F1 presenetrar en nytt program för Formel 1 2021. Det handlar om 22 lopp.
Kampen fortsätter – här är datumen att ha koll på (TT)
Därmed bjuder säsongen på färre lopp än vad som var tänkt från början. Det skulle ha varit 23, nu planerar F1 för 22 och därmed försvinner 26 poäng från kampen om VM-titeln, 25 för en seger och ett poäng för ett snabbaste varv.
Just nu skiljer åtta poäng mellan Lewis Hamilton, Mercedes, och Max Verstappen, Red Bull.
– Vi har haft omfattande diskussioner med myndigheter och arrangörer och är väldigt glada över att kunna meddela vilka förändrignar som görs i F1-kalendern 2021, säger F1:s VD Stefano Domenicali.
– Pandemin fortsätter att ställa oss inför utmaningar, men vi fortsätter att anpassa oss och är övertygade om att vi kan leverera det rekordstora antalet av 22 lopp.
Inför Belgien GP presenetras alltså ett nytt program för Formel 1 2021, där Brasilien, Mexiko och Turkiet har ändrat sina datum och det fortfarande finns en tom position utan en arrangör.
– Vi kommer att lämna detaljer kring det kommande tillägget snarrt, försäkrar Domenicali.
Nytt program för Formel 1 2021
3-5 september Nederländerna GP – Zandvoort
10-12 september Italien GP – Monza (inklusive F1 sprint)
24-26 september Ryssland GP – Sotji
8-10 oktober Turkiet GP – Istanbul
22-24 oktober USA GP – Austin, Texas
5-7 november Mexiko GP – Mexico City
12-14 november Brasilien GP – Sao Paolo
19-21 november – TBC
3-5 december Sauiarabien GP – Jeddah
10-12 december Abu Dhabi GP – Abu Dhabi
Tips och snabba nyheter
Chasrles Leclercs chassi gick inte att rädda. Han får ett nytt til dagens kval. Däremot ska Max Verstappens träningskrasch inte påverka honom i dag.
Mer om gårdagens träningar och nyheten att Red Bull förlängt med Sergio Perez läser du här.
Här läser du om hela förarkarusellen, team för team inför 2022.
Sergio Perez stannar hos Red Bull. Han förlänger kontraktet med ytterligare ett år.
– Hans racecraft är ovärderlig när vi nu slåss om konstruktörs-VM, säger Christian Horner.
Klar för F1 2022 (TT)
I går gick F1-bloggen igenom förarkarusellen för 2022, när artikeln skrevs satt det ett frågetecken över Fernando Alonso. Det rätades ut senare samma dag när han förlängde kontraktet med Alpine. I dag bekräftade Red Bull Sergio Perez som deras förare intill Max Verstappen 2022.
– Jag är väldigt glad att få starta en ny era inom Formel 1 med ett team som Red Bull och det är en stor möjlighet för mig. Nästa år kommer det nya regler och alla börjar om från noll. Mitt mål är att nå toppen med Red Bull, säger Sergio Perez.
Sergio Perez stannar hos Red Bull
Den 30-årige mexikanen ligger nu femma i VM, fyra poäng efter Mercedes Valtteri Bottas. Han debuterade i VM för tio år sedan, då med Sauber. Sedan dess har han även tävlat för team som Racing Point ( tidigare Force India och nuvarande Aston Martin) och McLaren. Han anslöt till Red Bull inför årets säsong. I fjol vann han ett lopp med Racing Point och i år har han vunnit ett med Red Bull.
Motorbyten i Belgien
Ferraris Charles Leclerc är tvungen att ta sin tredje motor i Belgien. Det betyder att han kommer att behöva ta den fjärde motorn och ett straff i startuppställningen när Ferrari kommer med din uppdaterade motor. Den är planerad till Italiens GP på Monza, men det finns risk för en försening.
Totalt är det elva förare som nu byter till den tredje motorn. Det gäller Lewis Hamilton (Mercedes), Valtteri Bottas (Mercedes), Sergio Perez (Red Bull), Daniel Ricciardo (McLaren), Lando Norris (McLaren), Fernando Alonso (Alpine), Charles Leclerc (Ferrari), Lance Stroll (Aston Martin), Pierre Gasly (AlphaTauri), Yuki Tsunoda (AlphaTauri) och Nicholas Latifi (Williams).
Lägg där till fem förare som redan hade den tredje motorn. Max Verstappen (Red Bull), Sebastian Vettel (Aston Martin), Esteban Ocon (Alpine), Carlos Sainz (Ferrari) och George Russell (Williams). Nu är det bara Ferraris två kundteam, Alfa Romeo och Haas vars förare fortfarande kör med den andra motorn.
Detta betyder dock inte att alla hotas av en bestraffning, utan de kan nu byta mellan de tre motorerna de har använt. En bestraffning blir det först när de använder en ny, en fjärde, motor.
Snabba nyheter
Valtteri Bottas var snabbast på den första träningen inför Belgien GP. Han var knappt före Max Verstappen, Pierre Gasly och de båda bilarna från Ferrari.
Men en första träning säger sällan mycket. Hela resultatlistan hittar du här.
På den andra kraschade Max Verstappen. Han tappade kontrollenöver bilen i Les Combes, men det räckte ändå till fredagens snabbaste tid.
– Jag vet inte vad som hände, jag tappade bilens bakända. Det överstyrde lite mycket, jag försökte korrigera, men gick för kraftigt och satt i muren, säger han i en kommentar.
Hans 1.44,472 var 0,041 sekunder före Bottas och 0,072 sekunder före Hamilton. Notera att Mercedes, precis som under det första passet, hade olika inställningar på sina bilar, vilket gjorde att de var snabba i olika sektorer. Exempelvis var Bottas snabbast i sektor 2, medan Hamilton var snabbast i sektor 1 och 3.
– Det var inte så illa, jag måste kunna köra om på rakan och därför är sektor ett och tre viktigare än sektor två, säger Bottas som satsade på low downforce.
– Fast när det regnar vill du alltid ha mer downforce…
Max Verstappen är irriterad över att han nu använder sin tredje motor, hans andra förstördes i Storbritannien. Han kräver nu en regeländring. Mer om det läser du här.
Det är dagens andra inlägg. Tack för att du läser och missade du det inlägget jag la ut i förmiddags så klicka på länken här.
Lewis Hamilton körde in i Max Verstappen. Hamilton vann loppet – medan Verstappen hotas av en bestraffning.
Nu rasar VM-tvåan som kräver nya regler:
– Det skulle hindra Lewis från att hålla på med dumheter, säger Verstappen inför Belgien Grand Prix.
Max Verstappen, numera VM-tvåa (TT)
Max Verstappen hade greppet om VM i Formel 1 han hade 33 poängs försprång på Lewis Hamilton när han kom till Storbritannien GP. Där vände lyckan.
Efter en intensiv inledning av loppet och en kollision mellan dem båda bröt Verstappen medan Hamilton kunde reparera sin bil, ta sin bestraffning och vinna loppet efter en imponerande körning.
Britten tog in 25 poäng på den incidenten.
– Där hände någonting som inte kommer att repareras så snabbt. Om den relationen överhuvudtaget går att reparera, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till motorsportmagazin.com inför Belgien Grand Prix.
Därefter väntade Ungern GP och då startade Mercedeskollegan Valtteri Bottas en situation som ledde till att Verstappen trycktes av banan. Det resulterade i att Red Bulls stjärna bara tog fem poäng på två lopp.
Samtidigt fick Hamilton fick en andraplats till skänks när Sebastian Vettel, Aston Martin, diskades.
Av de 33 minuspoängen lyckades Hamilton snabbt bygga upp ett försprång på åtta poäng. Mercedes sista stora uppdatering slog mycket väl ut och britten är favorit inför omstarten i Belgien.
– Vi har absolut förbättrat oss och under sommaruppehållet har vi analyserat var vi har varit och vart vi vill. Jag är övertygad om att vi, med hjälp av de processer vi genomfört, nu har tagit ytterligare ett steg framåt, säger Hamilton.
Makalös fajt kort före kollisionen på Silverstone (TT)
Omstart med Belgien Grand Prix
Verstappen bär däremot fortfarande med sig sviterna av kollisionen i Storbritannien. Hans motor skadades så illa när han kraschade med Hamilton på Silverstone att Honda, trots flera försök, inte har kunnat rädda den. Det gör att han nu använder sin tredje och sista motor för säsongen. Vid det tillfället Red Bull behöver sätta in en fjärde motor i hans bil flyttas han tillbaka i startuppställningen.
Det gör att han, som inte kunde påverka olyckan riskerar att straffas hårdare än Hamilton, som orsakade olyckan. Den slutsatsen har fått honom att reagera kraftigt och även kräva nya regler.
– Det måste undersökas, säger Verstappen.
– Någon kör in i dig, du får skador som gör att du måste ta ytterligare en motor och det leder till en senare bestraffning. Då är det något som inte är som det ska vara. Där måste det finnas mer spelrum.
Han hänvisar till ett annat racingmästerskap, anordnat av FIA.
– I Formel E tror jag att man gör så att man får byta en del om någon annan förare har skadat din bil.
– Vi måste titta på det, framförallt när det finns en begränsning på vissa delar och nu när vi har ett budgettak.
Låt Mercedes betala
Ferraris förslag är att det team, vars förare har orsakat skadan, ska ersätta den.
– Gör man så är folk mer försiktiga. Det skulle hindra Lewis från att hålla på med dumheter, för då vet han att det påverkar hans eget team och då även honom själv också.
Även kollegan Sergio Perez var inblandad i startkraschen i Ungern och är inne på sin tredje motor. Det gör att teamchef Christian Horner ser möjligheten att undvika en bestraffning under hösten som minimal.
– Väldigt liten, säger han till Formula1.com.
– Vi har haft en enorm otur och det har kostat oss brutalt mycket sett till delar, skador och motorer. Men du vet, vi borstar av oss det som hart hänt för att fajtas om mästerskapet när den andra halvan startar.
Senaste snacket inför Belgien Grand Prix
Guiden till helgens tävling hittar du här. Det väntas en hel del regn under helgen och tiderna och en väderprognos hittar du här. I går gjorde jag en genomgång av läget bland teamen och förarna när det gäller 2022 och hela den genomgången finner du här.
Missa inte att det kommer en ny regel nu också, den beträffat depåstoppet som nu inte får gå snabbarte än två sekunder och du läser om den här.
Annas Motor – veckans lista med det senaste snacket
Pole position
Formel 1
Säsongen startar om. Lewis Hamilton har ledningen, Max Verstappen jagar. Enligt planen återstår mer än hälften av loppen och detta kan bli en makalös höst.
2) IndyCar
Tre race på två veckor. Nu får vi andas innan IndyCar avgörs med ytterligare tre lopp på lika många veckor och det är brutalt jämnt bakom ledande Pat O´Ward. Marcus Ericsson är med i fajten, bara 60 poäng från mästerskapsledningen.
3) Familjen Hansen
Dubbelseger i Höljes, nu Timmy före Kevin och dubbel ledning i VM. En bättre säsongsstart är svår att få.
4) Fernando Alonso
Spanjoren har fyllt 40 år och förlängt kontraktet med Alpine. Han kör F1 även 2022.
5) Mick Schumacher
Spa-Francorchamps var hans pappas vardagsrum. Där debuterade han 1991, vann sitt första lopp 1992 och körde sitt 300:e GP 2012. Bland annat. Nu är det sonen Mick som ska köra F1 i Belgien för första gången. 30 år efter pappas debut.
6) Timmy Hansen
Inte nog med att han leder VM i rallycross Han är också klar för Extreme E 2022. Han och Catie Munnings fortsätter att tävla för ”Andretti United Extreme E”. I helgen kör mästerskapet på Grönland.
7) Jake Dixon
Britten debuterar i motoGP, hemma på Silverstone. Han kör intill Valentino Rossi för Petronas Yamaha. Notera att Rossi har haft lika många teamkollegor de senaste två månaderna som vad han har haft de senaste femton åren….
8)Robert Dahlgren
Två segrar på tre lopp när STCC körde på Gelleråsen och den dubble mästaren har en fortsatt ledning i mästerskapet.
9) Per-Gunnar ”P-G” Andersson
Mästerskapsledaren är laddad inför den andra deltävlingen i SM. I dag startar South Swedish Rally i småländska Älmhult.
10) WRC 2022
FIA räknar med tolv bilar eller mer redan under den första säsongen med nya reglementet i rally-VM.
Motorstopp
Toto Wolff
Valtteri Bottas eller George Russell? Hela Formel 1 väntar på ett besked om vem som kör intill Lewis Hamilton nästa år. Det är dags för stallchef Wolff att börja prata.
Nu är det dags att lägga pussel.
Vilka förare tävlar i Formel 1 2022 – och vilka team kör de för?
Säsongen 2021 har nått halvvägs och den stora snackisen nu, vid sidan av VM-kampen handlar om nästa säsong. Då görs reglementet om och det handlar om en väldigt stor förändring. Den största förändringen som gjorts under mina 20 år som F1-reporter. Större än när Ross Brawn gjorde succé med Brawn GP 2009 och större än 2014 när det nya motorreglementet infördes.
Därför är det oerhört intressant att se vad som händer på förarmarknaden.
Här är en genomgång av vilka förare som tävlar i Formel 1 2022
Mercedes:
Mercedes eller Williams för Russell? (TT)
Lewis Hamilton har förlängt kontraktet till och med 2023. George Russell? Kommentar: Valtteri BOttas lämnar Mercedes. För Alfa Romeo. Nu väntar vi bara på att George Russell ska bekräftas.
Detta är ett beslut som kommer att påverka hela F1-paddocken och sätta fart på resten av förarkarusellen.
Red Bull
Han stannar! (TT)
Max Verstappen skrev år 2020 ett kontrakt till och med 2023. Sergio Perez skrev den 27.8 på ett nytt kontrakt för 2022. Kommentar: Konsulten Helmut Marko har bekräftat för Auto Bild att det finns en klausul i Max Verstappens kontrakt. Så länge motorns prestanda inte skiljer sig mer än två tiondelar jämfört med täten i VM så måste han köra för Red Bull. Enligt Marko har han också en viss ”Nr 1 status”. Håller Red Bull kvar samma klass som tidigare i år är Verstappen säker. Sergio Perez skrev den 27 augusti på ett nytt kotrnakt över 2022.
McLaren
Ricciardo har kontrakt (TT)
Lando Norris förlängde sitt kontrakt med flera år i maj 2021. Daniel Ricciardo skrev ett flerårigt kontrakt 2021. Kommentar: Norris stannar, Ricciardo också. I alla fall ett år till. Australiern måste få ordning på sin körning igen och hitta rätt i bilen, Norris har gång på gång bevisat att McLaren har materialet för en pallplats. Ricciardos karriär är på väg att få sig en ordentlig törn och han lär behöva oroa sig för en plats 2023.
Aston Martin
Sebastian Vettel skrev 2021 på ett kontrakt över flera år. Lance Stroll? Kommentar: Aston Martin har antytt att Vettel har kontrakt över 2022. Eller hur tolkar du detta?
— Aston Martin Cognizant F1 Team (@AstonMartinF1) July 3, 2021
Lance Strolls pappa Lawrence äger stallet, det säger det mesta även om han ännu inte är bekräftad för 2022.
Alpine
Klar för 2022 (Alpine)
Fernando Alonso har kontrakt över 2022. Esteban Ocon har kontrakt till 2024.
Kommentar: Fernando Alonso kom inte tillbaka till F1 för ett enda år när han skrev på pratades det om ett flerårigt avtal. I dag bekräftade Alpine honom för 2022.
Teamet har även ett bra stall med yngre förare som skulle passa i F1, men vart ska de ta vägen?
Det stöttar Oscar Piastri, han är rookie i Formel 2 och leder mästerskspet. Om han vinner får han inte köra Formel 2 nästa år, var ska han då ta vägen?
I nuläget återstår fyra tävlingshelger och han leder med fem poäng före en annan Alpinejunior, Guanyu Zhou. Kinesen har stark ekonomisk stöttning från Kina. Vad betyder det för Alpines chefer? Sedan finns danske Christian Lundgaardi deras satsning, men han är bara 12:a i Formel 2 och hans utflykt till IndyCar kan mycket väl vara ett tecken på att han inte är tillräckligt bra för att vara en förare som tävlar i Formel 1 2022.
Ferrari:
Sainz blir kvar (TT)
Charles Leclerc skrev på ett kontrakt till 2024 redan år 2019. Carlos Sainz har kontrakt över 2022.
Kommentar: Ferrari har också ett antal förare från sin akademi och här blir det intressant. Teamet stöttar Antonio Giovanazzi hos Alfa Romeo och Mick Schumacher som tävlar för Haas, Robert Schwarzman som är trea i Formel 2 är, precis som 22-årige britten Callum Ilott som är reservförare hos Alfa Romeo. Var ska de göra av alla sina talanger?
Vinner Schwarzman kan han inte parkeras i det mästerskapet ett år till och måste vidare.
AlphaTauri
Var kör Gasly 2022? (TT)
Pierre Gasly ? Yuki Tsunoda?
Kommentar: AlphaTauri har inte kontrakt med någon av sina förare, men det är tydligt att teamet gärna vill fortsätta att arbeta med Gasly. Frågan är väl vad Red Bull säger? Vill de testa Gasly igen eller är han systerteamets man? Den andra frågan är, vad händer med Tsunoda när motortillverkaren Honda lämnar? Har han gjort ett tillräckligt intressant avtryck?
Alfa Romeo
Kimi Räikkönen lägger av efter 2021 (TT)
Antonio Giovanazzi?
Kommentar: Kimi Räikkönen avslutar sin F1-karriär, 20 år efter sin debut med Sauber. Valtteri Bottas tar hans plats.
Vad vill Ferrari göra med den andra platsen? Teamet har förlängt samarbetet med Alfa Romeo och Ferrari fortsätter att leverera motorer, men vem vill det italienska teamet se som förare? Kan Nico Hülkenberg komma tillbaka? Vill Ferrari se Mick Schumacher i en något bättre bil? Frågorna är många, men innan Mercedesbestämt sig är svaren få.
Haas
Var kör Mick Schumacher under sin andra F1-säsong? (TT)
Nikita Mazepin har kontrakt Mick Schumacher har kontrakt
Kommentar: Båda förarna skrev i fjol kontrakt över flera säsonger. Mazepins pappa är en viktig sponsor och Ferrari stöttar Schumacher, men frågan är väl här var Ferrari vill att Schumacher ska köra samt hur finanserna ser ut hos det amerikanska teamet. Haas F1-team behöver pengar, vill Gene Haas fortsätta att lägga ut pengar för ett team i botten av Formel 1 eller är teamet till salu?
Det kan mycket väl vara en prisfråga och då kan situationen på förarfronten också förändras.
Williams
Kommer han tillbaka? (TT)
Nicholas Latifi sägs ha kontrakt George Russel?
Kommentar: Nicholas Latifi har med sig fina sponsorer till Williams och det ryktas om att han skrev ett kontrakt över tre år 2020, det bör ge honom en förarplats 2022 ( men å andra sidan kan det finnas klausuler som vi inte känner till i det). George Russells kontrakt går ut, flyttar han till Mercedes? Blir det då ett byte med Valtteri Bottas? Eller kommer Nico Hülkenberg tillbaka? Det pratas om Daniil Kvyatt. Teamchefen Jost Capito gjorde en intervju med Sport1 där han kallar Williams för det ”mest eftertraktade teamet just nu”.
– Telefonen ringer varje dag, det kommer meddelande på WhatsApp och alla ställen man kan tänka sig och jag pratar så klart med alla, säger han.
– Jag har pratat med i stort sett alla förare som inte har något kontrakt nästa år och som gärna vill ha ett. Jag behöver inte nämna några namn.
Dessutom säger han att teamet, tack vare ägarna Dorilton Capital, inte behöver ha någon betalförare.
– Vi kan ta de förare som passar teamet bäst och de som bi tror är bäst på att hjälpa oss att utvecklas framåt.
Sport1 intervju går tyvärr inte att streama längre, det verkar som om det fins material i den som stoppats av upphivsrättsliga skäl.
Vilka förare tävlar i Formel 1 2022? Vi vill höra din åsikt!
Detta är inget svar på frågan vilka förare som tävlar i Formel 1 2022, men det öppnar upp till en diskussion och det är mycket som kan förändras de kommande veckorna. I Formel 1 är ingenting hugget i sten.
Det vet vi sedan tidigare.
Vill du läsa mer inför Belgien GP? Gårdagens blogg gav dig en guide och en massa nostalgi kring Michael Schumacher. Det läser du här. Tiderna hittar du här.
Det är fokus på Belgien GP 2021. Omstart av VM-säsongen och 30 år sedan Michael Schumachers debut i Formel 1.
Här kan du de första klippen från den omtalade dokumentären.
Spa-Francorchamps och Michael Schumacher har en mycket speciell relation och det är helt naturligt att Netflix släpper en trailer inför den kommande dokumentären lagom till helgens lopp.
Det närmare två minuter långa klippet visar exklusiva bilder och utdrag ur intervjuer med bland annat pappa Rolf, sonen Mick Schumacher, hustrun Corinna och Sebastian Vettel.
– Det finns ingen som han, säger Sebastian Vettel i trailern.
Se den här nedan.
I år är det 30 år sedan Michael Schumacher gjorde sin F1-debut på Spa. Många av er minns den säkerligen hur han 1991 fick chansen av en slump. Hur han kom till Spa utan att ha kört banan med något annat fordon än en cykel. Hur han gasade för fullt igenom den berömda kurva Eau Rouge, slog sin stallkollega och fick starta som sjua i sitt första GP. Att ha sedan tvingades bryta loppet med en trasig koppling efter 500 meter var det inte många som snackade om efteråt. Kolla in klippet du med!
Podcasten ”Beyond the Grid” har pratat med Bertrand Gachot, mannen som möjliggjorde Schumachers debut. Fransmannen körde för Jordan, men hade använt tårgas mot en taxichaufför i England och det var förbjudet.
– Jag hade inte förväntat mig att hamna i fängelse. Jag trodde att det var en formalitet, säger han i podcasten.
– Den första som pratade med mig om Michael Schumacher var en fängelsevakt. Han sa att ”Den nya killen är så bra att du inte behövs längre. Du kan stanna här .”
Schumachers vardagsrum
Spa hade en enorm betydelse för Michael Schumacher. Det var också där han tog sin första seger i F1 1992 och det var där han körde sitt 300:e GP.
– Det är det som är speciellt med Spa, allt som kan hända har egentligen hänt just där, sa Michael Schumacher inför det loppet 2012.
– Loppen 1992, 1995, 1998 var väldigt speciella för mig, på olika sätt, 2004 med den sista VM-titeln. Visserligen var jag bara tvåa, men vi hade inte kapacitet att vinna och jag körde hem min sjunde VM-titel. På något sätt så kändes det som om cirkeln slöts då. Därför kallar jag Spa för mitt vardagsrum, det är så många fina saker som har hänt där. Händelser som jag är väldigt glad och stolt över.
Han har också tilldelats titeln hedersmedborgare i Spa och ett av de tillfällen som han är mest stolt över är just den första segern – den 30 augusti 1992. Då var väderförhållandena, precis som så ofta på Spa, väldigt nyckfulla, men den unge tysken lät sig inte påverkas och han slog meriterade och erkända förare som Nigel Mansell och Ayrton Senna.
– Jag körde en bil som inte ansågs vara kapabel att vinna lopp och dessutom så hade jag tur med vädret, sa Michael Schumacher inför loppet med Mercedes 2012.
– Kombinationen gjorde att jag plötsligt var först och jag kunde hålla den placeringen ända in i mål. För mig kändes det inte bara som en dröm gick i uppfyllelse, det var mer än så.
Snabba nyheter inför Belgien GP 2021
Daniel Ricciardo kör sitt 200:e GP den kommande helgen. Det är en imponerande siffra.
Formel 1 inför ett nytt pris, Overtake-Award, till den förare som gör flest omkörningar under en hel säsong. Vinnaren får en pokal efter säsongen och just nu, efter elva lopp, leder Sebastian Vettel, Aston Martin. Enligt ett pressmeddelande sponsras det av Crypto.com och ska belöna modet hos de förare som kör om i jakten på framgång. Det finns flera olika priser inom Formel 1, så som ”DHL Fastest Lap Award”, ”DHL Fastest Pit Stop Award” och ”Pirelli Poleposition Award”.
I helgen kör Red Bull och Honda sin 50:e gemensamma start i Formel 1.
– Vi är stolta över vårt gemensamma resultat, 11 segrar och 32 pallplatser på 49 lopp, säger Red Bulls teamchef Christian Horner.
30 år efter pappas debut kör Mick Schumacher sitt första F1-lopp på Spa.
Däck: 2021: C2, C3, C4
2020: C2, C3, C4 Kurvor över 250 km/tim: 6 (T2, T3, T4, T15, T16, T17). Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T18, T19) Höjdskillnad: 102 meter Bromszoner: 8 ( 2 hårda) Det är ganska lågt däckslitage på banan, däremot slits bromsarna hårt. Genomsnittsfart: 230 km/tim. Maxfart utan DRS: 325 km/tim Debut: 1925, men i F1 sedan 1950. Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo vann det första loppet. Nino Farina, samma team, hade pole position. Vinnande strategi 2020: 1 depåstopp, de flesta valde dock två depåstopp. Depåstopp 2020: 20. Lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 6 ( totalt var säkerhetsbilen ute på banan nio gånger). Seger från lägsta startplats: 16, Michael Schumacher 1995, Benetton. Segrar från pole position: 20. Antalet omkörningar:
2020: 30
2019: 58
2018: 21
2017: 35
2016: 36
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) August 24, 2021
Statistik inför Belgien GP i F1 2021
Topp 8 i kvalet 2020
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Renault
5. Alexander Albon, Red Bull
6. Esteban Ocon, Renault
7. Carlos Sainz, McLaren
8. Sergio Perez, Racing Point
Förarna med flest pole positions:
Lewis Hamilton (6)
Juan Manuel Fangio (4)
Ayrton Senna (4)
Graham Hill (3)
Mika Häkkinen (3)
Alain Prost (3)
Hamilton vann från pole position 2020 (TT)
Topp 8 i Belgien Grand Prix 2020:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Renault
5. Esteban Ocon, Renault
6. Alexander Albon, Red Bull
7. Lando Norris, McLaren
8. Pierre Gasly, AlphaTauri
Fem senaste vinnarna av Belgien GP
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2019 Charles Leclerc Ferrari
2018 Sebastian Vettel Ferrari
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
Förarna med flest segrari Belgien Grand Prix:
Michael Schumacher (6)
Ayrton Senna (5)
Jim Clark (4)
Kimi Räikkönen (4)
Lewis Hamilton (4)
Juan Manuel Fangio (3)
Sebastian Vettel (3)
Damon Hill (3)
Valtteri Bottas eller George Russell i Mercedes.
Med den frågan gick Formel 1 på sommarlov. Med den frågan kommer Formel 1 tillbaka efter lovet.
George Russell till Mercedes (TT)
Nu är det dags för omstart. Det är racevecka och vi startar, som traditionen säger, på Spa-Francorchamps i Belgien.
Lewis Hamilton har en VM-ledning med åtta poäng efter det att Storbritannien GP och Ungerns GP varit oerhört tunga för Max Verstappen som hade ett grepp om mästerskapet. Samtidigt är inte ens hälften av årets 23 lopp avgjorda och även om Max Verstappen riskerar att flyttas tillbaka i starten i ett av loppen på grund av en hotande motorbestraffning så är det väldigt mycket som kan hända. Här är VM-tabellen
Vi har en oerhört spännande höst framför oss. Hoppas jag. Sedan får vi se hur många loppet det blir till slut, i nuläget finns enbart 21 tillgängliga arrangörer till 23 planerade lopp. Mer om det läser du här.
George Russell i Mercedes 2022?
Nu vänder vi tillbaka till ämnet som öppnade F1-bloggen. Vem blir Lewis Hamiltons teamkollega 2022?
Blir det Valtteri Bottas eller George Russell i Mercedes nästa år?
Toto Wolff, Mercedes teamchef, har gjort en intervju med tyska Bild och ger sin syn på saken:
– Vi måste bestämma oss mellan den stabilitet som Valtteri ger oss och den talang som George bidrar med, vilket också är framtiden, säger Wolff.
– I september vill jag att det temat ska vara avklarat så att båda kan koncentrera sig på bästa sätt inför kommande säsong.
Det betyder att en av dem kommer att köra för Mercedes nästa år och den andra leta efter en annan förarplats och tiden rinner i väg. Många platser är redan upptagna. Jag har lovat er en genomgång av läget på förarmarknaden och det kommer också en lite senare under veckan.
Däcktillverkaren Pirelli har nominerat samma däck som 2020, vilket var ett steg mjukare än 2019. I fjol var det en torr helg, men väderförhållandena kan ändras snabbt i området kring Spa och det finns alltid en risk för regn på den runt sju km långa banan, där det också kan vara olika väderförhållanden på olika ställen längs banan.
– Alla utmaningar här är välkända, framförallt vädret, säger Pirellis motorsportchef Mario Isola.
– I fjol kvalade topp tre in på mediumdäcken, även om det mjukare däcket gav ett bättre fäste. Det krävde också mer av föraren sett till däckshantering och ansågs därför inte vara optimalt för söndagens race. I fjol gick de flesta förarna från medium till hårda däck, men vi hade också en säkerhetsbil på varv elva då många gjorde sitt depåstopp. Detta talar för att det kan bli intressanta strategier i år.
Så som prognosen ser ut nu blir det en väldigt blöt helg. Regn väntas på torsdag, fredag och lördag. På lördagen, i samband med kvalet ligger risken för regn på mer än 70 procent. Även på söndagen är det en risk för regn, men den sjunker till runt 25 %.
Marcus Ericsson om missen i St Louis
Innan vi skickar IndyCar på en liten paus fick jag kontakt med Marcus Ericsson och bad honom berätta om årets sista ovalrace.
Det var ett race som slutade på plats nio vilket gör att han behåller femteplatsen i mästerskapet, med möjligheter till avancemang när tre deltävlingar återstår.
– Det är väl lite blandade känslor efter ST Louis. Det var en rätt så bra dag, kvalet var jag rätt så nöjd med, där var jag sexa och bäst av Ganassis bilar. Det kändes bra inför racet, säger han.
– Racet började också bra, den första halvan var positiv och jag låg stadigt i topp fem, men tyvärr gjorde jag ett misstag i kurva 1 och 2, innan mitt depåstopp. Jag hade lite problem med däcken i slutet av stinten och kom ur spår. Då var det nära det slutade i muren, jag räddade upp det men tappade ett par placeringar. Efter depåstoppet fick vi en gulflagg, det var dålig tajming för mig och jag tappade ännu fler placeringar.
Marcus Ericsson (INDYCAR)
Med i kampen om titeln
Det gör att han är förhållandevis missnöjd med sitt resultat. Trots att han inte tappade någonting på täten i mästerskapet. Mer om det läser du här.
– Topp fem och kanske pallplats var inom räckhåll. Jag är inte nöjd med att vara nia och jag tappade hel del poäng på grund av det, men en del av konkurrenterna hade en sämre dag, säger han.
– Jag är fortfarande med i matchen om titeln, men behöver en strak september för att kunna utmana. Nu väntar Portand om ett par veckor och jag är laddad. Där vi har testat och kommer att vara med i matchen, Laguna Beach har jag kört mycket och Long Beach är en stadsbana och årets två segrar har kommit på stadsbanor.
Tack för att du läst ända hit och ha en fin tisdag, F1-bloggen är tillbaka med en guide inför Belgien GP i morgon onsdag.
Artikelserien om svenska F1-förare har nått sista delen. Den är tidigare publicerad i papperstidningen.
Debuten i Monaco var storslagen.
Därefter lyckades Ronnie Peterson med det mesta – utan att vinna en VM-titel.
– Han var bäst i världen, men politiken kostade honom titeln, säger kollegan och vännen Torsten Palm.
Ronnie Peterson är en av tio svenska F1-förare (TT)
Ronnie Peterson är Sveriges mest framgångsrika förare i Formel 1. Karriären inleddes i Monaco 1970 där han slutade sjua i en privatanmäld March 701.
Det var en makalös prestation och även om han inte tog några poäng under sina nio starter det året kunde han skriva på ett treårskontrakt med March och ett år senare slutade han tvåa i VM, bakom Jackie Stewart.
– Han har talang för det här jobbet. Ronnie är en av de stora som alla räknar med kan bli hur stor som helst, sa britten till SVT.
Ronnie Peterson blev oerhört stor under 1970-talet, det rådde F1-feber i Sverige, flera svenska F1-förare var aktiva, mästerskapet tävlade Anderstorp och George Harrisson hyllade svensken en av sina sånger:
”Faster than a bullet from a gun, he is faster than everyone” var en textrad som tydligt beskrev Ronnie Peterson. ”Super Swede” som var djupt respekterad av sina kollegor och åkte snabbare än alla andra. Han körde om i kurvorna, använde sig av rejäla rattutslag och sladd som om det vore vinterväglag hemma i Närke.
– Jag åker nog väldigt hårt, väldigt nära gränsen och det finns inte så mycket mer att chansa på. Det går inte, sa Ronnie Peterson i en intervju med SvT.
Två svenska F1-förare på pallen
1978 hade han äntligen fått det material som krävdes för att kunna slåss om en VM-titel. Han körde för Lotus, tillsammans med amerikanen Mario Andretti och de dominerade säsongen. Andretti var försteförare och hade tagit sex segrar, Peterson två och inför Italiens GP skiljde det tolv poäng mellan förarna.
– Det var politik i det, ett cigarettbolag som sponsrade och ville ha publicitet i Amerika som är en större marknad, säger Torsten Palm till Sportbladet. Han är själv tidigare F1-förare och var god vän med Ronnie Peterson och följde Italiens GP söndagen den 10 september 1978 då tio bilar var inblandade i en startkollision. Ronnie Peterson var en av dem, efter olyckan fördes han till sjukhuset med brännskador och flera frakturer, men avled ett dygn senare.
– Ronnie fick sämre grejer, det var så det var, säger Torsten Palm.
– Men han var värd den är VM-titeln.
Ronnie Peterson tog två andraplatser i VM (1971 och 1978) och är Sveriges mest framgångsrika F1-förare.
Jo Bonnier:
Jo Bonnier (TT)
Han var den första svensken i Formel 1, debuterade av en slump 1956 och körde 15 säsonger i racingens kungaklass. Joakim Bonnier körde sportvagn och var på plats på Monza för att köra ett av förloppen.
Då blev han plötsligt inkallad till Formel 1 sedan Maserattis Luigi Villoresi tvingats lämna återbud. Jo Bonner tävlade i F1 fram till och med 1971 och tog Sveriges första seger när han vann Nederländernas GP 1959. Totalt körde han 104 lopp i Formel 1, men var ännu mer framgångsrik i sportvagn där han vann Sebring 12-timmars, 100 km Nürburgring och även Le Mans 24-timmarslopp. Det var också där han förolyckades år 1972.
Bertil Roos:
Bertil Roos
Två varv, längre än så blev aldrig Bertil Roos F1-karriär.
Han emigrerade till USA redan 1973 och vann den amerikanska Super-Vau-Titel, han körde även EM i F2 och kanadensiska Formel Atlantic. 1974 F1-debuterade han på Anderstorp, men han körde bara två varv innan växellådan på hans Shadow DN3-Ford-Cosworth gick sönder och han bröt loppet.
Teamet valde därefter att samarbeta med Tom Pryce, Roos återvände till USA där han startade en framgångsrik racingskola. Han avled i USA år 2016.
Gunnar Nilsson:
Två svenska F1-förare, Gunnnar Nilsson och Ronnie Peterson på samma prispall (TT)
När Ronnie Peterson lämnade Lotus 1976 öppnades dörren för en annan svensk – Gunnar Nilsson. I sitt tredje lopp stod den orutinerade svensken på pallen.
Nilsson var snabb, tog risker och körde in elva poäng under sin debutsäsong 1976. Året därefter slutade han åtta i VM och tog sin enda seger under Belgiens GP. Nilsson startade trea på ett regnigt Zolder, men föll ner till åttondeplats. Han tog sig upp genom fältet och på väg mot segern körde han om förare som Ronnie Peterson och Niki Lauda.
Året efter, 1977, märkte han att allt inte stod rätt till, han hade smärtor i ryggen och han hade huvudvärk, men bet ihop, körde vidare och skrev på för Arrows till 1978 – men han kunde inte tävla.
Han led av testikelcancer och trots att hans fysiska status blev allt sämre var han med och bar kistan under Ronnie Petersons begravning i september 1978.
– Det var ett fruktansvärt svart år, först begravde vi Ronnie som var en nära vän, säger Torsten Palm till Sportbladet.
– Då var Gunnar med. Ett par veckor senare begravde vi honom också.
Gunnar Nilsson blev 29 år gammal.
Conny Andersson
Conny Anedrsson (TT)
Motocrossen var Conny Anderssons första kärlek, men han tig sig vidare till fyra hjul och Formel 3. Utan några större sponsorer tog han sig upp genom klasserna och 37 år gammal fick han chansen att köra Formel 1 år 1976.
– Jag hade väl gjort intryck på hela F1-cirkusen, på Surtees, Brabham och grabbarna. Vid ett par tillfällen slog jag varvrekord och så fick jag chansen att köra på Zandvoort, men jag skulle ha sagt nej, säger han till Sportbladet.
– Jag skulle ha sagt att jag ville köra hemma på Nürburgring eller i Monaco. Jag var lite för otaktisk där.
Han bröt Nederländernas GP 1976 och försökte 1977 att kvala in med en BRM vid fyra tillfällen, utan att lyckas.
– Det var ingen klass på den bilen, säger Andersson.
– Samtidigt så fick jag den chansen när jag var 37 år och då är det roligt att bara få vara där. Jag har haft en ofattbar tur i livet.
Tommy Slim Borgudd:
Tommy Slim Borgudd (TT)
Vad sägs om att kombinera jobbet som musiker till en av världens mest kända popgrupper – och samtidigt köra Formel 1?
Det konststycket lyckades Slim Borgudd med.
Han vann svenska Formel Ford och Formel 3 under 1970-talet och fick chansen i Formel 1. Han debuterade med en 13:e plats i San Marino år 1981, då tävlade han för ATS. Det året tog han en poäng, med en sjätteplats i Storbritanniens GP.
Året efter körde han tre lopp för Tyrell. Totalt blev det 15 VM-lopp för Borgudd som också var musiker och arbetade med bland annat Hootenanny Singers och Abba.
Efter F1-karriären var han framgångsrik inom truckracing. Han avled 2023.
Jag får ofta frågan:
Hur många svenska förare har tävlat i F1?
Det finns tio svenska F1-förare och för att berätta lite mer om dem gjorde jag den här serien.
I serien har jag också gjort exklusiva intervjuer med Stefan Johansson, som berättar om hur han bearbetar sorgen med sin konst. Med Marcus Ericsson som berättar om varför hann aldrig stänger dörren till Formel 1.
Med Reine Wisell som berättar om hur han analyserade olyckor för att själv överleva och Torsten Palm som berättar om varför han lade ner sin karriär efter två lopp.
Timmy (v) leder VM före Kevin (h)
Sedan passar vi på att titta till VM i rallycross och gratulera familjen Hansen till en dubbelseger i Höljes. Timmy före Kevin, vilket är omvänd ordning jämflört med förra tävlingen i Barcelona. Familjen Hansen har inlett säsongen med två dubbelsegrar och i sammandraget leder Timmy m ed sex poäng före Kevin. Den regerande mästaren Johan Kristoffersson är femma.
Marcus Ericsson närmar sig täten efter Bommarito Automotive Group 500.
Värre gick det för Linus Lundqvist vars framtid i IndyCar kan ha försvunnit i en våldsam kollision.
Linus Lundqvist (Gavin Baker Photography / Road to Indy.)
Linus Lundqvist som var på väg mot en pallplats i sin ovalpremiär i amerikanska Madison, vilket var mycket viktigt för mästerskapet och för framtiden. En mästerskapsseger i Indy Lights ger ett stipendium för att köra IndyCar 2022.
Men racet och möjligen också titelchanserna tog slut i en mycket våldsam olycka.
Linus Lundqvist låg tvåa när hans högra framdäck exploderade på det 59:e varvet. Svensken höll då en hastighet av 300 km km/timmen och hans ovaldebut slutade med en kraftig smäll i muren.
– Jag kom ner mot kurva 3 när däcket plötsligt bara exploderade. Det fanns ingenting jag kunde göra och det var en hård smäll, men jag är okej, säger han på sin hemsida lägger han till:
– Det var en tuff smäll. Jag är helt okey, men det var förmodligen den hårdaste smällen i min karriär. Farten är hög därute
Lundqvists olycka var den sista (och den mest spektakulära) av ett flertal liknande däckincidenter under loppet. Tävlingsledningen valde därför att avbryta racet i förtid efter några varv bakom säkerhetsbilen.
Missade Linus Lundqvist chansen att nå IndyCar?
David Malukas tog hand om segern, medan Kyle Kirkwood övertog andraplatsen. Det är resultat som kan ha påverkat Lundqvists chanser att vinna mästerskapet. Istället för att han tog in tio poäng på täten tappade han 38.
– Det var inget roligt slut på race 1, säger Linus Lundqvist.
– Det såg så bra ut och jag tyckte själv att jag gjorde ett av mina bästa race. Jag kunde följa med ganska enkelt bakom David (Malukas) och en andraplats i mitt livs första ovallopp hade definitivt varit ett bra resultat.
Kraschen var så pass hård att Lundqvist dagen därpå tvingades byta till teamets reservbil, som tidigare under året körts av ryssen Nikita Lastochkin. Han gjorde återigen en fin insats och slutade fyra i det andra racet.
– Med tanke på omständigheterna får jag vara hyfsat nöjd med en fjärdeplats, fortsätter Linus Lundqvist.
– Teamet gjorde ett stort jobb som först försökte få ihop min ordinarie bil och sedan byggde ihop reservbilen så pass snabbt – stort tack. Att ändå avancera en plats i det här racet och bli fyra är okej.
Linus Lundqvist med små chanser kvar
Linus Lundqvist är fortsatt trea i Indy Lights, 59 poäng bakom ledande Malukas som vann båda helgens race. Det återstår tre lopp av säsongen och svensken har fortfarande matematiska chanser att nå titeln.
– Allt som allt en helg med blandade känslor, men någonstans är jag faktiskt mest glad över farten jag haft här, avslutar Linus Lundqvist.
– Vi förlorade mark i mästerskapet, ja, men ur ett långsiktigt perspektiv är det viktigt att vara bekväm på ovalerna – och där har jag fått ett väldigt bra kvitto.
Ericsson fortsatt med i toppen
Seger för Newgarden (TT)
När det gäller helgens huvudtävling, Bommarito Automotive Group 500 gjorde Marcus Ericsson återigen en stabil insats och tog en plats bland de tio främsta.
–Bilen kändes rikrigt bra i början av racet, vi var stadigt i topp fem på väg upp mot topp tre, men balansen var inte riktgit där jag ville ha den, säger Ericsson till Viaplay.
Han hade problem att hålla upp tempot, gjorde också en miss och tappade ett par platser under den avslutande delen av loppet.
– Tyvärr kom en gulflagg efter vårt sista stopp, då tappade vi ytterligare tre platser. Det var inte riktigt vår dag. Farten var inte där i den andra delen av racet, säger han.
Han behåller femteplatsen i sammandraget, men det skedde ett par förändringar i täten. Josef Newgarden, som avslutade starkt även förra året, vann årets sista ovalrace före Pato O’Ward och det skiljer nu vara 22 poäng mellan ledande O´Ward och trean Newgarden i sammandraget.
– Jag kunde inte ha bett om något mer, säger den dubble mästaren Newgarden efteråt.
– Alla gjorde ett fantastiskt jobb och vi måste fortsätta. Det är fortfarande en bra bit att klättra upp till ledningen, men vi tog ett stort steg i dag. Segern är väldigt viktig för den här säsongen och jag hade önskat att vi hade tagit ett par till tidigare i år. Nu är vi i ett annat läge, men vi kommer alltid att fajtas med allt vi har.
Tajt fajt om titeln i IndyCar
Förutsättningarna inför den avgörande fajten om mästerskapet förändrades rejält i samband med en omstart på det 65:e varvet när Rinus VeeKay körde in i bakdelen av Scott Dixon och tog med sig Alex Palou. Spanjoren föll ner till plats 21 och även om han klättrade upp till plats tio tappade han ledningen i mästerskapet. Även den regerande mästaren Dixon tappade i sammandraget efter helgens kollision.
Det var en tuff smäll för Marcus Ericssons team, Chip Ganassi Racing.
– Jag trodde jag var på utsidan, men plötsligt blev jag påkörd, säger Palou till Indycar.com.
– Jag hade lämnat massa plats till Scott och han hade lämnat lika mycket plats till killen framför, men vi blev påkörda. Det fanns ingen plats. Jag vet inte var VeeKay ville ta vägen.
Scott Dixon tvinagdes bryta loppet, det var första gången på 28 lopp som han tvingats bryta. Senast var i augusti 2019. Hela resultatet har du här.
Felix Rosenqvist bröt
Helgens tredje svensk, Felix Rosenqvist, har en fortsatt tung säsong. Han tvingades bryta nattens NTT INDYCAR SERIES-race på World Wide Technology Raceway med tekniska problem. Smålänningen förlorade tid med ett motorstopp i depån och tvingades därefter bryta med trasig drivaxel 50 varv från mål i det 260 varv långa loppet.
– Det verkar aldrig vända för oss den här säsongen, säger Felix Rosenqvist.
– Vi hade bra fart idag och gjorde ett kval vi definitivt måste vara nöjda med, men fick ingenting för det den här gången heller. Det är förstås en besvikelse att behöva bryta på det här sättet, men det ingår i sporten ibland. Vi tappar inte fokus och vi kommer fortsätta göra allt vi kan för att avsluta den här säsongen på ett positivt sätt.
Tre lopp återstår av säsongen, nästa avgörs i Portland den 12 september, därefter följer tävlingar i Monteray (19 september) och säsongen avslutas i Long Beach den 26 september.
MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 13/16 race
1: Pato O’Ward (MEX), AMSP, 435 p.
2: Alex Palou (ESP), Ganassi, 425 p.
3: Josef Newgarden (USA), Penske, 413 p.
4: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 392 p.
5: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 375 p.
—
21: Felix Rosenqvist (SWE), AMSP, 149 p.
Detta var veckans sista inlägg kring IndyCar. Nu väntar full fokus på Formel 1 som äntligen är tillbaka kommande vecka. Det viktigaste som skett under sommarbreaket förändrignarna i tabellen. Du ser dem här.
Nu ska säsongen avgöras. Och det står mycket på spel – för alla svenskar i IndyCar.
– Det är en mycket viktig helg och jag är superladdad, säger Marcus Ericsson inför tävlingen i St Louis.
Han ligger femma i mästerskapet, 62 poäng från ledningen och är med i fajten om totalsegern när fyra deltävlingar återstår. Nu väntar mästerskapets sista ovalrace. Det handlar om Bommarito Automotive Group 500, 260 intensiva varv runt den 2 km korta ovalen World Wide Technology Raceway i Madison, Illinois.
– St Louis, sista ovalen för i år, ska bli väldigt roligt. Vi har haft väldigt bra fart på både stadsbanor och traditionella racerbanor i år, men inte fått till det på ovalerna. Det känns väl som att det är dags för en riktigt bra ovaltävling, säger Marcus Ericsson, Chip Ganassi Racing.
– Jag är superladdad, det är alltid ett roligt event där man kör på kvällen under strålkastarnas ljus. Det är alltid häftigt och jag är väldigt sugen på ett bra resultat.
Ett varv på 24 sekunder
Felix Rosenqvist (Arrow McLaren SP)
Även Felix Rosenqvist ser fram emot tävlingen, på banan där han körde in sitt bästa resultat på en ovalbana förra året. Då var han sjua. Hans teamkollega hos Arrow McLaren SP tog två pallplatser i fjolårets två race.
– Gateway är en speciell bana med väldigt olika typer av kurvor och olika brant dosering, säger kollegan Felix Rosenqvist.
– De första två svängarna är ganska tighta, men sedan öppnar den upp i kurva 3 och kurva 4. Eftersom den är så kort blir varvningar väldigt snabbt en faktor i racet, så det är antagligen viktigare här än någon annanstans att hantera trafik så effektivt som möjligt.
Ett varv tar ungefär 24 sekunder, snitthastigheten är runt 300 km i timmen.
– Gateway är den oval jag historiskt har gått allra bäst på, så det ska verkligen bli kul och intressant att komma tillbaka dit, säger Rosenqvist.
– Dessutom var teamet väldigt snabba där förra året. Det känns som att vi har tagit ett steg framåt efter sommaruppehållet, och det skulle vara otroligt skönt att äntligen få lite betalt för det med ett bra resultat den här helgen.
Lördag 21 augusti
Fri träning: 19.15-20.45
Kval: 23.00-00.00
Race: 02.40 (natten mot söndag)
TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay
Vill du ha mer IndyCar snack? Lyssna på Ronnie, Jacob och mig när vi snackar ner förra helgens race och snackar upp St Louis i Indypodden.
Dessutom återvänder IndyCar till Iowa med två race i juli nästa år. Det skriver AP.
Tre svenskar i IndyCar 2022?
Även ytterligare en svensk tävlar i St Louis i helgen. Linus Lundqvist kör den sjunde omgången av Indy Lights. Det är två lopp och det står ovanligt många poäng på spel.
– Framtiden hänger mycket på hur den här säsongen slutar, säger Linus Lundqvist.
Den som vinner hans mästerskap får ett stipendium till huvudmästerskapet kommande säsong vilket kan ge oss tre svenskar i IndyCar 2022.
– Mitt mål är enkelt. Det handlar bara om att vinna. Det är därför jag är här och sedan vet vi alla att det kan svänga väldigt mycket och hända många saker, säger Linus Lundqvist som är trea i mästerskapet efter 12 av 20 lopp.
– Just nu ser det ut som om det handlar om oss tre i täten och det gäller att vinna varje race där den möjligheten finns. Det finns inte utrymme för några misstag.
Med vilka tankar tar du dig an helgen?
– Ovalen är den största adrenalinkick som jag har upplevt, det går väldigt fort och du ligger väldigt nära muren. Därför gäller det att behålla tålamodet, bygga upp farten och hålla bilen hel. En miss kan förstöra för hela helgen.
Svensken har aldrig tidigare tävlat på en oval, men visade väldigt bra fart under förra veckans tester där han fanns med i toppen.
– På pappret bör jag inte ha någon fördel, med tanke på att detta är min debut. Men strunt samma, jag vill vinna. Oavsett om det är en debut eller inte.
Den här helgen bjuder på flera utmaningar, vid sidan av de körmässiga. Det är två deltävlingar och på ovalen delas fler poäng än vanligt ut: en seger ger till exempel 45 poäng istället för normala 30.
Trots att det är två race körs bara ett kval. Förarna kommer då att ta sig an banan en och en, och sätta två direkt efter varandra följande flygande varv där det första sätter gridden till Race 1, och det andra till Race 2.
Fredag 20 augusti
Träning: 18.30-19.15
Kval: 22.00-22.30
Race 1: 00.30 (natten mot lördag)
Lördag 21 augusti
Race 2: 00.30 (natten mot söndag)
Intresserad av F1? Håll ut lite till. Sommarbreaket är snart slut. Nästa vecka öppnar fabrikerna igen och det är dags för race i Belgien. Fram till dess kan du läsa om att Japan GP ställs in, eller intervjuserien med de svenska förarna i Formel 1. Den hittar du här.
Formel 1 ställer in Japan GP. Det blir inget avskedslopp för Honda på Suzuka och programmet för F1 ändras igen.
Därmed är det just nu två av 23 lopp som behöver hitta en ny arrangör.
Senast F1 tävlade på Suzuka var 2019 (TT)
Hösten 2020 hade Formel 1 hoppas på att tävla i Japan, men tävlingen ställdes in och programmet för F1 förändrades flera gånger. I år genomfördes OS i Tokyo och F1 hoppades Formel 1 på att kunna tävla i Japan, men det blir ingen tävling på Suzuka. De japanska myndigheterna ställer in den tävlingen som skulle ha avgjorts den 10 oktober.
Två lopp saknas
Det gör att Formel 1 har två lopp under hösten som saknar arrangör och det skapar också logistiska utmaningar för teamen. Japans GP skulle ha varit den sista deltävlingen i en trippelheader. Den första deltävlingen skulle avgöras i Ryssland, den andra i Turkiert och den tredje i Japan.
Eftersom inresande från Turkiet till Storbritannien måste sitta i en tio dagar lång karantän hade tävlingen i Japan hjälpt alla de team som har sin bas i Storbritannien. Nu måste Formel 1 tänka om. De kan bli två deltävlignar i Bahrain i år igen och det har pratats om att geomföra två delävlignar i Austin, Texas. Rapporter från USA säger dock att just den regionen just nu är svårt drabbad av pandemin.
– Formel 1 arbetar på detaljerna kring en reviderad kalender. Vi meddelar de sista detaljerna den kommande veckan, skriver Formel 1 i ett uttalande.
Tidigare i veckan bekräftade organisatörerna i Nederländerna att det blir en deltävling på Zandvoort. De släpper även in publik, två tredjedelar av den fulla kapaciteten vilket betyder runt 70 000 åskådare per dag.
Programmet för F1 2021
Så ser det återstående programmet för F1 ut just nu. Det ger 21 och inte de utlovade 23 loppen 2021.
27-29 augusti, Belgien GP, Spa
3-5 september, Nederländerna GP, Zandvoort
10-12 september, Italien GP; Monza
24-26 september, Ryssland GP, Sotji
1–3 oktober, Turkiet GP, Istanbul
22-24 oktober, USA GP, Austin
29-31 oktober Mexiko GP; Mexico City
5-7 november, Brasilien GP, Sao Paolo
3-5 december, Saudiarabien GP, Jeddah
10-12 december Abu Dhabi GP, Abu Dhabi
IndyCar i helgen
Formel 1 har fortfarande sitt sommarbreak och i helgen är det återigen fokus på IndyCar. Det är dags för årets sista ovalrace och Marcus Ericsson har chansen på en placering i toppen av mästerskapet. Även Indy Lights och Linus Lundqvist tävlar i helgen. Jag ska prata med honom senare i veckan och resultatet av det samtalet, samt ett tidsprogram kommer ni att kunna läsa här på bloggen lite senare i veckan.
Först därefter är det återigen dags att kika mot Formel 1. Vill du ändå läsa F1 kan du kika in på tisdagens inlägg, där Torsten Palm berättar om sin korta F1-karriär.
– Jag var hellre en fattig bilhandlare än en död F1-förare, säger han.
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.