Startsida / Inlägg

F1 i Qatar: Miljonförlust för Aston Martin

av Anna Andersson

Fernando Alonso kör in pallplatser till Aston Martin, men inför F1 i Qatar står det klart att teamet blöder.

Det gjorde en förlust på 709 miljoner kronor 2002 – vilket är en ökning med nästan 120 miljoner kronor jämfört med året innan.

 F1 i Qatar
Fernando Alonso lyfter Aston Martin på banan, men teamet redovisar en förlust inför F1 i Qatar ( AP/TT)

Aston Martin gjorde en fantastisk inledning av årets säsong, Fernando Alonso radade upp pallplatser och han har ensam sett till att teamet är med i toppen av konstruktörsmästerskapet. Samtidigt färdigställer teamet en helt ny fabrik i Storbritannien, vilket även inkluderar en ny vindtunnel samt flera nya medarbetare och satsningen kostar.

Enligt motorsport.com gjorde Aston Martins F1-team en förlust på 53 miljoner pund 2022, vilket är en ökning med nästan nio miljoner pund jämfört med 2021. Förlusten motsvarar ungefär 709 miljoner kronor.

Mångmiljonförlust för Aston Martin F1

Det är anmärkningsvärt eftersom teamet under 2022 ökade sina inkomster från sponsring och bonusutbetalningar med 32 miljoner pund (428 miljoner kronor). Den totala omsättningen har ökat från 150 438 000 pund 2021 till 188 728 000 pund under 2022.

Aston Martin ligger nu fyra i märkes-VM,  49 poäng före jagande McLaren. Det är en klar förbättring från fjolåret när teamet slutade sjua, men samtidigt är det tydligt att teamet som i fjol gjorde en bra återhämtning under hösten i år startade starkt för att sedan tappa. Det har bara tagit sex poäng på de tre senaste loppen, att jämföra med 65 på de tre första. Dessutom är det tydligt att det är en förare som leder teamet, medan den andra har svårt att nå topp tio.

Fernando Alonso ligger fyra i VM med sina 174 poäng. Hans kollega har bara tagit 47 och är tionde förare i VM. Stroll har bara tagit tre poäng sedan Storbritanniens GP i juli. Alonso har också haft en sämre period sedan dess, men ändå skrapat ihop 43 poäng.

Aston Martin skapade för övrigt rubtiker förra veckan när Jessica Hawkins bölev första kvinna  på nästa fem år att köra en F1:a.

F1 i Qatar

Liam Lawson kör även helgens deltävling, en sprinthelg, för AlphaTauri. Daniel Ricciardo skjuter upp sin comeback till deltävlingen i Austin, USA. Den avgörs om två veckor.

Pirelli testade ett nytt modifierat däck av den modell de kallar för C2 i Japan. Testet föll inte väl ut och det kommer inte att användas under 2024. Den nya gummiblandningen hade inte det grepp som Pirelli hade hoppats på.

James Vowles är tydlig. Han vill ha Logan Sargent i bilen även nästa år.

– Vi vill att han når framgång och kör för oss nästa år, säger stallchefen.

Sargent har hittills skapat fler rubriker för sina krascher än sina framgångar. Han står kvar på noll poäng under sin rookiesäsong.

Max Verstappen behöver sluta sexa eller bättre för att säkra VM-titeln redan i sprinten i Qatar på lördag.

Vår F1-podd Plattan i Mattan har tittat västerut och haft ett härligt långt samtal med Linus Lundqvist. Vi pratade om hur han lyckades gå från att vara utan kontrakt till att bli betald förare hos toppteamet Chip Ganassi Racing på bara ett par veckor.

Och på förekommen anledning. Håll en juste ton i era kommentarer att vi ens har en kommentatorsfunktion innebär också ett ansvar för var och en som kommenterar. Åsiktsfrihet är en sak, påhopp en helt annan.

 

Guide till F1 i Qatar

Losail International Circuit

Medsols

Tider för helgens F1-sprint i Qatar

Längd: 5,380 km (306 km)

Antal varv: 57

Antal kurvor: 16. (6 vänster 10 höger)

Premiären genomfördes 2021 – Lewis Hamilton vann från pole position.

Max Verstappen slutade tvåa och Fernando Alonso ( Alpine) trea.

Snabbaste varvet: Max Verstappen, Red Bull, 1.23,196

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB