F1 i Las Vegas 2023: GM och Andretti mot Formel 1?
avPå lördag är det kval till F1 i Las Vegas. Årets race – enligt F1. Max Verstappen sågar evenemanget.
Han vill helst slippa tävlingen.
– Det är 99 procent show och 1 procent idrottsevenemang.
Max Verstappen har vunnit 17 deltävlingar i år, den 18:e vill han slippa. Han vill inte ens vara på plats i Las Vegas – detta trots att F1 har skapat en enorm show.
Mer om den och pengarullningen bakom läser du här
– Jag vill alltid att det ska vara fokus på prestationen, jag gillar inte allt det här andra som är runt omkring, säger Verstappen på presskonferensen inför F1 i Las Vegas.
– Det är bara sådan jag är. Vissa gillar när det är mer av en show, jag gillar det inte alls.
Det är ungefär 40 år sedan F1 var på besök i Las Vegas, då på en parkeringsplats. Nu kör mästerskapet ett stadsrace över välkända The Strip och förbi flera lyxhotell, kasinon och andra landmärken. Banan innehåller tre raksträckor och 17 kurvor och hastigheterna sägs nå över 340 km/timmen.
Men Verstappen är inte imponerad.
– Ja du, det känns inte särskilt intressant. Det är inte direkt många kurvor, säger han och påpekar att han inte ens ser fram emot racet på söndag.
– Nej. Nej. Jag utgår ifrån att de kommer att tjäna pengar oavsett om jag gillar det eller inte, det hänger inte på mig. Men jag tänker inte heller sitta här och låtsas.
GM bekräftar – går in i Formel 1
General Motors går in som motortillverkare i F1 till 2028.
Är detta det stora steget för att Andretti Global ska få en plats i Formel 1?
Andretti Global, som har stall i bland annat IndyCar och Formel E har fått godkänt av FIA (internationella motorsportförbundet) för att kliva in som det elfte stallet i Formel 1. Men FOM (Formula 1 Management) har ännu inte gett sitt medgivande och teamen kämpar emot. I USA pågår arbetet med lobbyverksamhet och andra sätt för att försöka övertyga stallen om att Andretti Global bör ha en plats i F1 redan 2025.
Under helgens F1 i Las Vegas 2023 lär Michael Andretti och även cheferna från General Motors vara på plats för att övertyga FOM om att stallet ska få en plats i F1 2025. Men fram till dess behöver stallet också ha en motor. I nuläget är Renault den motortillverkare som enbart levererar motorer till ett team. Från och med 2028 ska sedan GM kliva in i mästerskapet.
– Vi är övertygade om att vi med vår omfattande erfarenhet inom teknik och racing kommer att utveckla en framgångsrik motor för serien och positionera Andretti-Cadillac som ett riktigt fabriksteam, förklarar GM:s president Mark Reuss i ett uttalande.
Ericsson och Andretti mot F1?
Andretti kan också få viss hjälp från Sverige eftersom Marcus Ericsson tävlar för Andretti Global i IndyCar från och med 2024. Han har redan erbjudit teamet sin hjälp inför ett intåg i F1:
– Jag har klargjort att det är självklart för mig att hjälpa till med en F1-satsning. Att jag är tillgänglig när och om de vill. Jag är säker på att jag blir inblandad på något sätt. Det skulle vara kul att vara involverad i deras satsning mot Formel 1, sa han till F1-bloggen i september.
Han var också tydlig med att han skulle ha svår tatt tacka nej om de bad honom att köra stallets F1-bil.
Om Andretti inte får godkänt av FOM kommer FM med största sannolikhet att dra tillbaka sitt intresse från F1.
F1 i Las Vegas 2023 – däck
🇺🇸 Viva Las Vegas! It's #LasVegasGP race week!
🛞 Softest compounds in our range
↗️ Increased tyre pressures due to cooler temperaturesRead more ➡️ https://t.co/esvOKpEoQI pic.twitter.com/KoVACYDCta
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) November 13, 2023
Formel 1 besöker USA för tredje gången i år, efter Miami och COTA väntar nu F1 i Las Vegas 2023. F1 kommer tillbaka till Las Vegas efter 40 års frånvaro, men till en helt ny bana som kommer att bjuda på stora tekniska utmaningar för förare och stall.
Det är ingen större idé att göra en guide, för tävlingen har aldrig körts tidigare.
– Ingen har några referenser. Ingen har kört på den 6,12 km långa banan och det är den näst längsta banan under året, efter Spa, säger Mario Isola.
– Underlaget är en mix av vanlig asfalt, vid The Strip, men också andra delar som har fått ny asfalt vilket också är ett osäkert element. Det kommer inte att vara några supportlopp och banan är öppen för trafik under stora delar av dagen. Det gör att det inte kommer att vara något gummi i banan som ger något extra grepp.
Baku, Monza och The Strip
Pirelli räknar med att bilarna kör med låg downforce, som på Monza, eller i Baku. Där är det också långa rakor med höga toppfarter.
– Notera också att all körning görs på kvällen vilket för att det kommer att vara ovanligt låga bantemperaturer, som när vi genomförde försäsongstesterna i Europa. De långa rakorna gör det svårare att värma upp däcken under kvalet, vilket gör det svårt att få däcken att arbeta i rätt fönster. Vi har sett det i Baku, men det kommer troligen att vara ännu tydligare i Las Vegas.
Pirelli har valt de tre mjukaste alternativen till banan som är 6,12 km lång och består av 17 kurvor och tre rakor, samt två DRS-zoner.
– Vi räknar med ett extraordinärt race. Fullt med överraskningar och oförutsägbara händelser, säger Mario Isola.
Mer om spektaklet i Las Vegas, samt vad Mario Andretti och Marcus Ericsson tycker kan du läsa i denna text som jag skrev till PLUS efter att ha pratat med dem båda.
I vår podd Plattan i Mattan snackar vi också om F1 i Las Vegas. Alla tider till F1 i Las Vegas.
Korta nyheter inför F1 i Las Vegas 2023
Intresset för Valtteri Bottas rumpa är tydligen gigantiskt. Det är så stort att han nu har tagit fram en kalender där ändalykten står i fokus – hela året runt. För varje såld kalender går fem dollar till forskningen kring prostatacancer.
January, February and March of BOTTASS 2024 🍑
5$ of each sale of the calendar go to prostate cancer research of @Movember !https://t.co/baxKM8f0in pic.twitter.com/oVmxcwM1u9
— Valtteri Bottas (@ValtteriBottas) November 14, 2023
Sugen på att se F1 i Mexiko 2024? Tyvärr. Tävlingen som avgörs mellan den 25 och 27 opktober nästa år är redan utsålt. Redan i år var det fler än 400 000 åskådare på plats under de tre tävlingsdagarna.
Lia Block har fått en plats i Williams akademi. Hon är dotter till superstjärnan Ken Block, som avled i början av 2023. Lia, 16, ska köra för ART i F1 Academy 2024.
Dags att hålla upp ögonen för nya liverys i samband med F1 i Las Vegas.
Red Bull:
The close-ups 😍 Ready to light up Las Vegas 🔜 pic.twitter.com/Gf3iYtWbld
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) November 15, 2023
Williams:
A spectacle for the strip 🤩
Introducing our #LasVegasGP livery! 🎰 pic.twitter.com/IknhRHGaaz
— Williams Racing (@WilliamsRacing) November 14, 2023
Ferrari:
🎶 VIVA LAS VEGAS 🎶
Want to stay up to date this weekend? Download the #SFApp and follow all our channels
Cover art by Giovanni Timpano👉https://t.co/pbAImpnWKP#LasVegasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/m5hrOF4z8H
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) November 15, 2023
Vad tycker ni är F1 i Las Vegas bara ett spektakel eller är det racing?
Dino imponerar i Macau
Dino Beganovic inledde med en tredjeplats i det första kvalet till Macau GP. En bra start av svensken i ett av världens mest utmanande lopp. Läs mer om kvalet och DInos tankar här.