Startsida / Inlägg

Exföraren: Måste älska kvalet till F1 i Monaco

av Anna Andersson

Lando Norris vann i Miami och pressade Max Verstappen på Imola. Nu väntar F1 i Monaco 2024. Kan Norris ta sin andra seger på tre lopp?

– Den här gången har Lando ett ännu bättre självförtroende, säger experten Johnny Herbert.

Herbert tävlade i F1 under elva säsonger, vann tre av de 165 loppen han körde och slutade trea i det galna loppet i Monaco 1996. Den tävlingen vann Oliver Panis från ruta 14.

Numera bor han i Monaco och ser med glädje fram emot helgens klassiska race – där hans landsman Lando Norris nämns som en av favoriterna.

– För mig som före detta förare finns det bara ett sätt att ta sig an den här helgen och det är att älska kvalet. Det är det bästa kvalet under hela året, du pumpar adrenalin för första till sista metern, säger Herbert till Sportbladet.

Ayrton Senna tog sex segrar i Monaco, fem av dem från 1989 till 1993. Han tog också fem pole positions på banan medan förare som Jim Clark, Juan Manuel Fangio, Alain Prost och Jackie Stewart var kvalsnabbast vid fyra tillfällen var. Förare som vid upprepade tillfällen lyckas i Monaco är också de som varit mest framgångsrika i F1-historien.

– Den stora utmaningen och svårigheten i Monaco är att köra ett riktigt snabbt varv. Stora förare som Graham Hill, Senna, Michael Schumacher, Alain Prost  och Nico Rosberg behärskar det och trivs när svårighetsgraden är hög. Du måste helt enkelt gilla det.

Monaco GP i Formel 1
Lando Norris, McLaren, firade sin första sgeer i Formel 1 i Miami (AP-TT)

F1 i Monaco – att köra helikopter i ett vardagsrum

Den flerfaldige världsmästaren i Formel 1 Nelson Piquet beskrev Monacos GP som att flyga helikopter i ett vardagsrum. Det är en stadsbana där varje misstag bestraffas och där dagens stora och breda bilar är extremt svårmanövrerade.

Det är också en bana där ett eget misstag, eller ett misstag av en annan förare, kan få enorma konsekvenser. En rödflagg vid fel tillfälle kan avgöra hela tävlingen.

– Minsta lilla miss och du kan sitta i muren. Den är så nära hela tiden och det är därför du ska njuta av kvalet. Där måste föraren ligga på toppen och ha ett väldigt bra självförtroende för att lyckas, säger Herbert.

I Italien förra veckan stod tre olika tillverkare på prispallen och faktum är att Monacos GP enbart har vunnits från pole position vid tre av de åtta senaste tillfällena. Men mellan 2004 och 2014 vanns däremot samtliga lopp utom ett från pole position.

– Jag tror att Max kan detta. Han har dominerat tidigare, men Lando har fått ett ökat självförtroende efter sin seger i Miami och helgen på Imola. Det ökar hans möjligheter. Han har också visat att han har farten över ett varv. Det som är intressant nu är att det är flera team i toppen, Red Bull, McLaren och Ferrari.

Ferraris Charles Leclerc har än så länge aldrig lyckats vinna på sin hemmaplan, trots två pole position. Varför?

– Ibland är det bara så att även om det är din hemmabana går det inte din väg. Det har också med materialet att göra. Han har inte haft ett konkurrenskraftigt material varje år och när han har haft det så har han haft en rejäl otur. För att vinna i Monaco måste man ha tur. Det är en seger man som team måste förtjäna. Det kan vara små små detaljer som saknas i ett paket och här kan de vara skillnaden mellan att lyckas och misslyckas.

Hur går dina tankar inför F1 i Monaco 2024?

– I år har McLaren ökat pressen på Red Bull och även Ferrari. Sett till Charles är det en förare som får lite extra press på hemmaplan och som kommer att ge lite extra för att attackera den här helgen. Han har alla ingredienser som krävs för en pole position och det har han också tagit tidigare. Ferrari har goda möjligheter att ta en bra placering i år, men det är en svår utmaning. I år är det mer ovisst än tidigare.

F1 i Monaco
Prispallen efter Monaco GP 2023 – Max Verstappen vann före Fernando Alonso och Esteban Ocon (AP -TT)

Korta nyheter inför Monaco Grand Prix

Alla tider till F1 i Monaco hittar du här.

En guide finns här, där finns också bilderna på McLarens nya färgsättning.  Notera också att det finns en viss risk för regn under helgen. Under fredagen väntas uppehåll och mellan 16 och 20 grader, under lördagen sedan samma temperaturer men med risk för regn under dagen. Under kvalet ligger det strax över 20 procent.

På söndag väntar, enligt den rådande prognosen, sol och runt 21 grader. Risken för regn ligegr under tio procent. Men Monaco är en hamnstad, som ligger mellan havet och bergen. Där kan väderförhållandena snabbt förändras. Det har vi sett tidigare.

Pirelli har valt däcken C3, C4 och C5 till helgdens deltävling.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB