ett projekt som landar i F1.

– Vi har en dialog med FIA och jag kan inte gå in på några detaljer. Vi är begränsade av en tystnadsklausul, säger LKYSUNZ VD Benjamin Durand  till motorsporttotal.com.

LKYSUNZ har sin grund i Asien, men stöttas av regeringar i både Asien och Afrika, där de ser en möjlighet att expandera sporten.

Men i ett första läge har de fått nej av FIA – och därefter påtalade de att de vill betala 600 miljoner US-dollar för en plats i Formel 1.

  

 

 

AlphaTauri – förare för 2024

Liam Lawson är klar för AlphaTauri och F1 2024, men han är inte ensam. AlphaTauri presengterar tre förare, Yuki Tsunoda, Daniel Ricciardo och Liam Lawson som lär få en reservroll för Red Bull och AlphaTauri.

Det är dock inte klart vad han ska göra vid sidan av F1. Personligen kan jag tycka att det är lite synd om Lawson inte får en plats på gridden. Han har imponerat under sina fyra tävlingshelger i år. Jag kan tänka mig att Daniel Ricciardo känner en viss press.  Det är inte heller helt klart om han kör nästa deltävling i Qatar om två veckor. Han är inte helt återställd efter sin fraktur i handen.

Nu finns en plats kvar i F1 2024, hos Williams. Logan Sargent sätetr sig i en allt svårare situation.

Förare i F1 2024

 

Kort inför F1 i Japan

Max Verstappen var ifrån åkt i Singapore. I Japan leder han fältet igen och det med den största kvalmarginalen sedan 2004. Han var överlägsen i kvalet med tiden 1:28.277, han var snabbast i samtliga tre sektorer och tog sin 29 pole position. Därefter slutade Oscar Piastri, McLaren, Lando Norris McLaren, Charles Lelcercc, Ferrari och Sergio Perez, Red Bull. Hela resultatet.

Carlos Sainz, Ferrari som vann i Singapore hade ingenting att sätta emot denna helg. Text om kvalet till F1 i Japan finns här.

Notera att Logan Sargent kraschade sin Williams i Q1 och det är frågan om han startar från sista position eller depån i morgon.

Det verkar bli uppehåll under Japan GP, men enbart 27 grader vilket är svalare än under fredagen. Det väntas också bli ganska blåsigt, det passar inte Ferrari.

Jag kommer att finnas med er på F1-live från klockan 06.45. Det var ett härligt engagemang i under kvalet och jag ser fram emot att möta er i morgon igen! Det är alltid kul att se racet tillsammans i vårt virtuella F1-vardagsrum!

Red Bull lär vinna konstruktörstiteln i morgon. Max Verstappen lär däremot få vänta två veckor på sin titel.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB