F1 i Brasilien: Mångmiljonvinst för Daniel Ricciardo
avDaniel Ricciardo körde in sex poäng i Mexiko.
De kan vara värda mer än 236 miljoner kronor. Så stor är skillnaden i kampen om de sista placeringarna i VM.
Ricciardos maxade helg för AlphaTauri i Formel 1 kan vara guld värd, lägg där till de fem poäng Yuki Tsunoda körde in i USA och stallet har tagit elva poäng på två lopp. Det gör att det har avancerat från en hopplös sista plats till plats åtta i konstruktörsmästerskapet och när tre lopp återstår har firma Ricciardo och Tsunoda 16 poäng, lika många som Alfa Romeo och fyra poäng mer än Haas som inte har tagit mer än en poäng på de fem senaste loppen.
Mellan placeringarna 8-10 skiljer det mellan 170 och 236 miljoner kronor i bonusutbetalningar till teamen, sett till dagens penningvärde.
– Fortsätter det på samma sätt kan vi plocka in Williams också, förklarar Daniel Ricciardo.
Haas de stora förlorarna?
Det skiljer nu 12 poäng och tre lopp återstår, en annan intressant utveckling är att han visar att han kan vara en man för Red Bull och inte bara systerteamet AlphaTauri. Även om det nu är andra rykten som snurrar i F1-depån.
För Haas är den senaste utvecklingen katastrofal. Det amerikanska teamet kom med en stor uppdatering till Austin, men den har inte slagit väl ut. Varken där eller i Mexiko där Nico Hülkenberg gjorde ett fantastiskt bra lopp, men slutade på plats 13 utan poäng.
– Oavsett var vi presterar framöver så försöker vi nu lära oss så mycket som möjligt inför nästa år. Det kan vara nyttigt när vi utvecklar aerodynamiken, citeras Günhter Steiner av racingnews365.
– Vi vill bara lämna det gamla konceptet bakom oss och i stället för att vänta till februari och få en dålig överraslkning då så testar vi nu. Vi har inte mycket att förlora.
Bara ett par hundra miljoner kronor.
Vi snackar om det och om slagsmålet på läktaren i samband med Mexiko GP i veckans avsnitt av Plattan i Mattan
Guide F1 i Brasilien 2023
Autodromo José Carlos Pace
F1 i Brasilien 2023, alla tider
Varvlängd: 4,309 km (71 varv). Tävlingen körs motsols.
Kurvor: 5 höger, 10 vänster.
Avstånd till första kurvan: 190 m
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T14, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T8, T10)
Däck: C2, C3 och C4
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Medel.
Bromszoner: 6 (3 hårda).
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Lägsta hastighet: 80 km/timmen.
Första segrare: Emerson Fittipaldi, Brasilien, 1973.
Första pole position: Ronnie Peterson, Sverige, 1973.
Segrar från pole position: 17.
Segrare från lägsta startposition: Giancarlo Fisichella 2003, från startposition 8.
Topp 8 i kvalet 2022
1. George Russell, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Sergio Perez, Red Bull
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Lando Norris, McLaren
7. Carlos Sainz, Ferrari
8. Kevin Magnussen, Haas F1
Snabbaste varvet i kvalet
Absolut: 1:7.281 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2018)
2022: 1:11.674 (Kevin Magnussen, Haas F1)
2021: 1:7.934 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2019: 1:7.508 (Max Verstappen, Red Bull)
2018: 1:7.281 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:8.322 (Valtteri Bottas, Mercedes)
Förarna med flest pole position
Lewis Hamilton (3)
Felipe Massa (3)
Ayrton Senna (3)
Rubens Barrichello (3)
Brasilien GP 2022
1. George Russell, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Carlos Sainz, Ferrari
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Fernando Alonso, Alpine
6. Max Verstappen, Red Bull
7. Sergio Perez, Red Bull
8. Esteban Ocon, Alpine
Snabbaste varvet:
Absolut: 1:10.540 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2018)
2022: 1:13.785 (George Russell, Mercedes)
2021: 1:11.010 (Sergio Perez, Red Bull)
2019: 1:10.698 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:10.540 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:11.004 (Max Verstappen, Red Bull)
Senaste vinnarna av Brasilien GP:
2022 George Russell Mercedes
2021 Lewis Hamilton Mercedes
2019 Max Verstappen Red Bull
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Sebastian Vettel Ferrari
Förarna med flest vinster:
Michael Schumacher (4)
Lewis Hamilton (3)
Sebastian Vettel (3)
Juan-Pablo Montoya (2)
Mika Häkkinen (2)
Felipe Massa (2)
Nico Rosberg (2)
Ayrton Senna (2)
Emerson Fittipaldi (2)
Mark Webber (2)
Korta nyheter inför F1 i Brasilien 2023
Väderprognosen är osäker. Det verkar som om det kan bli regn och åska på fredag och då riktigt vramt, närmare 30 grader. Under lördagen är det också risk för regn och 25 grader varmt för att sedan vara uppehåll under söndagen och runt 23 grader. Vinden väntas vara måttlig. Men prognosen kan förändras och det kan gå riktigt snabbt. Ni minns väl Kevin Magnussens överraskande pole i fjol?
Felipe Massa kommer inte till F1 i Brasilien 2023. Han är inblandad i en rättslig tvist med F1, ett efterspel av crashgate i Singapore 2008 och han anser sig lurad på VM-titeln samma år. Felipe Massa avstod även från deltävlignarna i Italien och Japan.
Förändringar hos Mercedes
Mark Elliott lämnar Mercedes i Formel 1. Han har haft rollen som Chief Technical Officer och efter stallet inte har nått de egna förväntningarna de två senaste åren så lämnar han nu stallet. 49-åringen har varit en del av stallet i tio år, men hans kontrakt går ut vid årsskiftet. Det förlängs inte.
– Mike har varit en del av själen bakom framgången för vårt team och det är verkligen mixade känslor när vi nu skiljs åt, säger stallchef Toto Wolff i en kommentar.
– Han är en ytterst kompetens tekniker och en fantastisk lagspelare. Han har inte bara bidragit till framgångarna på banan utan också till att bygga kulturen i vårt team. Å andra sidan är det tydligt att han är redo för en annan utmaning och därför vet jag att detta är rätt steg.
Elliott inledde sin karriär hos Mercedes 2012, då som aerodynamiker.
Sedan ett par ord i all välmening. Skärp er. Det ska vara kul och lustfyllt att kommentera och läsa kommentatorsfältet. Kan ni inte låta bli att skriva förolämningar skriv de någon annanstans. Jag ber er vänligt, men bestämt. Vi kan lägga in en spärr där alla kommentarer måste modereras, men det skulle göra att det tar längre tid innan kommentarerna publiceras och ge mig mindre tid till faktiskt uppdatera bloggen och mer tid att godkänna era kommentarer. Personligen tycker jag inte att det är någon bra lösning.